• شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۸۸ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-00035.117282
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

خبرهايي از حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با صدور اطلاعيه‌اي ضمن اشاره به كارشكني‌ها و تعلل موزه‌ي بريتانيا در زمينه‌ي انتقال منشور كوروش به ايران از تعيين ضرب‌الاجل دوماهه براي اين موزه خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مشروح اين اطلاعيه به اين شرح است: به اطلاع عموم هم‌ميهنان شريف مي‌رساند، به‌دنبال كارشكني‌ها، بهانه‌جويي‌ها و تعلل‌هاي موزه‌ي بريتانيا در راستاي عمل به تعهدات خود مبني بر انتقال منشور كوروش به ايران، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به‌منظور حفظ عزت و شأن نظام مقدس جمهوري اسلامي، ضرب‌الاجل دوماهه‌اي را به موزه‌ي بريتانيا اعلام كرده كه در پايان آن، در صورت تداوم بهانه‌جويي‌هاي طرف بريتانيايي، تمام همكاري‌ها و مراودات علمي، اجرايي و تخصصي خود را با موزه‌ي بريتانيا ملغي خواهد كرد.

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پس از برقراري تعامل گسترده و انجام همكاري‌هاي ويژه با موزه‌ي بريتانيا در راستاي برگزاري نمايشگاه بزرگ «شكوه پارسي» در انگلستان و اروپا كه در نهايت سعه‌صدر از سوي ايران صورت پذيرفت، موزه‌ي بريتانيا را متعهد كرد كه حداكثر تا پايان شهريورماه 1388، در پاسخ حسن نيت و سعه‌صدر ايران اسلامي، منشور كوروش را به ايران انتقال دهد؛ اما در روزهاي اخير، با وجود مكاتبات و پي‌گيري‌هاي فراوان از سوي ايران، بهانه‌جويي‌هاي طرف بريتانيايي ادامه يافت و به‌صراحت، بهانه‌اي چون «ناآرام بودن فضاي سياسي ايران» را به‌عنوان دليلي براي عدم انتقال منشور كوروش به ايران اعلام كرد.

اينك اين سازمان به نمايندگي از عموم مردم شريف ايران، اين بهانه‌جويي‌ها را صرفا طرح مفاهيمي كلي و مجعول و مصداق بازي با كلمات سياسي دانسته و با رد تمام ادعاهاي طرف بريتانيايي مبني بر وجود ناآرامي در ايران، ضمن اعلام ضرب‌الاجل دوماهه براي موزه‌ي بريتانيا، اعلام مي‌دارد كه در صورت تداوم اين روند تا پايان آبان‌ماه 1388، تمام مراودات و ارتباطات علمي، تحقيقاتي، اجرايي و تخصصي خود را با موزه‌ي بريتانيا ملغي خواهد كرد.

~.~.~.~.~.~.~.~

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در نامه‌اي خطاب به شهردار تهران خواستار تعامل ميان دو نهاد و ايجاد شرايط مناسب و ويژه براي سرمايه‌گذاري كلان در بخش ميراث فرهنگي اين استان شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، عليزاده شيرواني در بخشي از اين نامه خطاب به محمدباقر قاليباف آورده است: با عنايت به اين‌كه طبق قانون، دو درصد از بودجه‌ي شهرداري تهران در فضاها و فعاليت‌هاي فرهنگي، قابليت هزينه‌كرد دارد و ميراث فرهنگي نيز جزيي غيرقابل انكار از عرصه‌هاي فرهنگي به‌شمار مي‌آيد، لذا خواهشمند است، ترتيبي اتخاذ كنيد كه در قالب تعاملي فراگير و كارساز ميان آن نهاد و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، شرايطي مناسب و ويژه براي سرمايه‌گذاري كلان و فعاليت مؤثر در اين حوزه فراهم آيد. براساس چنين تعاملي، مي‌توان با وجه همت قرار دادن «دانش فني» از سوي سازمان متبوع و «اعتبارات مالي» از سوي آن نهاد، زمينه‌هاي مناسب براي بهينه‌سازي وضعيت بناها و محوطه‌هاي تاريخي ـ فرهنگي استان تهران (اعم از خريد، تملك، مرمت و ...) فراهم شود. بديهي است، در صورت پاسخ آن نهاد، جزييات اجرايي و برآورد عملياتي اين طرح از سوي سازمان متبوع ارائه خواهد شد.

~.~.~.~.~.~.~.~

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌عنوان نماينده‌ي ايران در اجلاس «وزراي گردشگري كشورهاي عضو اكو» تركيه حضور خواهد يافت.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اجلاس پيش رو دومين گردهمايي وزاري گردشگري كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) به‌شمار مي‌آيد كه با هدف توسعه‌ي صنعت گردشگري كشورهاي عضو برگزار مي‌شود.

در راستاي اين نشست، 10 كشور عضو اكو علاوه بر ارائه‌ي گزارش فعاليت‌هاي انجام‌شده و برنامه‌هاي پيش رو، درباره‌ي پيش‌برد موضوعاتي مانند چگونگي ارائه‌ي تسهيلات گردشگري، صدور ويزا، جذب گردشگر، ايجاد پروتكل مشترك و ساير موارد مؤثر در بهبود روابط گردشگري كشورهاي عضو، بحث و تبادل نظر خواهند كرد.

به همين منظور، گزارشي نيز از عملكرد و برنامه‌هاي گردشگري ايران از سوي معاون گرشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ارائه و بر موضوعاتي هم‌چون برگزاري نمايشگاه‌هاي گردشگري كشورهاي عضو، روز جهاني اكو، راه‌اندازي تورهاي تلفيقي در مسير جاده‌ي ابريشم تأكيد خواهد شد.

در مراسم يادشده، موارد مطرح در بيانيه‌ي نخستين نشست وزراي گردشگري كه سال گذشته در ايران برگزار شده بود، مورد پي‌گيري قرار خواهد گرفت كه از عمده‌ترين آن مي‌توان به فراهم آوردن چاپ كتاب راهنماي گردشگري اكو، راه‌اندازي صندوق توسعه و ارتقاي گردشگري، چگونگي ارتباط بيشتر با بخش خصوصي و ضرورت تشويق اين بخش براي ارتباط عميق‌تر اشاره كرد.

نمايندگان 10 كشور عضو اكو شامل ايران، آذربايجان، تركيه، پاكستان، افغانستان، تاجيكستان، ازبكستان، قزاقستان، قرقيزستان و تركمنستان 30 مهر تا اول آبان‌ماه در شهر آنتالياي تركيه گرد هم جمع خواهند شد تا در ترسيم نحوه‌ي همكاري‌هاي آينده خود تلاش كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha