• جمعه / ۳ مهر ۱۳۸۸ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-01124.126981

/ايران‌خودرو همچنان به دنبال پركردن جاي خالي پيكان/ چري از گردونه خارج شد جايگزين پيكان از آسيا مي‌آيد

/ايران‌خودرو همچنان به دنبال پركردن جاي خالي پيكان/
چري از گردونه خارج شد
جايگزين پيكان از آسيا مي‌آيد
داستان جايگزيني پيكان وارد مرحله جديدي شده؛ به طوري كه ايران خودرو يك شريك جديد آسيايي براي توليد جايگزين پيكان معرفي كرده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تا پيش از خروج پيكان از خط توليد ايران خودرو، مردم اين خودرو را در كنار پرايد خودرويي با قيمت نسبتا مناسب تلقي مي‌كردند و در واقع در آن زمان به دليل تنوع نه چندان زياد محصولات داخلي، عمده تقاضاها به سمت اين دو خودرو سوق مي‌يافت؛ اما همزمان با مطرح شدن بحث جايگزيني پيكان از سال 1374، ايران خودرو تلاش‌هاي زيادي را براي جايگزين كردن آن با يك خودرو ارزان قيمت انجام داد و با شركت‌هاي زيادي نيز مذاكره كرد و پاي چيني‌ها، هندي‌ها و ژاپني‌ها نيز به اين جريان باز شد، اما مذاكره با هيچ‌كدام از آن‌ها نتيجه‌بخش نبود و حتي توليد 40 هزار دستگاه پيكاژو (موتور پژو 504 روي اتاق پيكان) نتوانست جايگزين مناسبي براي ادامه توليد پيكان باشد. منطقي ـ مديرعامل سابق ايران خودرو ـ تلاش زيادي كرد كه بتواند كار مشترك با شركت چري را در راستاي توليد خودرو ارزان‌قيمت كه به نوعي از آن به عنوان جايگزين پيكان نام برده مي‌شد، پيش ببرد كه اين امر اتفاق نيافتاد و وزير صنايع و معادن با اين پروژه مخالفت جدي داشت. حتي انجمن قطعه‌سازان محصول S21 كه يك خودرو شش هزار دلاري (توافقات اوليه براي قيمت خودرو) بود را در راستاي توليد يك خودرو ارزان قيمت در ايران يك فاجعه مي‌دانست و معتقد بود كه اين خودرو به لحاظ كيفي براي بازار ايران مناسب نيست. اما در حالي كه منطقي عنوان كرده بود چري را هرگز فراموش نكرده‌ است، گويا مسولان جديد ايران خودرو شريك ديگري از آسيا براي جايگزيني پيكان مد نظر دارند؛ به طوري كه مير جواد سليماني ـ قائم مقام مدير عامل ايران خودرو دركيفيت و محصول ـ به تازگي گفته كه قرارداد توليد خودرو جايگزين پيكان با يك شركت آسيايي تا يك ماه آينده امضاء مي‌شود. وي افزود: اين خودرو در كلاس A و B ودر دو مدل سدان و هاج بك و با قيمت زير 10 ميليون تومان توليد و به بازار عرضه خواهد شد. او با بيان اين‌كه خودرو جايگزين پيكان مطابق استانداردهاي روز دنيا خواد بود، اظهار كرد: اين خودرو مجهز به ترمز ABS، ايربگ، استاندارد يورو 3 و داراي مصرف سوخت 6 ليتر در هر 100 كيلومتر است. قائم مقام مدير عامل ايران خودرو در كيفيت و محصول ادامه داد: توليد خودرو جايگزين پيكان شش ماه بعد از امضاي قرارداد آن آغاز و ازسال آينده روانه بازار خواهد شد. وي ظرفيت توليد اين خودرو را سالانه 100 هزار دستگاه عنوان كرد و گفت: درصورت كشش بازار، اين مقدار قابل افزايش است. سليماني درباره برنامه‌ريزي انجام شده براي ساخت داخل كردن خودرو جايگزين پيكان گفت: خودرو جايگزين پيكان در مرحله اول به صورت سي.كي.دي توليد و طي مدت يك سال، ساخت داخل آن به 60 درصد خواهد رسيد. وي سرمايه‌گذاري لازم براي توليد خودرو جايگزين پيكان را بين چهارتا پنچ ميليارد ريال پيش بيني كرد و يادآور شد: براي توليد اين خودرو از خطوط توليد موجود دركارخانه استفاده خواهيم كرد و نيازي به ايجاد خط توليد جديد نخواهيم داشت. قائم مقام مديرعامل ايران خودرو در زمينه اظهارات رئيس هيات مديره ايران خودرو مبني بر پايين بودن احتمال وجود خارجي خودرو ارزان قيمت اين شركت گفت: احتمالا اطلاعات ايشان به روز نيست وبراساس برداشت شخصي اعلام نظركرده‌اند. مديريت جديد ايران خودرو عملگراست و به دليل تخصصي بودن تيم مديريتي امكان اجراي پروژه درزمان واقعي وجود دارد و به وعده هاي داده شده درزمينه توليد خودرو ارزان قيمت سرموقع تحقق خواهد بخشيد. وي تاكيد كرد: اجراي بيشتر پروژه‌ها درگذشته مشمول مرور زمان مي شد كه بعضا زمان و هزينه هاي آن دوتاسه برابر افزايش مي يافت و برخي از پروژه ها نيز تا پنج بار تمديد زماني و بودجه‌اي شده و حتي از حالت اقتصادي خارج شده است كه اين امر با سياست‌هاي تيم مديريتي جديد ايران خودرو ديگر تكرار نخواهد شد. سليماني همچنين درمورد منتفي شدن توليد خودرو چري خاطر نشان كرد: توليد خودرو چري به دليل مغايريت اساسي آن با استانداردهاي موجود درايران و به روز نبودن استايل آن به نفع ايران خودرو و كشور نيست و اين شركت برنامه‌اي براي توليد آن ندارد و تنها شركت چري در دنيا نيست كه خودرو توليد مي‌كند، بلكه خودروسازان ديگري هستند كه خودروهاي به مراتب مدرن‌تر و به روزتر از چري توليد مي‌كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha