• چهارشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۸۸ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8807-00106.119081
  • خبرنگار : 71132

/رسانه اخلاق‌گرا- رسانه سالم/ اكرمي درگفت‌وگوباايسنا: رسانه‌ها با شناخت آسيب‌هاي اخلاقي، آن‌ها را به مردم معرفي كنند

/رسانه اخلاق‌گرا- رسانه سالم/
اكرمي درگفت‌وگوباايسنا:
رسانه‌ها با شناخت آسيب‌هاي اخلاقي، آن‌ها را به مردم معرفي كنند

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقش اخلاق در رسانه‌ها گفت: موضوع اخلاق در مكتب اسلام مساله‌اي بنيادين، ‌اساسي و كليدي است و ما اخلاق را يك مقوله‌ي حياتي و ساختاري مي‌دانيم، و نه صرفا حاشيه‌اي و تشريفاتي. به همين خاطر براي تحقق چنين كرامت اخلاقي هم همه‌ي ابزارها از جمله رسانه‌ها بايد به كار گرفته شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدرضا اكرمي درگفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به حديثي از پيامبر اكرم(ص) كه فرمودند؛ من براي رشد كرامت اخلاقي مبعوث شدم، اظهار كرد: رسانه‌ها بايد اولا اخلاق را تعريف كنند و سپس ابعاد فردي، ‌اجتماعي، سياسي و عقيدتي آن را توسط اهل فن و به صورت جامع توضيح دهند تا جامعه بتواند با عوامل بنيادين و اساسي اخلاق آشنا شود.

وي افزود: در اين ميان شناخت آسيب‌هاي اخلاقي هم از اهميت زيادي برخوردار است. هرچيز در جهان آفت و آسيبي دارد و رسانه‌ها مي‌توانند با شناسايي آنچه باعث آسيب زدن به اخلاق مي‌شود و آن را فاسد مي‌كند اين عوامل را به مردم معرفي كنند تا بتوانيم به اخلاق مناسب و شايسته‌اي در جامعه دست يابيم.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اگر رسانه‌ها مباحث آكادميك و تئوريك را در دستور كار خود دارند مي‌توانند مسائل اخلاقي را به مقدار فهم جامعه اين گونه توضيح دهند، اما اگر نمي‌خواهند اين گونه وارد كار شوند بايد افراد نمونه را كه جامعه آنها را مي‌شناسد و براي مردم قابل احترام هستند به آنها معرفي كنند.

وي اضافه كرد: مثلا حضرت امام(ره) درست است كه رهبر و فقيه بودند اما ايشان معلم اخلاق شايسته‌اي بود كه رسانه‌ها مي‌توانند با معرفي بيشتر ايشان به جامعه، در پيشبرد اخلاق كمك كنند يا بزرگان ديگري از جمله آيت‌الله جوادي آملي كه نمونه‌هاي اخلاق هستند اگر روش زندگي و زندگي‌نامه‌ي آنها توسط مطبوعات و رسانه‌ها بيش از پيش تبيين شود، آن‌گا‌ه رسانه‌ها در زمينه‌ي رشد اخلاق در جامعه گام برداشته‌اند.

اكرمي هم‌چنين در خصوص انتشار اخبار از سوي رسانه‌ها يادآور شد: رسانه‌ها بايد بيش از همه چيز به صحت خبر اهميت دهند و اگر خبري را منتشر كردند در انعكاس آن دقت كنند كه اگر احتمال تنش و ايجاد تشنج در آن وجود دارد آن را منتشر نكنند و يا حساسيت بيشتري در اين باره به خرج دهند.

وي گفت: بايد توجه داشت جلوگيري از انتشار اخبار تشنج‌آفرين در جامعه با رسالت انتشار اخبار از سوي رسانه‌ها در تناقض نيست. بلكه رسانه‌ها بايد با دقت و احتياط نسبت به انتشار اخبار برخورد كنند و توجه كنند كه آنها اجازه‌ي انتشار هر خبري را ندارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين اكرمي در پايان در ارزيابي عملكرد خبرگزاري دانشجويان ايران در بعد رعايت اخلاق رسانه‌اي، خاطرنشان كرد: خوشبختانه ايسنا تا كنون توانسته مورد پذيرش و اعتماد جامعه قرار گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha