مسؤول كميتهي كوهنوردي فدراسيون كوهنوردي: چگونه استانداري با اثر ملي دماوند شخصي برخورد ميكند؟! ساخت جاده در دماوند اقتصاد منطقه را با ركود مواجه ميكند
مسؤول كميتهي كوهنوردي فدراسيون كوهنوردي گفت: چگونه يك استانداري به خود اجازه ميدهد، دربارهي اثر طبيعي دماوند كه ثبت ملي شده است، شخصي نظر دهد و برخورد كند؟!
رضا زارعي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه ساخت جاده و آسفالت كردن آن در منطقهاي طبيعي مانند كوه دماوند، به جذب بيشتر حرارت خورشيد منجر ميشود و يكي از عوامل گرماي زياد شهرها، همين آسفالت خيابانها است، اظهار كرد: وقتي منطقهاي طبيعي را آسفالت ميكنيم، گويي قصد داشتهايم، آن منطقه را به فضايي شهري تبديل كنيم. اگر كارشناسان محيط زيست با آسفالت كردن جادهي ايجادشده در كوه دماوند مخالفاند، فقط به خاطر گردشگران نيست، بلكه معتقدند، اين كار به آب شدن سريعتر يخچالهاي طبيعي دماوند كمك ميكند.
وي ادامه داد: جادهكشي در كوه دماوند به خودي خود موجب ميشود، گردشگران زيادي به منطقه سرازير شوند و هجوم گردشگران به منطقهاي در كشور ثابت كرده كه گردشگري در كشور ما، عملي غيرمسؤولانه است.
او به جادهكشي در كوه سبلان اشاره كرد و گفت: در اين كوه، بوي گازوئيل خيلي بيشتر از بوي گوگرد است، چون با جادهاي كه ساخته شده، تعداد گردشگران اين منطقه افزايش يافته است.
اين كوهنورد بيان كرد: شقايقهاي كوه دماوند، گونههايي منحصربهفردند و عبور جاده از رينه به پلور در كوه دماوند، بخشي از اين شقايقها را از ميان برده است و ميبرد. اگر بخواهيم اين جاده را همچنان ادامه دهيم، سبب از بين رفتن اين گونهي گياهي منحصربهفرد ميشويم.
زارعي يادآور شد: زبالههايي كه گردشگران هنگام ورود به منطقهاي كوهستاني مانند دماوند رها ميكنند، چهرهي اين كوه را تغيير داده است. در كشور نپال، كوههاي زيادي با ارتفاع بيش از پنجهزار متر وجود دارند، اما آنها كيلومترها مانده به اين كوهها، جادهاي ايجاد نميكنند، چون معتقدند ورود بيشتر گردشگران، مناطق طبيعي را نابود ميكند.
وي بيان كرد: ما براي كساني كه امروز اين جاده را بهخاطر گردشگران كشيدهاند، متاسفيم، چون اين جاده موجب ميشود، گردشگران براي ورود به اين منطقهي كوهستاني از وسايل حملونقل مردم بومي استفاده نكنند و با وسايل شخصي خود به كوه بروند. اين اقدام حتا موجب ميشود، گردشگران از امكانات بومي استفاده نكنند كه در اين صورت، اقتصاد دماوند با ركود مواجه ميشود. پس اين ادعا كه با ساخت جاده، گردشگران زيادي را جذب ميكنيم، درست نيست.
مسؤول كميتهي كوهنوردي فدراسيون كوهنوردي ادامه داد: ما حتا نسبت به ساخت جادههاي مالرو در مناطق كوهستاني و طبيعي اعتراض داريم، چون اين جادهها نيز به مناطق آسيب وارد ميكنند.
او با دادن اين احتمال كه ساخت جاده در كوه دماوند تا ارتفاع بيشتري ادامه يابد، اظهار كرد: اين پروژه، پوسيده است. مسؤولان فقط مازاد بودجهها را در محيطهاي طبيعي صرف ميكنند.
وي گفت: ديدگاههايي از استانداري مازندران مبني بر مخالفت با اقدام استان تهران براي توقف ساخت جاده در كوه دماوند اعلام شدند. اين درحالي است كه كوه دماوند ثبت ملي شده است و اگر پروندهي آن ثبت جهاني شود، سازمانهاي بينالمللي نسبت به اتفاقاتي كه در آن رخ ميدهند، واكنش نشان ميدهند. اين كار مانند آن است كه مسؤولان قصد كنند، جادهاي را در محوطهي تخت جمشيد (پارسه) ايجاد كنند، قطعا سازمانهاي جهاني به اين اقدام واكنش شديد نشان ميدهند.
زارعي تأكيد كرد: وقتي يك اثر طبيعي ثبت ملي ميشود، استانداري نبايد به خود اجازه دهد، دربارهي آن، شخصي نظر دهد. دماوند سمبل طبيعي كشور است و نبايد آن را مخدوش كرد.
وي اضافه كرد: اكنون شكارچيان غيرقانوني زيادي به اين منطقهي طبيعي وارد شدهاند، معدن هم ايجاد شده است و هر كسي براي خود، جادهاي را در اين كوه ايجاد كرده است، اين كارها حتما تخريب سريع اين اثر طبيعي را موجب ميشوند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات