• شنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8806-00040.104623
  • خبرنگار : 71060

در آستانه روز ملي سينما، رييس انجمن چهره‌پردازان سينما: افراد با تجربه و متخصص كمتر مشغول كار هستند اشتغال همزمان بازيگران چند پروژه يكي از مشكلات است

در آستانه روز ملي سينما، 
رييس انجمن چهره‌پردازان سينما:
افراد با تجربه و متخصص كمتر مشغول كار هستند
اشتغال همزمان بازيگران چند پروژه يكي از مشكلات است

مهين نويدي معتقد است: افزايش تعداد فيلم‌هاي سينمايي و ساخت حجم بالايي از تله‌فيلم‌ها موجب شده است كه در موارد متعدد از افراد بي‌تجربه استفاده شود.

رييس انجمن چهره‌پردازان در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آستانه‌ي روز ملي سينما ـ 21 شهريور ماه ـ عنوان كرد: در گذشته تعداد كم و محدود گريمورها و فيلم‌ها باعث مي‌شد كه هريك از آنها براي نوع خاصي از فيلم‌ها انتخاب شوند. اما اكنون با افزايش تعداد فيلم‌هاي سينمايي و ساخت حجم بالايي از تله فيلم‌ها، در بسياري از موارد شاهديم كه افراد با داشتن كمترين تجربه مشغول كار مي‌شوند و مثلا جواني كه بايد سه كار مختلف را دستيار باشد تا به عضويت موقت اصناف خانه سينما درآيند، در همان ابتداي كار براي چهره‌پردازي يك تله فيلم انتخاب مي‌شود.

او ادامه داد: اين مساله موجب مي‌شود كه ديگر آن جوان به هيچ‌عنوان در پي دستياري برنيايد و راه‌هاي ترقي را بر خود ببندد. در واقع با اين شيوه برخي سازندگان فيلم به دلايل مختلف از نيروهاي آماتور استفاده كرده و به اين ترتيب هم كار خود را با افت و مشكل مواجه مي‌كنند و هم جوانان را از راه و مسير اصلي خود دور مي‌سازند.

نويدي هم‌چنين به پي‌گيري‌هاي خانه سينما براي صدور كارت‌هاي امنيت شغلي اشاره كرد و افزود: در حال حاضر بسياري از افراد متخصص بيكار شده‌اند و حجم بالايي از افراد كم‌تجربه مشغول كارهاي متعدد هستند. لذا صدور چنين كارت‌هايي شايد بتواند تا حدودي باعث حل اين نوع مشكلات شود.

رييس انجمن چهره‌پردازان در ادامه به يكي ديگر از مشكلات اين صنف اشاره و عنوان كرد: در حال حاضر اكثر فيلم‌هاي ما حالتي متعادل دارند و در گريم آنها نيازي به برخي وسايل پيشرفته نيست. در موارد محدودي هم كه فيلمي به چنين وسايلي نياز دارد، متاسفانه امكان دسترسي به اين وسايل وجود ندارد؛ چرا كه در اغلب موارد اين وسايل تاريخ مصرف كوتاهي دارند و براي فروشندگان وسايل گريم تهيه اين نوع وسايل مقرون به صرفه نيست. در اين ميان هيچ‌يك از مراكز دولتي هم نيست كه به تامين اين وسايل بپردازد.

نويدي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به اهميت مساله‌ي آموزش پرداخت و گفت: يكي از خواسته‌هاي بنده اين است كه وزارت ارشاد و يا خانه سينما بودجه‌اي بگذارند تا وسايل و تجهيزات فراهم شود و با استفاده از آنها نسل‌هاي قبلي به انتقال تجربيات خود بپردازند. در حال حاضر به‌غير از تعداد انگشت‌شماري از فيلم‌ها در بقيه‌ي موارد، گريم‌ها سيري نزولي دارد و حتي مي‌توان گفت كه گريم فيلم‌هايي كه 15 يا 20 سال پيش ساخته شده‌اند خيلي بهتر بوده است. البته اين شرايط نابسامان در بقيه‌ي بخش‌ها نيز به چشم مي‌خورد و در كل مي‌توان گفت كه در تمام صنف‌ها افراد باتجربه و متخصص كمتر مشغولند و به جاي آنها عده‌اي با كمترين تجربه و دانش به فعاليت‌هاي متعدد مي‌پردازند و هيچ مرجعي هم نيست كه اين اوضاع را سامان بخشد.

وي در ادامه، اشتغال همزمان بازيگران در چند پروژه را از ديگر مشكلات اين صنف خواند و عنوان كرد: يكي ديگر از دغدغه‌هاي خيلي مهم صنف ما اين است كه معمولا بازيگران به دليل مسائل مالي در چند پروژه مشغول مي‌شوند و به همين دليل به هيچ عنوان به ما اجازه‌ي انجام برخي تغييرات را نمي‌دهند و اكنون همين مورد در بسياري از فيلم‌ها ايجاد مشكل كرده است.

او ادامه داد: شايد يكي از دلايلي كه موجب افت سطح كيفي آثار و افزايش فيلم‌هاي تجاري شده نيز ريشه در مسائل مالي داشته باشد. متاسفانه اكنون به نظر مي‌رسد كه هنر به حاشيه رفته و تنها مسائل مادي مهم تلقي مي‌شوند.

رييس انجمن چهره‌پردازان در پايان صحبت‌هايش نيز به ايسنا گفت: اكنون شاهديم كه تهيه‌كننده‌ها براي پايين آوردن هزينه‌ي ساخت فيلم حتي از يك فرد كم‌تجربه در مقام كارگردان استفاده مي‌كنند و همين مساله سطح كيفي آثار را به شدت پايين مي‌آورد و مانع از توليد آثار ماندگار مي‌شود. لذا شايد بهتر باشد كه به‌خصوص در زمينه‌ي تله فيلم‌ها، مرجعي به نظارت بر كار تهيه‌كنندگان بپردازد و بررسي كند كه بودجه‌اي كه به ساخت اين فيلم‌ها اختصاص يافته است، چگونه خرج مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha