• جمعه / ۹ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8805-04004
  • خبرنگار : 71070

با اعلام گسترش آنفلوآنزاي خوكي به 170 كشور دنيا؛ وزير بهداشت خبر داد: ارايه پيشنهاد محدوديت يا لغو عمره در ماه رمضان توزيع عمومي داروي آنفلوآنزا به صلاح نيست

با اعلام گسترش آنفلوآنزاي خوكي به 170 كشور دنيا؛ 
وزير بهداشت خبر داد: ارايه پيشنهاد محدوديت يا لغو عمره در ماه رمضان
توزيع عمومي داروي آنفلوآنزا به صلاح نيست

وزير بهداشت با اعلام گسترش آنفلوآنزاي خوكي به 170 كشور دنيا، گفت: به دليل ويژگي‌هاي حج عمره ماه رمضان پيشنهاد محدوديت و يا لغو عمره اين ماه به كارگروه كشوري آنفلوآنزاي نوع A داده شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر كامران باقري لنكراني در حاشيه بازديد از سازمان انتقال خون، با اشاره به تمهيدات در نظر گرفته شده براي زائران حج عمره و تمتع، افزود: در موضوع حج تمتع به لحاظ وجوب آن، تصميم گيري‌ها بايد با لحاظ جوانب مختلف به ويژه مسائل شرعي باشد. در اين زمينه وزارت بهداشت نظرات خود را ارائه كرده است.

وي ادامه داد: در موضوع حج عمره نيز به ويژه عمره در ماه رمضان، نيز پيشنهاداتي ارائه شده است. از آنجا كه در ماه مبارك رمضان، حرم مسجد الحرام و مسجد النبي بسيار شلوغ است و تعداد جمعيت حتي از حج تمتع نيز بيشتر مي‌شود و همچنين طول زمان عمره رمضان هم بيشتر است، شايد مجبور شويم كه محدوديت بيشتري اعمال كنيم. پيشنهاد وزارت بهداشت به كارگروه كشوري مبارزه با آنفلوآنزاي A مربوط به خيلي محدود كردن و يا حتي لغو عمره ماه رمضان است. در اين زمينه منتظر تصميم كارگروه مربوطه هستيم.

وزير بهداشت با بيان اينكه در حال حاضر برنامه‌اي براي توزيع سراسري داروي آنفلوآنزاي نوع A نداريم افزود: تجربه كشورهاي مختلف در زمينه توزيع وسيع اين دارو به دليل آنفلوآنزاي فصلي و پرندگان نشان داد كه در آن كشورها مقاومت به دارو بيشتر است و اين مقاومت باعث مقاومت به داروي دوم نيز مي‌شود بنابراين استفاده از دارو بايد طبق پروتكل و در مواقع ضروري باشد، در حال حاضر با توجه به اينكه موارد بسياري از طريق غربالگري شناسايي مي‌شوند توزيع عمومي دارو را خلاف مصلحت مي‌دانيم.

وي در ادامه با بيان اينكه ايران در گروه كشورهايي است كه نظرات كارشناسانش در زمينه آنفلوآنزاي A در سازمان بهداشت جهاني مركز ژنو و مركز منطقه و همچنين اجلاس‌هاي جهاني به عنوان نظرات تعيين كننده مطرح شده است، گفت: بنابراين زماني كه مراجع بين المللي نظر كارشناسان ما را قبول دارند خود نيز بايد كارشناسانمان را در اين زمينه تشويق كنيم.

وي با بيان اينكه اينكه برخي مواد قطعنامه اجلاس مصر در زمينه آنفلوآنزاي A از پيشنهادهاي ايران بوده است، ادامه داد: در مورد يك همه گيري جهاني مانند اين بيماري بايد مقداري واقعيات را پذيرفت. اين همه گيري آغاز شده و كسي نمي‌تواند از آن جلوگيري كند. همه گيري آنفلوآنزاي A طي شش تا هفت هفته به شيوعي رسيده كه تجربه همه گيري قبلي بعد از گذشت شش ماه به اين مرحله نرسيده بود.

به گفته لنكراني، امروز آنفلوآنزاي نوع A‌ به 170 كشور دنيا گسترس پيدا كرده است، در كشور ما نيز موارد ابتلا به اين بيماري به صورت تزايدي رو به افزايش است، اما به دليل در نظر گرفتن نكات واقع بينانه سرعت رشد اين بيماري در ايران با بسياري از كشورهاي دنيا متفاوت است و از رشدي كمتر برخوردار است.

به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرد: هدفگذاري واقع گرايانه آن است كه سعي كنيم بيماري را محدود و از ابتلاي گروه‌هاي پرخطر جلوگيري كنيم. موج‌هاي وسيع اين همه گيري احتمالا در پاييز و زمستان در نيمكره شمالي زمين آغاز مي‌شود، بنابراين لازم است آمادگي مقابله در برابر آن را داشته باشيم. در اين زمينه مهمترين ركن محدود كردن و كاهش عوارض مبتلايان است.

وزير بهداشت ادامه داد: در اين زمينه اقدامات زيادي انجام شده است. در اجلاس مصر برنامه آماده سازي ايران نسبت به ديگر كشورها تقريبا كمي اجرايي شده تر بود، اين در حالي است كه اين ويروس دائما در حال تغيير است و نرخ مرگ و مير آن در دنيا حدود 57/0 درصد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha