• سه‌شنبه / ۶ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8805-03100
  • منبع : مطبوعات

سينمايي بدون سيف‌الله داد بهشتي، رييسيان، جليلي و حاتمي‌كيا از سيف‌الله داد گفتند

سينمايي بدون سيف‌الله داد
بهشتي، رييسيان، جليلي و حاتمي‌كيا از سيف‌الله داد گفتند

خبر كوتاه بود؛ سيف‌الله داد كارگردان، فيلم‌نامه‌نويس و معاون اسبق سينمايي وزارت ارشاد از دنيا رفت.

به گزارش بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درپي انتشار خبر درگذشت سيف‌الله داد در صبح امروز ـ 6 مرداد ماه ـ جمعي از هنرمندان و مسئولان براي هم‌دردي با خانواده‌ي اين هنرمند به خانه‌اش رفتند و هنرمنداني نيز در نوشتار و گفت‌وگوهايي ياد او را گرامي داشتند.

سيد محمد بهشتي: سيف‌الله داد از شخصيت‌هاي استثنايي سينما بود

سيدمحمد بهشتي گفت: مرحوم سيف‌الله داد از شخصيت‌هاي استثنايي سينما بود؛ هم در عرصه هنري توانايي بسيار خوبي نشان داد و هم در عرصه مديريتي.

همكار سابق و از بنيانگذاران بنياد سينمايي فارابي در گفت‌وگويي با ايسنا،خاطرنشان كرد: سيف‌الله داد همه آثارش را خودش نوشت و در كارهاي ديگران هم به عنوان نويسنده سهم قابل توجهي داشت. او در مونتاژ فيلم هم كارهاي ارزنده‌اي انجام داد. سيف‌الله داد با اين‌كه فيلم‌هاي زيادي نساخت، اما همين فيلم‌هايي كه ساخت، حكايت از توانايي ايشان در كارگرداني دارد.

سيد محمد بهشتي با اشاره به فيلم‌هاي «بازمانده» و «كاني‌مانگا» گفت: سيف‌الله موضوع فيلم‌هايش را دردمندانه انتخاب مي‌كرد. غير از عرصه‌هنري، در زمينه مديريت فرهنگي هم آدم توانايي بود. با وجود اينكه، هيچ‌وقت فيلم‌سازان، مديران موفقي نمي‌شوند، اما او آدم توانايي بود و مسووليت‌هاي مختلفي داشت و اهالي سينما از دوره‌ي معاونت سينمايي ايشان هم خاطرات بسيار خوبي دارند.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي سال‌اخير سيف‌الله داد تصريح كرد: در سال‌هاي اخير هم كه دچار بيماري شد و فعاليت‌اش تحليل پيدا كرد با اين وجود، هر زماني كه امكان فعاليت داشت اگر آن فعاليت با وضعيت مزاجي او سازگار بود آن را انجام مي‌داد. اعم از نوشتن و مونتاژ.

سيف‌الله داد آدم غيرفعالي نبود. حتي در فضاي انتخاباتي اخير با اين‌كه حال مزاجي مساعدي نداشت با حساسيت موضوعات را تعقيب مي‌كرد و اگر فرصتي مي‌توانست پيدا كند، دريغ نمي‌كرد. آدم مسوول، شريف و هنرمند و توانايي بود و در عمر كوتاهي كه داشت از خودش يادگارهاي زيادي برجاي گذاشت.

سيد محمد بهشتي يادآور شد: او قصد داشت يك فيلمي درباره تهران بسازد و اين روزها سخت درحال مطالعه بود.

 حاتمي‌كيا: او هم‌سفري بود که اگر نبود، کرخه من به راين نمي‌رسيد

ابراهيم حاتمي‌كيا در پي درگذشت سيف‌الله داد متني را منتشر كرد.

اين كارگردان سينما در اين متن كه در اختيار ايسنا، گذاشته، آورده است:«از خلوتش بگويم. از هم قدمي فراوان در کنار رود راين که گاهي به‌ نرمه اشکي از غربت حضور شيرين مي‌شد. او هم‌سفري بود که اگر نبود، کرخه من به راين نمي‌رسيد.

از مسئوليش بگويم. او بلندتر از مسئوليتش بود و به نظرم جفا بود که عمرش را بجاي ساخت فيلمهاي فاخرانه در اسارت ساختار هزار توي مديريت گرفتار کند.

از دوران تخت‌نشيني او بگويم که وقت ملاقاتش همه گرداگرد او بازنده بوديم و او برنده. چنان سخن مي‌گفت که ما از خودمان خجالتزده مي‌شديم.

از صدايش بگويم که گويي پرده‌اي از مخمل حجب و مهرباني بر آن کشيده بود.

اين روزها کمتر مي‌ديدمش، پيامک‌هاي انتخاباتي بيش از خود مفهوم پيامش، حضور با معني وجودش بود.

اي کاش فيلم تهران سيف‌الله ساخته مي‌شد.

اي کاش با تلفن خبر نمي‌شدم. اي کاش آماده بودم. اي کاش اين خبر شوخي بود. روحش با اولياء خدا شاد.»

رييسيان: دغدغه سيف‌الله داد سينما بود

عليرضا رييسيان گفت: سيف‌الله داد مرد بسيار بزرگي بود. تاريخ؛ انديشه و عملكرد او را در مجموعه سينماي ايران، روشن خواهد كرد.

رييس كانون كارگردان سينماي ايران با بيان اينكه سينما دغدغه سيف‌الله داد بود، مطرح كرد: سيف‌الله داد چه پشت دوربين به عنوان كارگردان، چه پشت ميز به عنوان يك مدير و چه به عنوان يك تئوريسين فكري همواره در بالاترين مرتبه از نظر انساني بود.

رييسيان افزود: او هيچ‌وقت تغيير شخصيت نداشت. يك انسان با يك شخصيت قوام‌يافته و شكل‌گرفته بود كه همه را تحت‌تاثير قرار مي‌داد.

رييسيان ادامه داد: همواره مي‌ديدم نگران مردم است و در شرايط مهم سياسي اين 30 سال نقش بسيار تأثيرگذاري در ارتباط با مسايل سياسي و سينما داشت.

 ابوالفضل جليلي: اي داد بي‌ داد

و ابواالفضل جليلي نيز در جملاتي كوتاه به ايسنا گفت: داد هم از ميانمان رفت. اي داد بي‌داد. هجرتش را به خانواده و دوستانش و اهل سينما تسليت مي‌گوئيم.

 سعيد راد: صد حيف كه فيلم‌ساز خوبي را از دست داديم

سعيد راد نيز گفت: سيف‌الله داد در زمان مسووليت‌اش در امور سينمايي تكيه‌گاه خوبي براي سينماگران بود.

اين بازيگر در گفت‌وگويي با اظهار تأسف از درگذشت سيف‌الله داد اظهار داشت: از زمان آشنايي با او فكر مي‌كردم اي‌كاش زودتر او را مي‌شناختم، بعد از سه برخورد با داد شيفته منش و رفتارش شدم و او كارگرداني مولف و عاشق سينما بود.

وي ادامه داد: در زمان او سينماي شكوفايي داشتيم و صد حيف كه فيلم‌ساز خوبي را از دست داديم.

به گزارش ايسنا، در پي مخابره‌ي خبر درگذشت سيف‌الله داد، جعفري‌جلوه معاون سينمايي وزارت ارشاد، حسن بنيانيان رييس حوزه هنري، جامعه اصناف سينماي ايران و سيد محمد خاتمي پيام تسليت دادند.

و هنرمندان و مسئولاني نيز چون ابوالحسن داودي، فخرالدين‌انوار، جعفر صانعي مقدم، ايرج تقي‌پور، اميرحسين علم‌الهدي، احمدرضا درويش، محمدعلي نجفي، عليرضا رئيسيان، سعيد حاجي‌ميري، سهيل جهان بيگلري، علي‌اكبر ثقفي، محمدحسين حقيقي، محمد داودي، مهدي كرم‌پور، عليرضا رضاداد، اكبر نبوي، منوچهر شاهسواري، رضا ميركريمي، محمدعلي حسين‌نژاد، منوچهر محمدي، شادمهر راستين، حميد فرخ‌نژاد، محمد بهشتي، مجيد مجيدي، سيدضياء هاشمي، عبدالحسن برزيده، حسين فرح‌بخش، كامبوزيا پرتوي، فرهاد توحيدي، محمدمهدي عسگرپور، دكتر خسرو نشان، محمدرضا جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت ارشاد به خانه‌ي سيف‌الله داد رفتند.

پيكر سيف‌الله داد فردا ـ 7 مرداد ماه ـ راس ساعت 9 صبح از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سينما واقع در خيابان وصال به سمت قطعه هنرمندان تشييع مي‌شود و مراسم يادبود سيف‌الله داد جمعه ـ 9 مرداد ماه ـ در مسجد نور راس ساعت 11 صبح برگزار مي‌شود.

سيف‌الله داد، كارگردان «بازمانده» بامداد امروز ـ 6 مرداد ماه ـ در 54 سالگي از دنيا رفت.

اين كارگردان و فيلم‌نامه‌نويس سينماي ايران كه از 29 تير ماه در بيمارستان به دليل عارضه‌ي سرطان بستري شده بود، امروز صبح بر اثر حمله قلبي در بيمارستان مهر درگذشت.

او متولد 1334 خرمشهر بود و فارغ‌التحصيل رشته جامعه‌شناسي از دانشگاه شيراز (1358) داشت.

عضويت در شوراي بررسي فيلم‌نامه و گروه فيلم شبكه يك سيما (1362) و بخش فرهنگي بنياد سينماي فارابي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از موسسان سازمان سينمايي سينافيلم، رييس هيئت‌مديره خانه سينما در سالهاي 1374 تا 1376 بخشي از سابقه‌ي كاري او بود.

سيف‌الله داد به عنوان معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از سالهاي 1376 تا 1379 فعال بود و دوران طلايي براي سينماي ايران رقم زد.

فعاليت در سينما را با كارگرداني فيلم «زير باران» در سال 1364 آغاز كرد. «بازمانده» و «كاني‌مانگا» را كارگرداني كرد. و تدوين‌گر فيلم‌هاي «بچه‌هاي طلاق» تهمينه ميلاني، «ابليس» احمدرضا درويش، «در مسلخ عشق» كمال تبريزي، «عمليات كركوك» جمال شورجه، «هور در آتش» عزيزالله حميدنژاد بوده است و به عنوان مجري طرح با«از كرخه تا راين» ابراهيم حاتمي‌كيا نيز همكاري داشته است.

سيف‌الله داد در سالهاي اخير تدوين فيلم «فرزند صبح» بهروز افخمي را انجام داد و قصد داشت اپيزودي درباره‌ي شهر تهران مقابل دوربين ببرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha