• دوشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8805-05684
  • خبرنگار : 71021

يك مربي كوه‌نوردي: ساخت جاده در دماوند زمينه‌ي اجراي پروژه‌ي چندميلياردي گردشگري و ورزشي است كوه دماوند به تاراج رفته است

يك مربي كوه‌نوردي:
ساخت جاده در دماوند زمينه‌ي اجراي پروژه‌ي چندميلياردي گردشگري و ورزشي است
كوه دماوند به تاراج رفته است
عضو انجمن كوه‌نوردان ايران گفت: ساخت جاده در كوه دماوند براساس اطلاعات و مستندات ما، زمينه‌ي اجراي پروژه‌ي چندميلياردي گردشگري و ورزشي در آن منطقه است. جواد نظام‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: همه‌ي دنيا ايران را با قله‌ي دماوند مي‌شناسند و اين كوه، زيبايي‌هاي زيادي دارند و ما در اين سال‌ها شعارهاي زيادي براي دماوند داده‌ايم. هم‌چنين 17 دانشمند متخصص آلماني و اتريشي اين قله را با چاپ كتاب «دماوند بام ايران» بهتر به دنيا معرفي كرده‌اند. مايه‌ي تأسف است كه آن‌ها از اين اثر طبيعي در ايران بيش‌تر از ما اطلاعات دارند. او با اشاره به وضعيت قله‌هاي مشابه دماوند در دنيا، بيان كرد: قله‌هايي مانند فوجي‌ياما در ژاپن علاوه بر اين‌كه در جذب گردشگر موفق بوده‌اند، دو برابر قله‌ي دماوند حفاظت شده‌اند. ما پنج‌سال تلاش كرديم تا اين قله را توسط سازمان‌هاي مرتبط مانند ميراث فرهنگي و گردشگري و محيط زيست به‌عنوان اثر طبيعي ملي ثبت كنيم؛ ولي به نظر مي‌رسد، اين اتفاق فقط روي كاغذ افتاده است. وي گفت: انجمن كوه‌نوردان ايران زماني كه چراي بي‌رويه‌ي دام و بهره‌برداري بي‌رويه از معادن پوكه را در كوه دماوند ديد، ترتيبي داد تا با كارشناسان كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي از منطقه بازديد كنند تا آن‌ها نيز شاهد وقايعي باشند كه در قله‌ي دماوند در حال رخ دادن‌اند. اين بازديد دوماه پيش صورت گرفت و قرار شد آن‌ها به اين مسايل رسيدگي كنند؛ ‌اما هنوز معلوم نيست، نشستي كه قول آن را براي رسيدگي به اين موضوع داده بودند، چه زماني قرار است برگزار شود. نظام‌دوست ادامه داد: اكنون چهار معدن پوكه از ارتفاع 2000 تا 4500 متر در اين كوه وجود دارند كه فقط از يكي از اين معادن، در هر سه دقيقه يك كاميون پوكه بار زده مي‌شود و به‌طور كل، ساعتي 15 تا 20 كاميون پوكه از اين معدن حمل مي‌كنند. اين پوكه‌ها متعلق به فوران آتشفشاني در ميليون‌ها سال پيش است كه با بهره‌برداري بي‌رويه از اين معادن پوكه، وسعت زيادي از اين قله به بستر آتشفشاني و خاكستري تبديل شده است. به گفته‌ي او، يكي از معادن پوكه در اختيار شهرداري رينه است و بنا بر اظهارات شهرداري رينه درآمد حاصل از اين معدن صرف هزينه‌هاي شهر رينه مي‌شود. البته از حق نگذريم، معدن پوكه‌ي متعلق به شهرداري رينه نسبت به سه معدن ديگر كوچك‌تر است و پشت پرده‌هاي سياسي كم‌تري دارد. اين مربي كوه‌نوردي بيان كرد: اكنون پوكه‌ي صنعتي در ايران توليد مي‌شود و با همكاري وزارت صنايع و معادن پوكه‌ي مورد نياز را بدون بهره‌برداري بي‌رويه و غيراصولي از معادن دماوند مي‌توان تهيه كرد. به نظر مي‌رسد، چون اين كوه صاحب درستي ندارد، به اين شكل به آن حمله شده است. عضو انجمن كوه‌نوردان ايران در ادامه گفت: شهردار رينه اعلام كرد، از سوي استانداري مازندران بودجه‌اي را اختصاص داده‌اند تا در مسير جنوبي كوه دماوند، جايي كه جاده در حال ساخت است، مجموعه‌ي تفريحي و ورزشي ايجاد شود. ما طرح اوليه‌ي آن را ديديم و فيلم‌هاي آن نيز موجود است. وي افزود: آن‌ها تصميم دارند، در آينده در آن منطقه، پيست اسكي برف و چمن ايجاد و ويلاسازي كنند تا گردشگران را از اين طريق جذب كنند و اين گردشگران با وسايل نقليه‌ي شخصي خود تا ارتفاع سه‌هزار متري راحت بيايند. نظام‌دوست اظهار كرد: ما وقتي از اين طرح‌ها و تصميم‌ها مطلع شديم، اعتراض كرديم و گفتيم كه جذب گردشگر به اين شكل درحالي‌كه دنيا به‌دنبال جذب گردشگران متخصص است، مشكل دارد. به گفته‌ي او، گردشگران تخصصي و كوه‌نوردان براي صعود به قله‌هاي مشابه دماوند، هزينه‌هاي زيادي پرداخت مي‌كنند. آن‌ها حتا پول انتقال زباله‌هاي خود را مي‌پردازند تا آن قله به زباله‌داني تبديل نشود. اين مربي كوه‌نوردي بيان كرد: كوه‌نوردان زيادي براي جلوگيري از ساخت جاده و حركت‌هاي تخريبي در كوه دماوند فعاليت مي‌كنند؛ ولي چون ارتباط زيادي با مسؤولان دولتي ندارند، فريادشان به گوش كسي نمي‌رسد. وي ادامه داد: اكنون مي‌گويند، فقط قرار است جاده‌اي براي كوه‌نوردان و گردشگران ساخته شود؛ اما اطلاع داريم كه اين جاده‌ زمينه‌ي ايجاد پروژه‌ي چندميلياردي گردشگري و ورزشي در مسير جنوبي دماوند در منطقه‌اي به نام مسجد است. زماني اين منطقه محل پرورش زنبور، دشت شقايق‌هاي خاص دماوند و گوسفندسرا بود؛ ولي اكنون از آن‌ها اثري باقي نمانده است. روزگاري كوه‌نوردان در اين منطقه استراحت مي‌كردند و پس از آن، راه خود را تا ارتفاع چهارهزار متري قله ادامه مي‌دادند. عضو انجمن كوه‌نوردان ايران اظهار كرد: زماني كوه‌نوردان آب پاي قله‌ي دماوند را براي نوشيدن استفاده مي‌كردند؛ اما اكنون اين آب حتا در ارتفاع بالا هم قابل نوشيدن نيست. شركت‌هايي كه از آب معدني اين قله بهره‌برداري مي‌كنند، در حال از بين بردن اين كوه هستند. وي گفت: وقتي آسفالت اين جاده تمام شود، پروژه‌ي ديگري را آغاز مي‌كنند و مطمئنا طرح بزرگي دارند. به‌عنوان فردي با پيشينه‌ي 30 سال كوه‌نوردي يقين دارم كه ساخت اين جاده هيچ تأثير مثبتي در كوه‌نوردي دماوند ندارد. در واقع، اين جاده با اهداف ديگر و براي استفاده‌ي افرادي كه حضورشان اصلا براي طبيعت مفيد نيست، ساخته مي‌شود. نظام‌دوست با اشاره به وضعيت كوه دماوند و تخريب‌هاي صورت‌گرفته در اين قله، اضافه كرد: ديگر هيچ جاي سالمي در كوه دماوند باقي نمانده و اين كوه به تاراج رفته است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha