• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-02717
  • خبرنگار : 71021

/گزارش/ شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ» و حج استثنايي 88

/گزارش/
شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ» و حج استثنايي 88

حج امسال، يكي از استثنايي‌ترين حج‌ها به‌شمار مي‌آيد، چراكه شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ» بسياري از كشورهاي اسلامي را براي اعزام زائر به عربستان نگران كرد و حتا برخي را بر آن داشت كه حج امسال را لغو كنند.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود نظرهاي متفاوت دولت‌مردان عربستاني براي لغو يا برگزاري حج تمتع امسال با توجه به شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ»، در نهايت سران اين كشور نظر به رأي وزارت حج عربستان و سازمان بهداشت جهاني تصميم گرفتند، حج را با اعمال محدوديت‌هايي برقرار كنند.

با رسيدن آنفلوآنزاي نوع «آ» به عربستان و مشاهده‌ي نخستين نشانه‌ها از شيوع اين بيماري در ميان زائران، بسياري از كشورهاي فرستنده‌ي زائر براي عمره، در تلاطم افتادند تا پيش‌گيري‌هايي را انجام دهند. با اين حال، وقتي نخستين آمار فوتي‌هاي عمره بر اثر ابتلا به اين نوع آنفلوآنزا اعلام شد، نگراني‌هاي كشورهاي اسلامي نيز افزايش يافت تا آنجا كه اين كشورها منتظر اعلام نظر سازمان بهداشت جهاني شدند تا براساس آن عمل كنند. حتا برخي از اين كشورها مصرانه لغو حج تمتع را درخواست مي‌كردند و تلاش‌هايي در عربستان انجام شدند تا دولت اين كشور را از برپايي حج تمتع منصرف كنند.

در اين زمان كه عمره‌ي رمضان نزديك مي‌شد، دولت عربستان دو نظر براي ادامه‌ي عمره و لغو آن داشت؛ اما وقتي سازمان بهداشت جهاني محدوديت‌هايي را براي عمره‌ي رمضان اعلام كرد، بسياري از كشورهاي اسلامي تصميم گرفتند، با اعمال اين محدوديت‌ها، تعداد زائران خود را كم‌تر كنند. ايران يكي از كشورهاي پيش‌رو در اعمال اين محدوديت‌ها بود. براساس تصميم كميته‌ي كشوري آنفلوآنزا كه نمايندگان رييس‌جمهور، سازمان حج و زيارت و وزارت بهداشت در آن حضور داشتند، قرار شد عمره‌ي رمضان لغو شود، چون در اين زمان، شمار زيادي از مسلمانان به مكه و مدينه سفر مي‌كنند و تجمع زياد آن‌ها، احتمال شيوع بيماري را ميان زائران ايراني افزايش مي‌داد.

به‌دنبال اتخاذ اين تصميم، حدود 30هزار نفر از افراد داراي شرايط عمره‌ي امسال از سفر بازماندند و علاوه بر اين، از اعزام افراد بالاي 65سال و زير 10سال، زنان باردار و بيماري‌هاي خاص تا پايان عمره جلوگيري شد.

پس از آن‌كه عربستان اعلام كرد، نه‌هزار نفر در اين كشور به آنفلوآنزاي نوع «آ» مبتلا شده و 35 نفر ديگر بر اثر اين بيماري جان باخته‌اند، دولت اين كشور تصميم گرفت، حج تمتع را با محدوديت‌هاي بيش‌تري نسبت به عمره برپا كند. اگرچه بسياري از كشورها، متقاضي لغو حج امسال بودند.

با آغاز موج رسانه‌يي درباره‌ي وضعيت زائران در عمره‌ي امسال و افزايش نگراني‌ها، برخي كشورها مانند تونس، حج تمتع امسال را لغو كردند و هيچ زائري براي مناسك حج تمتع نمي‌فرستند.

پس از آن‌كه تعدادي از كشورها تصميم گرفتند، براي حج امسال زائران را به عربستان نفرستند، شايعه‌هاي زيادي درباره‌ي لغو حج امسال با توجه به وضعيت عربستان منتشر شدند. در ايران نيز بارها اين پرسش مطرح شد كه آيا حج 88 لغو مي‌شود؟ پس از دريافت استفتائات مراجع تقليد مبني بر اين‌كه «در صورت نگراني‌هاي جدي از وضع زائران و سلامت كشور، دولت به انجام كار تخصصي موظف است» و تأكيد آيت‌الله ري‌شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ بر اجراي مناسك امسال و بعيد دانستن لغو حج تمتع، اين شايعه‌ها رد شدند.

اما با تشديد نگراني‌هاي كشورهاي اسلامي از خطرهاي ناشي از شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ» در ميان حجاج، عربستان محدوديت‌ها را تشديد و اعلام كرد كه از ورود افراد مشكوك به اين بيماري، افراد بالاي 65سال و زير 12سال، زنان باردار و افراد مبتلا به نارسايي كبدي و كليوي، ديابت، قلب، ريوي، سرطان‌هاي فعال، كم‌خوني، تالاسمي، چاقي مفرط، ضايعات نخاعي و نداشتن طحال به اين كشور جلوگيري مي‌كند و با اعمال اين شرايط، حج برپا مي‌شود.

به گفته‌ي وزير بهداشت عربستان، چهارميليون واكسن آنفلوآنزاي نوع «آ» تهيه شده و بيمارستان‌هاي اين كشور براي موسم حج آماده‌اند. هم‌چنين اسكنرهاي حرارتي در فرودگاه‌هاي اين كشور نصب شده‌اند كه از ورود افراد مشكوك به عربستان جلوگيري مي‌كنند. اين كشور تصميم دارد، از ورود افرادي كه دماي حرارت بدن آن‌ها بالاي 38 درجه است، جلوگيري كند. البته اين موضوع با واكنش پزشكان مواجه شده است، چون آن‌ها معتقدند، زائر در اين روزها آن‌قدر با هيجان و فشار سفر روبه‌روست كه داشتن دماي بالاي بدن امري اجتناب‌ناپذير است.

وزارت بهداشت عربستان حتا اعلام كرده است كه اين كشور براي ميزباني از سه‌ميليون زائر در موسم حج تمتع آمادگي كامل دارد.

اين درحالي است كه حجم حجاج در سال‌هاي عادي كه مشكل خاصي هم وجود ندارد، به اين تعداد يعني سه‌ميليون نفر نمي‌رسد؛ اما در هر صورت، تجمع تعداد زيادي از زائران در يك زمان و محيط‌هاي محدود، رعايت احتياط‌ها را مي‌طلبد، چون هر سال چنين شرايطي در موسم حج، شيوع بيماري‌هاي مختلفي را در ميان زائران موجب مي‌شود و سرماخوردگي و بيماري‌هاي تنفسي از جمله بيماري‌هاي شايع موسم حج هستند، البته اين موضوع براي تيم‌هاي پزشكي معمولا امري طبيعي و قابل درمان به‌شمار مي‌آيد.

اگرچه در نخستين روزهاي انتشار خبر شيوع ويروس آنفلوآنزاي نوع «آ» در عربستان، پزشكان اطمينان مي‌دادند كه با رعايت توصيه‌هاي بهداشتي، خطري زائران را تهديد نمي‌كند، چون اين بيماري قابل درمان و سبك است، اما به‌خاطر موج رسانه‌يي داخلي، بسياري از افرادي كه قرار است، امسال به حج تمتع مشرف شوند هم‌چنان نگران‌اند، به‌طوري كه به‌خاطر اين شرايط و اضطراب‌ها و نگراني‌هايي كه دارند، شايد پيش از آغاز حج، شيريني اين سفر را احساس نكنند.

عربستان به‌دليل لغو سفر حج امسال توسط برخي كشورها و كاهش تعداد زائران، متحمل ضرر مالي زيادي شده است و به اين خاطر، بسياري از هتل‌داران اين كشور جبران خسارت‌هاي مالي واردشده را از دولت خواسته‌اند. عربستان براي همين تلاش مي‌كند، شرايط را براي ديگر زائران فراهم كند تا در فضاي اطمينان‌بخشي كه ايجاد مي‌كند، ديگر زائران را از دست ندهد.

البته با پيش‌گيري‌هاي درنظر گرفته‌شده در عربستان و توصيه‌هاي هيأت پزشكي حج و زيارت ايران، در صورت رعايت نكات بهداشتي، خطري زائران را تهديد نمي‌كند؛ اما اين مسايل موجب نمي‌شود كه حج امسال مانند هر سال باشد و همان‌طور كه مسؤولان حج و زيارت ايران گفته‌اند «حج امسال استثنايي است» و اين موضوع موجب مي‌شود كه زائران در رفتارهاي زيارتي خود و نحوه‌ي حضور در محل‌هاي تجمع كه معمولا در يك زمان و مكان محدود در سرزمين‌هاي عرفات، مشعر، منا، مسجدالنبي و مسجدالحرام اتفاق مي‌افتد، بيش‌تر دقت كنند.

اكنون كه واكسن آنفلوآنزاي نوع «آ» براي بسياري از كشورها قابل دسترس نيست، تلاش مي‌شود تا زائران پيش از ترك كشور خود با واكسن‌هاي مشابه ايمن شوند. هم‌چنين هنگام ورود به عربستان گواهي‌نامه‌ي بهداشتي زائران كنترل مي‌شود تا به اين ترتيب، از ورود افراد مشكوك جلوگيري شود.

علاوه بر پيش‌گيري‌هاي بهداشتي و درماني صورت‌گرفته، به‌دليل حضور برخي زائران كشورهاي فقير و زائران آزاد كه از امكانات بهداشتي مناسبي برخوردار نيستند، زائران بايد از برخي رفتارهاي زيارتي خود بنابر توصيه‌هاي مسؤولان هيأت پزشكي و سازمان حج و زيارت، مانند تماس با حجرالاسود و مقام ابراهيم و استفاده از منبع‌هاي عمومي آب خودداري و از سجاده‌ي شخصي و ماسك صورت در محل‌هاي شلوغ استفاده كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha