*كيفيت تندر90 پارسخودرو در بهار بالاتر از ايرانخودرو* مشكل تيراژ پايين با واگذاري توليد به يكي از دو خودروساز برطرف ميشود؟
بر اساس اعلام شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، تندر 90 پارس خودرو بالاتر از تندر90 ايران خودرو قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي يونسيان - معاون تضمين کيفيت شرکت پارس خودرو - ضمن اعلام اين خبر افزود: طبق آخرين اعلان نظر شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، در سه ماه نخست امسال، تندر90 اين شرکت در رده بهترين خودروهاي ساخت داخل کشور و بالاتر از همتاي ايران خودرويي خود قرار گرفت.
گفتني است، خودرو تندر90 كه پس از مدتها بحث و چانهزني ايران با مسوولان شركت رنو بر سر مفاد قرارداد آن سرانجام از سال 1386 به توليد رسيد، پس از گذشت بيش از دو سال و اندي از توليد هنوز نتوانسته به نيمي از برنامه خود نيز برسد. طبق قرارداد قرار بود در سال نخست هر يك از شركتهاي ايرانخودرو و پارسخودرو به تيراژ 75 هزار دستگاه و از سال دوم به بعد سالانه هر كدام 150 هزار دستگاه توليد داشته باشند كه بنا به دلايل مختلف كه مهمترين آن بروز مشكل در راه تامين قطعه از سوي شركت ايراني - فرانسوي رنوپارس ذكر ميشود، درصد پاييني از آن محقق شد و همين امر موجب نارضايتي مشتريان و تاخير در عرضه خودرو با توجه به تقاضاي بالاي آن شده است.
يكي از مهمترين دلايلي كه مسوولان شركت رنوپارس در بروز مشكل تامين قطعه از آن ياد ميكنند، بدهي دو خودروساز ايراني است كه البته طبق گزارشهاي دريافتي، بدهي ايرانخودرو به رنوپارس چيزي حدود 70 ميليارد تومان و بدهي پارسخودرو نزديك به 20 ميليارد تومان است. اين در شرايطي است كه هر دو شركت به صورت تقريبا مساوي از رنوپارس قطعه دريافت ميكنند و به عبارت ديگر بحران مالي ايرانخودرو شرايطي را ايجاد كرده كه شركت ايراني رقيب نيز چوب آن را ميخورد. ادامه اين وضعيت نامطلوب موجب اوج گرفتن انتقادات و اعتراضات مردمي، رشد اختلاف قيمت بين محصولات كارخانهيي و بازار و همچنين خالي ماندن ظرفيت توليد خط توليد اين خودرو در دو شركت داخلي شده؛ به طوري كه از چندي پيش زمزمه تمركز توليد در يكي از دو خودروساز داخلي مطرح شده است.
كارشناسان معتقدند كه با توجه به مناسبتر بودن خط توليد پارسخودرو نسبت به ايران خودرو از لحاظ رباتيك و مكانيزه بودن خطوط ، بدهي كمتر اين شركت به رنوپارس نسبت به ايرانخودرو، اوضاع مالي مناسب پارسخودرو و دلايلي ديگر از اين دست بهتر است كه توليد تندر90 به پارسخودرو واگذار شود تا از اين طريق مشكل نقدينگي براي تامين قطعات و همچنين موانعي كه تاكنون پيش پاي توليد اين خودرو در كشور بوده برطرف شود.
به گفته آنان از سوي ديگر اين پيشنهاد به طور حتم با موافقت رنوپارس نيز مواجه خواهد شد، زيرا طرف حساب بودن با يك شركت براي آنان از بسياري لحاظ (اداري و بروكراسي) بهتر است. از سوي ديگر براي مشتريان نيز ديگر وسواس در انتخاب خودرو توليدي ايرانخودرو يا پارسخودرو از بين ميرود، زيرا هر ماه ممكن است آمار كيفيت توليد اين خودرو در اين دو شركت به نفع ديگري تغيير كند.
البته ناگفته نماند كه عدهاي نيز معتقدند كه واگذاري توليد به يكي از خودروسازان داخلي موجب كاهش تيراژ و در نتيجه افزايش قيمت اين خودرو خواهد شد. همچنين بحث توليد انواع مدلهاي تندر90 روي پلتفرم اين خودرو نيز با شكست مواجه خواهد شد كه به نظر ميرسد اين نظريه با توجه به مشكلات فراواني كه بر سر راه توليد اين خودرو بهوجود آمده چندان مورد توجه قرار نگيرد.
به هر حال گويا پيشنهاد تمركز توليد به وزارت صنايع ومعادن ارائه شده است. روشني مقدم - قائم مقام سايپا - به تازگي در اين باره اظهار كرده كه گزارشهاي مربوط به مزايا و معايب توليد تندر در هر دو كارخانه ايران خودرو و سايپا بررسي شده و جمعبندي اين موضوع از سوي كميته بررسي كننده به وزارت صنايع و معادن ارائه شده و منتظر اعلام نظر اين وزارتخانه هستيم.
البته وي درباره اين كه آيا توليد تندر90 به پارسخودرو واگذار خواهد شد؟ پاسخ صريحي نداده و آن را منوط به تصميم وزارت صنايع ومعادن كرده است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات