شهردار اصفهان: تعمدي بودن انحراف مسير مترو به تأييد مراجع قانوني رسيده است
شهردار اصفهان با بيان اينکه دستگاه TBM مانند يک برنامهي رايانهيي عمل ميکند، اظهار داشت: انحراف صورتگرفته در مسير مترو قطعا نتيجهي دستکاري برنامهي اين دستگاه است. اکنون در حال بررسي و پيگيري اين مورد هستيم و تعمدي بودن انحراف نيز به تأييد مراجع قانوني رسيده است.
به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، مرتضي سقايياننژاد در گفتوگو با خبرنگاران با گلايه از نحوهي اطلاعرساني دربارهي انحراف تونل مترو، بيان كرد: در برخي رسانهها، اخباري مبني بر انحراف حفاري 30 متري تونل مترو و نشست سيوسه پل منتشر شد.
وي با بيان اينکه تونل مترو از رودخانه گذر کرده است و چه ارتباطي ميتواند با سيوسه پل داشته باشد؟ ادامه داد: انحراف رخداده تأييد ميشود؛ اما اين انحراف در ابتداي خيابان چهارباغ بالا صورت گرفته است و ربطي به پايههاي سيوسه پل ندارد. انتشار اخبار کذب بهجز تشويش اذهان عمومي کارکرد ديگري ندارد.
او دربارهي کاهش فاصلهي انحراف از سيوسه پل، اظهار کرد: اينکه گفته شده، انحراف حفاري به فاصلهي 30 متري سيوسه پل است، اشتباه است، چراکه فاصلهي پايهي پل از نقطهي آغاز انحراف 43/6 متر و فاصلهي پايهي پل از نقطهي پاياني انحراف 71/38 متر است و اين حاکي از دور شدن انحراف تونل از پايههاي پل است.
وي با تأکيد بر اينکه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور فاصلهي تونل مترو را نزديکتر از فاصلهي 40 متري با سيوسه پل در نظر گرفته بود، گفت: کمترين فاصلهي تونل مترو از پل در زماني که انحراف صورت نگرفته، 40 متر و از نقطهي انحراف 43 متر است.
سقايياننژاد دربارهي ادامهي عمليات حفاري تونل مترو اصفهان، اظهار كرد: با تأييد انحراف صورتگرفته هيأت آلماني سازندهي دستگاه براي اقدامات کارشناسي و بررسي ادامهي کار به اصفهان آمدند و هشت گزينهي پيشنهادي مطرح شدند. اکنون مشاوران در حال بررسي پيشنهادها براي ادامهي عمليات حفاري هستند.
وي هزينهي احداث مترو را تاکنون 500ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: بايد هرچه سريعتر مترو براي استفادهي عموم آماده شود، چراکه با گذشت زمان و افزايش هزينهي احداث مترو، بار اضافي بر دوش مردم است و از طريق مالياتها و عوارض تأمين ميشود.
شهردار اصفهان دليل استفاده از دستگاه TBM را حفظ و حراست از آثار تاريخي ارزيابي و بيان كرد: حفظ و حراست از آثار تاريخي از مواردي است که شهرداري به آن اهتمام ويژه دارد و خريد دستگاه TBM به مبلغ 20ميليارد تومان و استفاده در اعماق 14 تا 21 متري و بالشتکهاي ضربهگير براي برگرداندن ارتعاشات ناشي از عبور مترو به اعماق زمين از اقدامات مؤثر شهرداري بوده که هزينهي چند برابري را تحميل کرده است.
وي دربارهي جلوگيري شهرداري اصفهان از مرمت و بازسازي هنرستان هنرهاي زيبا نيز گفت: از لحاظ قانوني، شهرداري نميتواند جلوي فعاليتي را بگيرد، مگر اينکه اين اقدام خلاف قانون باشد. در كنار هنرستان هنرهاي زيبا، دو شاکي خصوصي هستند و بايد پنج متر عقبنشيني صورت گيرد که هنوز انجام نشده است و احکام مادهي 100 آن صادر شدهاند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات