• جمعه / ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8805-06059
  • خبرنگار : 71251

اعتماد مردم به ناوگان هوايي برمي‌گردد؟

اعتماد مردم به ناوگان هوايي برمي‌گردد؟

با وجود تاكيد وزير راه و ترابري بر اينكه سيستم ايمني حمل و نقل هوايي ايران از ايمن‌ترين سيستم‌ها در جهان است؛ نگراني از امنيت پروازها همچنان وجود دارد و مردم سفرهاي هوايي خود را به ويژه با ناوگان روسي لغو مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پي سوانح هوايي رخ داده براي هواپيماهاي روسي طي چند روز اخير ميزان سفرهاي هوايي كاهش چشمگيري يافته و بسياري از مسافران پروازهاي داخلي بليت سفر خود كه با هواپيماهاي روسي بوده را باطل كرده‌اند.

در اين زمينه نيز محمدحسن كرماني ـ رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات هوايي و جهانگردي - تصريح كرد: در مسيرهايي كه از هواپيماهاي نسل روسي استفاده مي‌شود، تقاضاي سفرهاي هوايي تنزل يافته و مشتري ندارد به گونه‌اي كه يك گروه 104 نفره از گردشگران منطقه خليج فارس يكجا بليت خود را به دليل اينكه پرواز مسيرشان (مشهد ـ نوشهر) با هواپيماي توپولوف بود، واگذار كردند.

وي معتقد است: با توجه به اين كه هواپيماهاي توپولوف حق نشست و برخاست در فرودگاه‌هاي كشورهاي اروپايي و آمريكايي از جمله فرانكفورت، لندن و پاريس را ندارند و سوانح آن‌ها بيش از انواع ديگر ناوگان است، لغو بليت پرواز با هواپيماهاي روسي از جانب مشتريان طبيعي و حق آن‌هاست.

البته شايد استقبال نكردن مردم از ناوگان روسي و باطل كردن بليت سفر اين هواپيماها از جانب مسافران زمينه‌ساز خروج توپولوف‌ها از ناوگان هوايي كشور شود.

هرچند كه مسوولان امر معتقدند هواپيماهاي روسي از نظر امنيت و ايمني پرواز هيچ ايرادي ندارند، تنها ظاهرشان زمخت است و حتي هواپيماي ولاديمير پوتين - نخست‌ وزير روسيه - هم ايلوشين است (البته از جديدترين نوع آن و مجهز به بالاترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا؛ نه از نوع قديمي و فرسوده آن كه بيش از 18 سال سن دارد) و تنها به دليل اينكه سوخت آن بالاست كمتر در كشور سازنده خود مورد استفاده قرار مي‌گيرند! و هواپيماهاي توپولوف كه هم‌اكنون در ناوگان هوايي كشور در اختيار داريم ايرادي ندارند.

از سوي ديگر حميد بهبهاني تاكيد دارد: خلبانان ايران از بهترين خلبانان دنيا هستند، بخش حمل و نقل هوايي كشور بيش از 95 درصد ايمني دارد و پنج درصد هم خارج از دست عوامل انساني و مافوق انساني است و به مردم اطمينان مي‌دهد حمل و نقل هوايي كشور شرايط كاملا ايمني دارد و تنها جامعه ما نيازمند بازگرداندن اعتماد به نفس و آرامش بخشي به فعالان اين صنعت و مردم است و بايد از التهاب‌آفريني در حوزه حمل و نقل هوايي كشور پرهيز شود.

با مقايسه سوانح هوايي ايران در سال ‌جاري با چهار کشور از چهار نقطه مختلف جهان كه‌ ايران دو سانحه، فرانسه دو سانحه، يمن يك سانحه، اندونزي چهار سانحه و آمريکا 9 سانحه هوايي داشته است اما باز هم مردم اين را چندان باور ندارند چرا كه شاهد چيز ديگري هستند.

بروز دو سانحه كمتر از 10 روز و كشته شدن 184 نفر و زخمي شدن بيش از 30 نفر از مردم، چندين فرود اضطراري، بروز نقص فني و بازگشت پروازها چند دقيقه پس از برخاستن، افكار عمومي را نسبت به حمل و نقل هوايي كشور مغشوش ساخته است.

البته فرودهاي احتياطي برخي پروازها نشانگر توجه بيش‌تر شركت‌هاي هواپيمايي و سازمان هواپيمايي كشوري بر مقوله ايمني است كه مي‌توان گفت تحت تاثير اين سوانح حاصل شده است چراكه شايد قبلا رعايت موارد احتياطي كه باعث حادثه‌اي نمي‌شد خيلي هم مورد توجه نبود و به آن بها داده نمي‌شد.

هر چند كه اين فرودها باعث نگراني و ترس مسافران پرواز مربوطه و همچنين تشويش‌هايي در اذهان عمومي مي‌شود اما جاي بسي خوشحالي است كه رعايت عوامل احتياطي هر چند كوچك و كم اهميت مي‌تواند از بروز سانحه جلوگيري كند.

از طرف ديگر هرچند وزير راه و ترابري تاكيد دارد كه هيچگاه به نوع هواپيمايي كه سوار مي‌شود فکر نمي‌كند اما اين روزها نوع هواپيما براي مردم مهم شده است.

شايد پيش از اين هم بيش از 90 درصد مردم هنگام تهيه بليت اين حق طبيعي خود را كه نوع هواپيما چيست؟ از آژانس‌ مربوطه نمي‌پرسيدند اما اكنون اولين سوال متقاضيان، نوع هواپيماي پرواز است!

در اين زمينه سيدهادي شيرازي ـ دبير جامعه تورگردانان - در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: پس از اين سوانح بيشتر توپولوف‌ها خالي مي‌روند و مسافران تمايلي براي سفر با اين نوع هواپيما ندارند به طوري كه وقتي در برنامه‌ي پروازها، هواپيماهاي توپولف را مي‌بينند، با كاركنان آژانس‌هاي مسافرتي مشاجره مي‌كنند كه چرا هنوز سفرها با اين هواپيماها انجام مي‌شوند. اين درحاليست كه سال گذشته، در اين زمان اصلا جاي خالي در پروازها پيدا نمي‌شد.

در اين ميان تورهاي گردشگري و دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي كه بيش‌ترين ضرر را از كاهش تقاضا متحمل شده‌اند گلايه دارند چرا هواپيماهاي روسي در هيچ جاي دنيا استفاده نمي‌شود و حتي روس‌ها كه خود توليد‌كننده هستند از هواپيماهاي غربي در ناوگان خود استفاده مي‌كنند اما ايران بر قراردادهاي خريد هواپيماهاي روسي پافشاري مي‌كند ؟ و چرا قرعه استفاده از هواپيماهاي روسي به نام ايران افتاده است؟!

در هر حال در اين زمينه تشكيل كميته‌اي براي اتخاذ راهكار درباره‌ بي‌اعتمادي نسبت به سفرهاي هوايي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهاد شده تا در اين شرايط كه نوعي بي‌اعتمادي نسبت به سفرهاي هوايي در داخل كشور ايجاد شده است، راه‌حلي در نظر گرفته شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha