• یکشنبه / ۵ مهر ۱۳۸۸ / ۱۸:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-01462.127982

حميد بقايي: دستگاه‌هاي متولي در عرصه‌ي گردشگري به هماهنگي دست نيافته‌اند امور قابل واگذاري به بخش خصوصي در يك‌سال آينده كاملا از تصدي دولت خارج مي‌شوند

حميد بقايي:
دستگاه‌هاي متولي در عرصه‌ي گردشگري به هماهنگي دست نيافته‌اند
امور قابل واگذاري به بخش خصوصي در يك‌سال آينده كاملا از تصدي دولت خارج مي‌شوند

مراسم گرامي‌داشت روز جهاني جهان‌گردي بدون حضور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حسين فاضلي ـ در سالن اين سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ بعدازظهر امروز (يكشنبه، پنجم مهرماه) در سخناني با تبريك فرارسيدن اين روز به دست‌اندركاران و فعالان صنعت گردشگري و اشاره به اين‌كه دليل غيبت فاضلي در اين جلسه حضور او در يكي از كميسيون‌هاي اقتصادي دولت است، بيان كرد: من معتقدم، در حوزه‌ي گردشگري داخلي و خارجي كشور دو مسأله‌ي اصلي وجود دارند كه بايد هرچه سريع‌تر حل شوند.

وي توضيح داد: در حوزه‌ي گردشگري داخلي، مهم‌ترين ضعفي كه ديده مي‌شود، اين است كه دستگاه‌هاي متولي و دخيل در عرصه‌ي گردشگري هنوز به هماهنگي و يك حرف مشترك و واحد دست نيافته‌اند و هريك به‌تنهايي و در حوزه‌ي فعاليت خود بدون توجه به ابعاد مختلف صنعت گردشگري مشغول فعاليت هستند. به‌عنوان مثال، سازمان هواپيمايي، وزارت راه و ترابري، وزارت بهداشت يا هر دستگاه ديگري بدون توجه به اهميت فعاليت‌اش در عرصه‌ي گردشگري به كار خود مشغول است.

بقايي با انتقاد از وجود مديريت كوپني و سهميه‌بندي در كشور، گفت: متأسفانه سيستم مديريتي كشور چنان است كه هنوز يك مدير تصور مي‌كند، هرچه بيش‌تر امضا كند، عملكرد و توانايي‌اش بيش‌تر است. درحالي‌كه مديران ما بايد بدانند مهم‌ترين معيار در عرصه‌ي مديريت، واگذاري امور به ديگران و سياست‌گذاري كلان است.

او با بيان اين‌كه ايران در عرصه‌ي گردشگري خارجي، دچار نوعي جنگ شده است، اظهار داشت: وقتي كشورهاي خارجي ايران را ناامن توصيف مي‌كنند و هر گردشگر خارجي تصور مي‌كند، براي ورود به ايران بايد هفت‌تير به كمرش ببندد، مي‌توانيم بگوييم، گردشگري خارجي با نوعي جنگ مواجه است.

وي با اشاره به اين‌كه هرگونه مناقشه و مشكل سياسي داخلي نخستين اثر خود را در حوزه‌ي گردشگري نمايان مي‌كند، گفت: من معتقدم، تا زماني كه در اين دو حوزه و درباره‌ي اين دو مشكل به هماهنگي و نتيجه‌ي مشترك دست پيدا نكنيم، هرگز موفق نخواهيم شد.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در چهارسال گذشته به انسجام و ساختار مديريت دست يافته است، تأكيد كرد: من تعهد مي‌دهم، در چهارسال آينده، سازمان فقط به سمت برنامه‌ريزي و ايجاد هماهنگي حركت كند و تا جايي كه در توان دارد، امور اجرايي خود را به بخش خصوصي واگذار كند.

بقايي با بيان اين‌كه در ميراث فرهنگي نيز قابليت واگذاري امور به بخش خصوصي و ديگر دستگاه‌ها وجود دارد، ادامه داد: سازمان فقط بايد به موضوع نظارتي خود عمل كند و امور را تا آنجا كه مي‌تواند به ديگران واگذار كند.

وي با بيان اين‌كه در يك‌سال آينده، امور قابل واگذاري به بخش خصوصي به‌طور كامل از تصدي دولت خارج خواهند شد، گفت: ما تلاش مي‌كنيم، همه‌چيز در اين سازمان ستادي باشد و امور اجرايي به ديگران واگذار شوند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه اين سازمان بايد بر امور و فعاليت‌هاي ديگر دستگاه‌هاي دولتي احاطه داشته باشد، اظهار داشت: ما براي توسعه‌ي گردشگري نياز داريم تا در همكاري مستمر و يكپارچه با ديگر دستگاه‌هاي دولتي قرار گيريم، به‌طوري كه اگر قرار است، وزارت راه‌ و ترابري راه‌آهن يا قطار شهري راه‌اندازي كند، ابتدا اولويت‌هاي گردشگري را در نظر بگيرد.

وي با انتقاد از غيبت صدا‌وسيما در تبليغات و اطلاع‌رساني درباره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري، بيان كرد: سه‌سال است كه تقاضاي راه‌اندازي راديوي گردشگري را به صدا‌وسيما داده‌ايم؛ اما به جاي همكاري، با درخواست‌هاي مالي ميلياردي براي راه‌اندازي چنين امكاني مواجه مي‌شويم. در اين شرايط، اين پرسش پيش مي‌آيد كه در كشوري كه همه شعار توسعه‌ي گردشگري را مي‌دهند، چرا امكان راه‌اندازي يك برنامه‌ي ويژه‌ي تلويزيوني و راديويي براي آن وجود ندارد.

معاون رييس‌جمهور با بيان اين‌كه با حلوا‌حلوا كردن دهان شيرين نمي‌شود، گفت: من معتقدم، بايد از همه‌ي ظرفيت‌ها و توان اجرايي كشور براي توسعه‌ي گردشگري استفاده كرد.

وي پيشنهاد كرد: شعار گردشگري كشور «ايران مهد تمدن جهان» اعلام شود.

بقايي افزود: مسائل و مشكلات در گردشگري به هيچ وجه لاينحل نيستند و خوشبختانه زمينه‌ي كافي براي رفع موانع و مشكلات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در مراسم گرامي‌داشت روز جهاني جهان‌گردي رضا نيك‌پور ـ دبير دوره‌يي ديده‌بان يادگارهاي تاريخي و فرهنگي ـ با محور نقش تشكل‌هاي مردم‌نهاد در توسعه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري سخنراني كرد. سپس علي شعباني ـ مدير كل گردشگري داخلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ سخن گفت.

او در آغاز با اشاره به غيبت معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسم گرامي‌داشت روز جهاني جهان‌گردي به‌دليل كسالت، گفت: امروزه جايگاه ويژه‌ي صنعت گردشگري در توسعه‌ي اقتصادي و فرهنگي كشور و درآمد ارزي ناشي از اين صنعت در كنار ديگر صنايع مهم مانند نفت، پتروشيمي و خودرو‌سازي بر هيچ كسي پوشيده نيست. بنابراين معاونت گردشگري در دولت دهم تلاش خواهد كرد، با همكاري دست‌اندركاران و تحت حمايت‌هاي همه‌جانبه‌ي دولت و بهره‌گيري از نظرهاي كارشناسان، گام‌هايي اساسي را در راستاي ارتقاي سطح ساختار سازماني در عرصه‌ي گردشگري و نيل به اهداف مورد نظر بردارد.

شعباني توسعه‌ي فرهنگ سفر و سرعت بخشيدن به تحقق اهداف تبيين‌شده در توسعه‌ي زيرساخت‌هاي گردشگري، همكاري همه‌جانبه‌ي دستگاه‌ها و بخش‌هاي مرتبط گردشگري و هم‌چنين توجه به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي گردشگري كشور را در توسعه‌ي هرچه سريع‌تر صنعت گردشگري مؤثر دانست و افزود: براي تحقق اهداف ترسيم‌شده، لازم است چند نكته همواره مورد نظر قرار گيرند.

وي بيان كرد: عينيت بخشيدن به طرح‌هاي مختلف مطرح‌شده در چهارسال گذشته و تعميق و توسعه‌ي آن‌ها، تقويت بخش خصوصي و تفويض اختيار امور غيرحاكميتي، ساختارسازي و تقويت تشكل‌هاي مردم‌نهاد، توسعه‌ي تعاملات با كشورهاي جهان در راستاي افزايش تعداد گردشگران ورودي و بازاريابي قدرت در عرصه‌ي جهاني، پي‌گيري رفع خلأهاي حقوقي و شفاف‌سازي جايگاه صنعت گردشگري، توسعه‌ي سفرهاي همگاني ارزان و شناساندن ظرفيت‌هاي كم‌تر شناخته‌شده، استاندارد‌هاي تأسيسات و مؤسسات و ارتقاي كيفي خدمات، آموزش و مهارت نيروي انساني صنعت گردشگري، ايجاد نهادهاي مالي براي پشتيباني از ارزان‌سازي سفر و سرمايه‌گذاري و تسهيل گردشگري بايد مورد توجه قرار گيرند.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ي يونسكو در ايران و تركمنستان نيز در سخنان كوتاهي به ظرفيت‌هاي ايران و تناسب آن با شعار روز جهاني جهان‌گردي اشاره كرد و گفت: تنوع و گوناگوني 10 سايت ثبت‌شده‌ي ايران در يونسكو دليلي محكم بر اين ادعاست.

چونلي هان با اشاره به سرعت سرسام‌آور گردشگري در جهان، اظهار كرد: سهم كشور‌هاي آسيايي از اين سرعت بسيار بالا بوده است. اميدواريم ايران نيز در آينده، خود را به جمع اين كشورها برساند.

او گردشگري را عاملي براي ايجاد تفاهم ميان ملت‌هاي جهان دانست و افزود: من معتقدم، هيچ عنصري مانند گردشگري براي رسيدن به صلح جهاني پايدار و مؤثر نيست.

به گزارش ايسنا، خسرو ايران‌پور ـ دبير جامعه‌ي هتل‌داران ايران ـ نيز در سخناني با ارائه‌ي آخرين آمار از وضعيت گردشگري جهاني و جايگاه ايران در آن، گفت: با وجود بحران اقتصادي در جهان، برخي كشورها مانند فرانسه، آمريكا و كانادا كه از مقاصد اصلي گردشگري به‌شمار مي‌روند، دچار ركود شده‌اند؛ اما در مقابل، برخي كشورها از جمله كشورهاي آسيايي با رشدي مناسب و قابل توجه همراه بوده‌اند.

وي با بيان اين‌كه رتبه‌ي ايران در گردشگري جهاني در سال 1388 از بين 183 كشور در جايگاه 137 اعلام شده است، اظهار داشت: هرچند روند حضور ايران در جايگاه‌هاي گردشگري جهان از سال 1383 تا به‌حال رشد و افزايش چنداني نداشته است، اما بايد اذعان داشت كه اقدامات و فعاليت‌هاي مناسبي براي توسعه‌ي گردشگري كشور در اين سال‌ها رخ داده‌اند.

او با بيان اين‌كه بدون مشاركت بخش خصوصي و اجراي سياست‌هاي كلان و حمايتي دولت، توسعه‌ي گردشگري امكان‌پذير نيست، ادامه داد: تغيير نگاه تحول‌آفرين و خلاقانه در مديريت بخش گردشگري، ارائه‌ي راه‌كارهايي براي انسجام هرچه بيش‌تر بخش خصوصي و كاهش تصدي‌گري‌هاي دولت، احياي شوراي ميراث فرهنگي و گردشگري، تعيين و تصويب شعار گردشگري ايران تحت عنوان «ايران قلب آسيا» يا هر شعار ديگري همراه راه‌اندازي خانه‌ي جهان‌گردي كشور كه پيش از اين در پارك قيطريه پيشنهاد شده بود، از جمله پيشنهادهايي هستند كه براي توسعه‌ي صنعت گردشگري كشور ارائه مي‌شوند.

وي الگو‌سازي متناسب با شعار سال اصلاح الگوي مصرف در گردشگري، طراحي نشان گردشگري و چهره‌هاي ماندگار گردشگري و هم‌چنين مديريت امكانات منابع با همكاري دانشگاه‌ها و توجه به مقوله‌ي آموزش در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را خواست.

به گزارش ايسنا، مراسم روز جهاني جهان‌گردي با تقدير و تجليل از فعالان حوزه‌ي توليدات فرهنگي و نشر، رسانه، خادمان صنعت گردشگري و فعالان سازمان‌هاي مردم‌نهاد و هم‌چنين تلاش نافرجام دست‌اندركاران و برگزار‌كنندگان اين مراسم براي نمايش يك كليپ با موضوع گردشگري پايان يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha