• جمعه / ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8805-07606

/جهاد دانشگاهي، تجلي‌گاه علم و فرهنگ/‌ معاون آموزشي جهاد دانشگاهي: سازمان آموزش‌هاي پيشرفته جهاد دانشگاهي تشكيل مي‌شود رشد 15درصدي قراردادهاي آموزشي جهاد

/جهاد دانشگاهي، تجلي‌گاه علم و فرهنگ/‌ 
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي:
سازمان آموزش‌هاي پيشرفته جهاد دانشگاهي تشكيل مي‌شود
رشد 15درصدي قراردادهاي آموزشي جهاد

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با تشريح فعاليت‌هاي آموزشي جهاد دانشگاهي طي سال گذشته از رشد 15درصدي تعداد قراردادهاي آموزشي، آموزش 425 هزار نفر در دوره‌هاي تخصصي كوتاه مدت جهاد، رشد 5/24 درصدي آموزش كاركنان دولت در جهاد و فعاليت40 شعبه علمي كاربردي جهاد در سراسر كشور خبر داد.

دكتر عبدالحميد احمدي به مناسبت سالگرد جهاد دانشگاهي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در آستانه سالروز تاسيس جهاد دانشگاهي با اشاره به عملكرد حوزه معاونت آموزشي جهاد طي يك سال گذشته و با بيان اينكه آموزش گسترده‌ترين شبكه خدمت‌رساني جهاد دانشگاهي به جامعه است، گفت: حوزه آموزشي جهاد دانشگاهي در سه بخش آموزش‌هاي تخصصي كوتاه مدت، آموزش‌هاي علمي كاربردي و آموزش‌هاي رسمي بلند مدت فعاليت دارد.

وي سابقه فعاليت‌هاي آموزشي در جهاد دانشگاهي را مربوط به سالهاي بدو تاسيس جهاد عنوان و اظهاركرد:‌ در آن برهه از زمان به تناسب نيازي كه در دانشگاه‌ها وجود داشت فعاليت‌هاي آموزشي با تاكيد بر آموزشهاي فرهنگي و عقيدتي شكل گرفت و از دهه 70 به بعد اين آموزش‌ها در ابعاد گسترده ‌تر و سازمان يافته‌تري به به كار خود ادامه داد.

وي به حوزه آموزش‌هاي تخصصي كوتاه مدت در جهاد اشاره كرد و گفت: در حال حاضر جهاد دانشگاهي داراي120مركز آموزشي در سراسر كشور است كه اين مراكز متناسب با نياز آموزشي هر منطقه فعاليت خود را دنبال مي‌كنند و بخشي از ظرفيت اين مراكز آموزشي به پاسخگويي نيازهاي آموزشي دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف دولتي و غيردولتي اختصاص يافته است.

وي با اشاره به فعاليت گسترده بخش آموزشي جهاد دانشگاهي در سال 87 در قالب همكاريهاي آموزشي با دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي و نهادهاي انقلاب اسلامي، گفت: در اين زمينه مي‌توان به ارائه آموزش‌هاي تخصصي به دستگاه‌هايي همچون شركت‌ ملي گاز، شركت پالايش و پخش نفت، شركت نفت و گاز فارس، وزارت اقتصاد، بانك‌هاي مختلف، بيمه مركزي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، سازمان تبليغات اسلامي سازمان راهور ناجا، سازمان بهزيستي،‌ گمرك، صنايع دفاع و معاونت حقوقي رياست جمهوري اشاره كرد.

انعقاد 869 قرارداد آموزشي بين واحدهاي جهاد و دستگاه‌ها در سال گذشته

دكتر احمدي مجموع قراردادهاي آموزشي منعقد شده بين واحدهاي جهاد دانشگاهي و دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي را در سال گذشته، 869 قرارداد عنوان كرد و گفت: همچنين391 كارگاه آموزشي ويژه شهرداري‌ها و دهياري‌ها برگزار شده است كه طي آن 37 هزار و800 نفر در اين كارگاهها آموزش ديده‌اند.

وي با بيان اينكه تعداد قراردادهاي آموزشي ما در سال 87 نسبت به سال 86 رشد 15 درصدي داشته است، اظهار كرد: همچنين رشد فراگيران سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي در سال 87 نسبت به 86، 5/13 درصد بوده است.

به گفته وي، كارگاه‌هاي آموزشي شهرداري‌ها و دهياري‌ در سال 87 رشد 5/7 درصدي و فراگيران آموزش ديده در دوره‌هاي آموزشي شهرداري‌ها و دهياري‌ها در همين سال، 5/3 درصد بوده است.

سال گذشته 425 هزار نفر در دوره‌هاي تخصصي كوتاه مدت جهاد آموزش ديدند

دكتر احمدي اظهار كرد: تعداد كل فراگيران دوره‌هاي آموزشي و تخصصي كوتاه مدت جهاد در سال 87 حدود 425 هزار نفر بوده است كه بيش از310 هزار نفر در دوره‌هاي كوتاه مدت تخصصي و 114 هزار نفر در دوره‌هاي آموزشي ويژه كاركنان دولت حضور داشتند، در همين راستا آموزش كاركنان دولت در سال 87، 5/24 درصد رشد داشته است.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي يكي از فعاليت‌هاي آموزشي صورت گرفته در دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت را برنامه‌ريزي و تدوين دوره‌هاي آموزشي عنوان كرد و گفت: ‌در سال 87 از ميان 166 عنوان دوره آموزشي كوتاه مدت پيشنهاد شده از سوي مراكز آموزشي واحدها و پژوهشكده‌ها، 62 عنوان دوره در گروه‌هاي تخصصي معاونت آموزشي به تصويب نهايي رسيد.

به گفته وي، جهاد دانشگاهي در سال گذشته، مجوز برگزاري 209 دوره آموزشي را به واحدهاي درخواست كننده خود ارائه كرده است.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر از طريق مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي دوره‌هاي آموزشي ICDL (گواهي نامه بين المللي آموزش كامپيوتر) در قالب دوره‌هاي آموزشي تخصصي كوتاه مدت به دانشجويان دانشگاه پيام نور ارائه مي‌شود.

برگزاري اولين جشنواره و نمايشگاه آموزشي ايران توسط جهاد دانشگاهي

دكتر احمدي از برگزاري اولين جشنواره و نمايشگاه آموزشي ايران توسط جهاد دانشگاهي در تيرماه 88 خبر داد و گفت: بر ساس برنامه ريزيهاي انجام شده در سال 87 و با مشاركت گسترده نهادها و موسسات آموزشي، اين جشنواره با حضور نهادها و سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي به مدت سه روز برگزار شد.

فعاليت 40 شعبه علمي كاربردي جهاد در سراسر كشور

مركزعلمي كاربردي جهاد به لحاظ تعداد دانشجو رتبه اول آموزش‌هاي علمي كاربردي را در كشور داراست

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آموزش هاي علمي – كاربردي و اهميت و جايگاه آن در آموزشهاي جهاد دانشگاهي، اظهار كرد: در حال حاضر40 شعبه علمي كاربردي جهاد دانشگاهي تحت نظارت دانشگاه جامع علمي كاربردي در سراسر كشور فعال است و بر اين اساس حدود40 هزار دانشجو در430 كد رشته در مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي به تحصيل مشغول هستند.

به گفته وي، مركز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي به لحاظ تعداد دانشجو داراي رتبه اول آموزش‌هاي علمي كاربردي در كشور است. همچنين تعداد دانشجويان مراكز علمي كاربردي جهاد دانشگاهي در سال گذشته رشد 32 درصدي داشته است.

تحصيل 15 هزار دانشجو در موسسات غيردولتي جهاد دانشگاهي

دكتر احمدي در خصوص حوزه آموزش‌هاي رسمي بلند مدت جهاد دانشگاهي كه مشمول آموزش عالي غير دولتي و غير انتفاعي است، گفت: در اين عرصه دانشگاه علم و فرهنگ و سه شعبه آن در شهرهاي رشت، همدان و كاشمر و همچنين چهار موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي در استان هاي خوزستان، كرمانشاه، يزد و اصفهان به فعاليت مشغول هستند.

وي مجموع دانشجويان موسسات آموزشي غير دولتي و غير انتفاعي جهاد دانشگاهي را حدود 15 هزار نفر عنوان كرد و افزود: در اين ميان حدود 5 هزار دانشجو در مقاطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در دانشگاه علم و فرهنگ و سه شعبه اين دانشگاه به تحصيل مشغول هستند.

وي با اشاره به رشد 12 درصدي تعداد دانشجويان مراكز و موسسات آموزش عالي غير دولتي و غير انتفاعي جهاد دانشگاهي، گفت: همچنين در حال حاضر 176 عضو هيات علمي تمام وقت و 985 عضو هيات علمي مدعو با مراكز آموزش عالي جهاد همكاري دارند.

استقبال داوطلبان كارشناسي ارشد از رشته زيست شناسي تكويني دانشگاه علم و فرهنگ

معاون آموزشي جهاد با اشاره به رشته زيست شناسي تكويني دانشگاه علم و فرهنگ تصريح كرد: اين دوره به صورت انحصاري با همكاري پژوهشكده رويان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار مي‌شود و اين رشته مورد استقبال بسياري از داوطلبان مقطع كارشناسي ارشد بوده است.

دكتر احمدي با اشاره به اهداف بلند مدت حوزه آموزش جهاد دانشگاهي، گفت: ‌در اين زمينه درصدد هستيم كه با تكيه بر قابليت‌ها و توانمندي‌هاي علمي و تحقيقاتي جهاد دانشگاهي بتوانيم يك نهاد آموزش عالي برتر در كشور باشيم.

جهاد مي‌تواند با مساعدت نهادهاي ذيربط دوره‌هاي ويژه‌اي را برگزار كند

وي يكي از مزاياي ويژه جهاد دانشگاهي در حوزه آموزش را اتكا بر توانمندي‌هاي علمي و پژوهشي جهاد عنوان و به جايگاه تحقيق و پژوهش در جهاد دانشگاهي اشاره و تصريح كرد: در اين راستا جهاد مي‌تواند به ويژه در مقاطع تحصيلات تكميلي دوره‌هاي ويژه‌اي را برگزار كند كه به صورت انحصاري در اختيار اين مجموعه قرار دارد و در اين زمينه نيازمند همكاري و مساعدت نهادهاي ذيربط به ويژه وزارتين علوم و بهداشت در خصوص صدور مجوزهاي لازم براي برگزاري اين دوره ها است.

وي اظهار اميدواري كرد كه با توسعه آموزش عالي تخصصي محور در جهاد دانشگاهي، پيوند عميقي بين بخش آموزش و پژوهش به ويژه در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي برقرار شود.

وي به آموزش‌هاي منحصر به فرد جهاد دانشگاهي در پژوهشكده‌هايي همچون رويان، ابن سينا، توسعه تكنولوژي، برق و ICT اشاره و اظهار اميدواري كرد كه با همكاري نهادهاي ذيربط گستره اين آموزش‌ها توسعه يابد.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي در ادامه سخنانش به آموزش‌هاي علمي كاربردي جهاد دانشگاهي اشاره و در خصوص اولويت هاي موجود در اين حوزه، اظهاركرد: در اين زمينه در صدديم كه آموزش‌هاي منجر به اشتغال را توسعه دهيم و گستره حركت و پوشش خود را در جذب دانشجو از كشور خود فراتر ببريم.

وي در زمينه اهداف بلند مدت جهاد در حوزه آموزش‌هاي تخصصي كوتاه مدت، گفت: به دنبال توسعه اين آموزش‌ها در جهت رفع نيازهاي جامعه با قابليت حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي هستيم.

وي خاطر نشان كرد: در يك افق كوتاه مدت ما به دنبال توسعه تحصيلات تكميلي، توسعه مراكز علمي – كاربردي با اولويت تخصص‌هاي موجود در جهاد و افزايش تعداد فراگيران دوره‌هاي آموزشي تخصصي و كاهش دوره‌هاي عمومي، توسعه دوره‌ آموزش‌هاي تخصصي مورد نياز دستگاه‌ها و مراكز دولتي و غيردولتي، رفع بخشي از نيازهاي آموزشي دستگاه‌ها و مراكز از لحاظ تدوين، طراحي و اجراي دوره‌ها هستيم.

به گفته وي؛ ارتقا فضاها، تجهيزات، امكانات و منابع انساني در حوزه آموزش از ديگر رويكردهاي مورد نظر جهاد به شمار مي‌رود.

سازمان آموزش‌هاي پيشرفته جهاد تشكيل مي‌شود

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با اشاره به برنامه‌هاي اجرايي پيش روي جهاد دانشگاهي به مواردي همچون تاسيس سازمان آموزش‌هاي پيشرفته با هدف توسعه آموزشهاي تخصصي كوتاه مدت، توليد و تدوين منابع آموزشي، ايجاد مركز آزمونهاي تخصصي، توسعه آموزشهاي الكترونيك و از راه دور، برگزاري جشنواره‌هاي آموزشي در سطوح ملي و استاني، افزايش جذب دانشجو براي موسسات آموزش عالي و علمي كاربردي جهاد،‌ حمايت از برنامه‌هاي فرهنگي، علمي و تحقيقاتي دانشجويان در مراكز علمي كاربردي و موسسات آموزش عالي، توسعه تحصيلات تكميلي در موسسات آموزش عالي و دانشگاه علم و فرهنگ با همكاري پژوهشكده‌ها و پژوهشگاه‌هاي جهاد دانشگاهي و غيره اشاره كرد.

آموزش در بخشهاي مختلف كشور نيازمند يك بازنگري و تحول است

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به توانايي‌هاي جهاد دانشگاهي در مباحث آموزشي و با بيان اينكه آموزش در بخشهاي مختلف كشور نيازمند يك بازنگري و تحول است، ‌تصريح كرد: ما همچنان شاهد اجرا و تكرار يك سري شيوه‌هاي سنتي در آموزش در مراكز آموزشي و دانشگاهها هستيم كه به نظر مي‌رسد اين آموزش ها با نيازهاي واقعي امروز جامعه فاصله دارد.

وي افزود: لازم است در حوزه آموزش‌هاي تخصصي كوتاه مدت حركت‌هاي نوآورانه‌اي در كشور انجام شود و در اين زمينه جهاد اين آمادگي را دارد كه مسئوليت طراحي، تدوين و اجراي دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت تكميلي و بازآموزي را براي شاغلين در بخش‌هاي مختلف عهده دار شود. اين دوره‌ها مي‌تواند نقش بسيار موثري در ارتقا بهره وري و كارآيي نهادها، سازمان‌ها و مراكز ايفا كند.

وي با بيان اينكه جهاد دانشگاهي در بحث آموزش‌هاي مرتبط با اشتغال و كارآفريني يك نهاد توانمند است، اظهار كرد: جهاد آمادگي دارد كه تجارب خود را در اختيار نهادهاي مسئول در كشور قرار دهد.

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي در خاتمه با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در جهاد دانشگاهي، گفت: اين ظرفيت‌ها در صورت توجه، پشتيباني و حمايت بيشتر مي‌تواند بيشتر و گسترده‌تر در خدمت اهداف نظام و رشد و پيشرفت كشورمان در ابعاد مختلف قرار گيرد و در اين زمينه انتظار داريم اين نهاد كه مورد توجه و تاييد رهبري معظم انقلاب اسلامي است و همواره سعي كرده كه توان خود را در عرصه‌هاي مختلف در اختيار جامعه قرار دهد بيشتر مورد حمايت و توجه قرار گيرد و از ظرفيت‌هاي آن به نحو مطلوبتري استفاده شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha