• چهارشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8805-14264
  • خبرنگار : 71021

سفراي کشورهاي خارجي با ظرفيت‌هاي منطقه‌ي آزاد ارس آشنا شدند سفير چين: اين منطقه بهترين ظرفيت را براي سرمايه‌گذاري در گردشگري، کشاورزي و سدسازي دارد

همايش سفراي کشورهاي خارجي با حضور استاندار آذربايجان شرقي، جمعي از مسؤولان اين استان و 26 سفير و کاردار از سفارتخانه‌هاي مقيم ايران با هدف آشنايي با ظرفيت‌هاي گردشگري و سرمايه‌گذاري منطقه‌ي آزاد ارس از 27 مردادماه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در همايش آشناسازي سفرا با ظرفيت گردشگري و سرمايه‌گذاري منطقه‌ي آزاد ارس، نمايندگاني از کشورهاي چين، اردن، ازبکستان، چک، کوبا، عمان، پاکستان، کرواسي، مصر، قرقيزستان، قزاقستان، سودان، يمن، ساحل عاج، استراليا، مالي، نيوزيلند، سومالي، اوکراين، هند، تاجيکستان و ونزوئلا حضور دارند که در روز نخست، ضمن بازديد از منطقه‌ي آزاد ارس، کليساي سنت استپانوس، فاز صنعتي ارس و دشت گرديان، در نشستي با حضور مسؤولان استان آذربايجان شرقي و سازمان منطقه‌ي آزاد در جريان ظرفيت‌هاي اين منطقه قرار گرفتند.

محمدرضا پوينده ـ مدير کل گردشگري خارجي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در اين نشست با اظهار اميدواري از اين‌که اين تور آشناسازي به نتايج مثبتي در توسعه‌ي مناسبات اين کشورها و توسعه‌ي گردشگري در اين منطقه منجر شود، يادآور شد: اين دفتر با درک اين واقعيت، تلاش کرده است به‌عنوان نماد برقراري تعامل بين‌المللي با همکاري وزارت امور خارجه به برگزاري تورهاي آشناسازي اقدام کند.

وي با اشاره به اين‌که گردشگري امري استراتژيک است و ما با امنيتي که در کشور ايجاد کرده‌ايم، درها را براي ورود گردشگران باز کرده‌ايم تا از جاذبه‌هاي آن لذت ببرند، بيان کرد: گردشگري زمينه‌ساز اصلي براي صلح پايدار در جهان است و سرنوشت مردم را به يکديگر پيوند مي‌زند.

در ادامه‌ي اين مراسم، عليرضا بيگي ـ استاندار آذربايجان شرقي ـ با يادآوري تاريخچه‌ي آذربايجان شرقي، گفت: همکاري مشترک آذربايجان شرقي با کشورهاي خارجي براي احياي 56 پروژه به روش سرمايه‌گذاري مشترک با 5/1ميليارد دلار سرمايه‌گذاري از دستاوردهاي اين منطقه و ارتباط با ديگر کشورهاست.

او با اشاره به راه‌اندازي مرکز سرمايه‌گذاري خارجي، اظهار کرد: از وظايف اين مرکز مي‌توان به ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي اجرايي و بخش خصوصي، اختصاص تسهيلات ويژه براي سرمايه‌گذاري و اعطاي تسهيلات لازم براي سرمايه‌گذاران اشاره کرد.

استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: اين استان به‌دليل داشتن ويژگي‌هاي صنعتي و شهر تبريز با بزرگ‌ترين بازار مسقف دنيا، مهم‌ترين مرکز بازرگاني در کشور محسوب مي‌شود.

بيگي گفت: اين استان 1400 اثر تاريخي شناسايي‌شده و 241 اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملي دارد. جنگل‌هاي ارسباران، روستاي منحصربه‌فرد کندوان و پناهگاه حيات وحش از جمله نقاط بي‌نظير اين استان هستند.

او آذربايجان را به‌عنوان نگين اقتصادي کشور دانست و افزود: آذربايجان شرقي يکي از استان‌هاي پيش‌رو در جذب سرمايه‌گذاري است و با توجه به سياست‌هاي دولت، يکي از استان‌هاي پيش‌رو در توسعه‌ي روابط با کشورهاي دنيا بوده است.

عباس رنجبر ـ رييس سازمان منطقه‌ي آزاد ارس ـ نيز در ادامه‌ي اين مراسم با اشاره به ظرفيت‌هاي تاريخي، اقتصادي و فرهنگي در استان آذربايجان شرقي، بخصوص منطقه‌ي آزاد ارس، اظهار کرد: هم‌مرز بودن اين منطقه با کشورهاي آذربايجان و جمهوري خودمختار نخجوان و ارمنستان، وجود راه شوسه و ريلي، همسايگي با ترکيه، وجود رودخانه‌ي ارس با توجه به آب شيريني که دارد و سرمايه‌گذاري ايراني‌ها در اين منطقه، زمينه‌ي حضور کشورهاي ديگر براي سرمايه‌گذاري بوده است.

او با بيان اين‌که طرح جامع گردشگري منطقه‌ي آزاد ارس، تهيه و به سرمايه‌گذاران ارائه شده است، ادامه داد: براي حضور گردشگران خارجي به طراحي برنامه‌هايي در اين‌باره اقدام کرده‌ايم و هم‌اکنون پروژه‌هاي دهکده‌هاي ورزش و سلامت درحال ساخت هستند.

رنجبر يادآور شد: اين منطقه با جذب 700هزار نفر در 15 روز تعطيلات نوروزي جزو سازمان‌ها برتر شناخته شده است.

فتحي‌پور ـ نماينده‌ي مردم کليبر در مجلس شوراي اسلامي و رييس کميسيون اقتصادي مجلس ـ در ادامه‌ي اين همايش، بيان کرد: اين نظام در 30 سال گذشته با پشت سر گذاشتن بحران‌هاي مختلف و تحمل انواع خشونت‌ها و تحريم‌ها، تجربه‌ي گران‌سنگي را در زمينه‌هاي علوم و فنون، مديريت و سياست به‌دست آورده و توانسته است، در عين حفظ استقلال، مسير پيشرفت را ادامه دهد.

وي ادامه داد: ما با تمام کشورهاي حاضر در اين مراسم، روابط برادرانه و صميمي داريم و حتا با برخي از آن‌ها پيمان‌نامه‌ي منطقه‌يي و جهاني بسته‌ايم.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: با حاکم شدن رکود و متحمل شدن خسارت‌ها و ضررهاي اساسي به برخي بنگاه‌ها و شرکت‌هاي توليدي کشورهاي توسعه‌يافته، اين کشورها به اين نتيجه رسيدند که براي برون‌رفت از اين بحران، فعاليت در کشورهاي درحال توسعه بهترين راه است.

وي ادامه داد: با علم به اين واقعيت، چرا اين کشورها نمي‌توانند يافته‌هاي خود را عملي کنند، چون دولت‌هاي آن‌ها به‌عنوان قدرت سياسي، مانع انجام اين کار مي‌شود، آيا اقتصاد از اين ناحيه ضرر اساسي را متحمل نشده است؟ بسياري از دولت‌ها، بدون توجه به نظرات نخبگان، به تحريک برخي کشورها براي حمله به کشوري به دلايلي واهي تصميم مي‌گيرند.

او از تمام بنگاه‌ها و شرکت‌هاي برزگ اقتصادي براي مشارکت و سرمايه‌گذاري در طرح‌ها دعوت کرد و گفت: ما از ظهور قدرت‌هاي اقتصادي جهان استقبال مي‌کنيم و تلاش داريم، ايران را به‌عنوان قدرت اقتصادي در جهان معرفي کنيم.

در ادامه‌ي اين مراسم، فرهنگي ـ يکي ديگر از نمايندگان مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي ـ با يادآوري اين‌که پروژه‌هاي بزرگي در اين استان آماده‌ي جذب سرمايه‌گذارند، از سفراي مقيم در ايران براي مشارکت و همکاري دعوت کرد.

در پايان مراسم، چيرو چيانگ ـ سفير چين در ايران ـ به نمايندگي از تمام سفراي حاضر، گفت: براي نخستين‌بار است که به تبريز سفر مي‌کنم و اين منطقه از نظر تاريخ، فرهنگ و کشاورزي، تجربه‌ي خوبي براي ما خواهد بود.

وي ادامه داد: اين منطقه، محل خوبي براي گسترش فرصت شغلي است و بهترين ظرفيت را براي سرمايه‌گذاري در گردشگري، کشاورزي و سدسازي دارد و معتقدم فرصت خوبي براي ايجاد اشتغال در پروژه‌هاي توليدي، مانند تکنولوژي وجود دارد.

سفير چين افزود: ما به‌مدت دو روز از تبريز و منطقه‌ي آزاد ارس ديدن مي‌کنيم. اميدواريم چيزهاي زيادي ببينيم و چهره‌به‌چهره با مردم اين منطقه ارتباط داشته باشيم تا همديگر را بهتر درک و روابط دوستي برقرار کنيم.

در ادامه، نمايندگان سفارتخانه‌هاي کشورهاي مقيم در ايران از ظرفيت‌هاي منطقه‌ي آزاد ارس ديدن کردند و اين بازديد امروز (28 مردادماه) ادامه دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha