• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8807-00012.115317

رکوردزني اولين اثر رنگي افشين پيرهاشمي در بونامز، پيرهاشمي: برخلاف برخي هنرمندان خط سير مشخصي را دنبال نمي‌کنم

رکوردزني اولين اثر رنگي افشين پيرهاشمي در بونامز،
پيرهاشمي: برخلاف برخي هنرمندان خط سير مشخصي را دنبال نمي‌کنم

اثري از «افشين پيرهاشمي» که 20 تا 30 هزاردلار در حراجي بونامز قيمت‌گذاري شده بود، به مبلغ 126 هزار دلار يعني چهار برابر برآورد اوليه چکش خورد.

به گزارش بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،چهارمين حراج خاورميانه و جنوب آسياي «بونامز» در حالي با شرکت هنرمندان ايران، جهان عرب، هند و پاکستان در محل هتل «رويال ميراژ» دبي برپا شد که اثري از «افشين پيرهاشمي»؛ هنرمند جوان ايراني شگفتي منتقدان،گالري‌داران و کارشناسان منطقه را رقم زد.

در اين حراج که 12 اکتبر 2009 - 20 مهرماه - در محل هتل «رويال ميراژ» دبي برپا شده بود، يکي از آثار« افشين پيرهاشمي»؛ نقاش 34 ساله ايراني که 20 تا 30 هزار دلار قيمت‌گذاري شده بود، به مبلغ 126 هزار دلار يعني چهار برابر برآورد اوليه چکش خورد.

اين اثر که از مجموعه BMW اين نقاش انتخاب شده بود، پس از اثر «محمد احصايي» در رده دوم آثار گران قيمت چهارمين حراج بونامز در دبي قرار گرفت.

در اين حراج ،اثري بدون عنوان از «سيد محمد احصايي» که 110 تا 130 هزار دلار برآورد قيمت شده بود، به مبلغ 132 هزار دلار چکش خورد. بعد از احصايي و پيرهاشمي ، اثري از «فرهاد مشيري» در پله سوم ايستاد و يکصد هزار دلار چکش خورد.

پير هاشمي درباره رکوردزني اثرش در حراج بونامز به ايسنا،گفت:«اين اثر اولين کار رنگي من بود که توانست در حراج بونامز رکورد بزند که اتفاق دلگرم کننده‌اي برايم بود.»

اين نقاش که تا امروز تابلوهاي سياه و سفيدش در حراجي‌ها مورد استقبال قرار گرفته ،درباره رويکرد خود در اجراي کارهاي رنگي اضافه کرد:« کشيدن يک نقاشي رنگي 12 برابر سخت‌تر از کشيدن يک نقاشي سياه و سفيد است. من چند نقاشي از سري BMW دارم که اثر مزبور، يکي از آنهاست.»

پيرهاشمي اضافه کرد: «کارهاي رنگي را زماني شروع کردم که کار سياه و سفيدم روي کاتالوگ حراج کريستي چاپ شد.آن زمان دکتر سميع آذر تشويق‌ام کرد تا به کارهاي رنگي روي آورم .از سوي ديگر من

برخلاف برخي هنرمندان يک خط سير مشخص را دنبال نمي‌کنم. بسياري عادت کرده‌اند تا يک‌سري از کارهايشان با استقبال مواجه شد، همان خط سير را تا آخر دنبال کنند،اما من مراقب هستم تا از اين خصيصه برخي هنرمندان پرهيز کنم.»

به گزارش ايسنا، افشين پيرهاشمي چند سال پيش برگزيده هيات داوران دومين بي‌ينال هنر چين شد .او ارديبهشت امسال نيز بعد از 4 سال نقاشي‌هاي خود را در گالري هما به نمايش درآورد. نخستين آثار به نمايش درآمده از پيرهاشمي در سال 1370 ديده شد و اين هنرمند پس از آن به برگزاري نمايشگاه‌ها در گالري‌هاي تهران ادامه داد.

پيرهاشمي در سال 1382 در ششمين دو سالانه نقاشي تهران جايزه برگزيده هيات داوران و جايزه بهترين اثر را به انتخاب آراي تماشاگران از آن خود كرد.

يك سال بعد از بي‌ينال تهران نيز جايزه اثر متفاوت را در بي‌ينال چين به خود اختصاص داد؛ جايزه‌اي كه به گفته خودش، مقدمات ورود او به نمايشگاه‌ها و حراجي‌هاي خارجي را فراهم كرد.

آثار پيرهاشمي سراسر رمز و راز است. زنان، موضوع اصلي آثارش هستند. او به نمايش دغدغه‌هاي دروني آدم‌هاي امروز علاقه دارد و نقاشي‌هاي سياه و سفيدش با قدرت به انسان زل مي‌زنند ومخاطب را مبهوت مي‌كنند.

اثري از مجموعه معروف به «سري ايكس» در حراج 29 آوريل 2009 كريستي به سه برابر برآورد اوليه (40 هزار دلار) فروش رفت و شگفتي خريداران و منتقدان را در پي‌داشت؛ اين در حالي است كه پيرهاشمي سال گذشته در حراج كريستي پاريس هم در كنار حسين‌ زنده رودي، پيشتاز شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha