• سه‌شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8807-00044.117708
  • خبرنگار : 71191

يك كارشناس مرمت در استان اصفهان: خانه‌ي امام جمعه به اعتباري كلان و گروهي مصمم براي مرمت نياز دارد

يك كارشناس مرمت در استان اصفهان:
خانه‌ي امام جمعه به اعتباري كلان و گروهي مصمم براي مرمت نياز دارد

بناهايي با حدود 200سال قدمت در ضلع شمالي مقبره‌ي علامه مجلسي و در كنار مسجد‌جامع و محله‌ي شهشهان اصفهان قرار دارند؛ بناهايي مانند مقبره‌ي شهشهان، حوزه‌ي علميه‌ي امام علي ‌(ع) كه اكنون فقط بخش‌هايي از آن باقي مانده، خانه‌ي شهيد اول كه پيش از تخريب كامل به‌موقع مرمت و مورد بهره‌برداري قرار گرفت و خانه‌ي امام جمعه كه آسيب زيادي ديده است.

يك كارشناس بازنشسته‌ي رشته‌ي مرمت در استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: خانه‌ي امام جمعه پيش از انقلاب، توسط گروهي خريده شد و تا اوايل انقلاب، آسيب زيادي به آن وارد شد. در اصل اين بنا، خانه‌ي امام جمعه‌هاي زمان قاجار بوده و اكنون اين بناي صفوي جزو اموال تملكي و در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.

مرتضي فرشته‌نژاد ادامه داد: اين بناي تاريخي كه اثري بي‌نظير و يك مجموعه‌ خانه‌ي عالي و از همه نظر ارزشمند است، از اوايل انقلاب تا كنون به همين صورت باقي مانده است.

وي بيان كرد: تا زماني كه من در سازمان ميراث فرهنگي كار مي‌كردم، هر سال به اندازه‌ي اعتباري كه براي خانه تخصيص مي‌يافت، در آن هزينه مي‌شد، البته اين بناي تاريخي به اعتباري كلان و گروهي مصمم براي مرمت نياز داشته است و دارد.

او افزود: در خانه‌ي امام جمعه در سال‌هاي گذشته، مرمت‌هايي به‌صورت موضعي و به اندازه‌ي اعتباري كه براي آن تخصيص مي‌يافت، انجام شده‌اند.

به گزارش ايسنا، رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ احمد امين‌پور ـ وقتي رياست اين سازمان را برعهده داشت، اين خانه را داراي تزييناتي باارزشي دانست و گفت، اين خانه بسيار آسيب ديده و هزينه‌هاي مرمتي و تزييناتي آن بسيار بالاست. به همين دليل، به‌دنبال سرمايه‌گذاري هستيم تا به‌صورت مشاركتي اين خانه را از وضعيت كنوني آن نجات دهيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha