• چهارشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8804-11266
  • خبرنگار : 71021

يك راهنماي كوه‌نوردي: عمليات زيرسازي جاده در دماوند متوقف نشده است آسفالت كردن اثري طبيعي يعني آن را تخريب كرده‌ايم نه ترميم

يك راهنماي كوه‌نوردي:
عمليات زيرسازي جاده در دماوند متوقف نشده است
آسفالت كردن اثري طبيعي يعني آن را تخريب كرده‌ايم نه ترميم
يك راهنماي كوه‌نوردي گفت: ساخت جاده در دامنه‌ي كوه دماوند موجب مي‌شود، مردم عادي كه هنوز فرهنگ سفر به طبيعت و محافظت از آن را ندارند، بيش‌تر به اين منطقه وارد شوند و اين اثر طبيعي را تخريب كنند. مجيد درودگر كه امروز همراه دو گردشگر آلماني در حال پايين آمدن از كوه دماوند بود، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي فاجعه‌اي كه در كوه دماوند با جاده‌سازي رخ داده است، اظهار كرد: عمليات زيرسازي جاده‌ي دماوند متوقف نشده است و از روز گذشته، كاميون‌ها و كمپرسي‌ها دوباره درحال تخليه كردن شن و ماسه براي ساخت جاده در كوه دماوند هستند. به گفته‌ي او، پيش از اين، حدود 800 تا 900 متر از پاي دماوند زيرسازي شده بود و هم‌چنان عمليات تخليه‌ي ماسه و شن و صاف كردن اين جاده ادامه دارد. اين راهنماي كوه‌نوردي ادامه داد: گاهي ما با انجام كارهايي موجب مي‌شويم، تخريبي كه در طول 50 سال مي‌تواند اتفاق بيفتد، در مدت يك سال رخ دهد، مانند بلايي كه بر سر غار كتله‌خور در استان زنجان آمد؛ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با باز كردن دهانه‌ي اين غار براي جذب بيش‌تر گردشگران، اين اثر طبيعي را خيلي سريع‌تر از زمان اصلي تخريب كرد و اكنون همين بلا را سر دماوند آورده‌ايم. وي با اشاره به بي‌مراعاتي‌هاي مردمي كه به كوه دماوند سفر مي‌كنند، اظهار داشت: در آخر هفته‌ها، ماشين‌هاي زيادي در اطراف دماوند متوقف مي‌شوند و مردم دسته‌هاي گل شقايق را به اين ماشين‌ها وصل مي‌كنند. هرچه به آن‌ها مي‌گويم، عمر اين گل‌ها پس از كنده شدن چند دقيقه بيش‌تر نيست، توجه نمي‌كنند. درودگر هدف مسؤولان محلي را براي ساخت جاده در كوه دماوند، جذب بيش‌تر گردشگران دانست و بيان كرد: شوراي شهر رينه در اطراف كوه دماوند بودجه‌اي را براي ساخت جاده در اختيار دارد و تمام هدف‌اش، جذب گردشگران عامي است كه خيلي به محافظت از طبيعت توجه نمي‌كنند. علاوه بر اين گردشگران، كوه‌نورداني كه به دماوند مي‌آيند، زباله‌هاي زيادي را در محوطه رها مي‌كنند. او توضيح داد: با ساخت اين جاده، راه دسترسي به كوه دماوند آسان‌تر مي‌شود و اين خيلي بد است، چون مردم هنوز فرهنگ محافظت از طبيعت را ندارند. وقتي بخشي از كوه دماوند به‌عنوان اثري طبيعي آسفالت مي‌شود، يعني آن را تخريب كرده‌ايم، نه ترميم. وي با اشاره به اين‌كه حدود هفت كيلومتر از پاي كوه دماوند قرار است، جاده‌كشي شود، اضافه كرد: اين محدوده خارج از حريم چهارهزار متري است كه سازمان ميراث فرهنگي ثبت ملي كرده است؛ اما كارشناسان اين سازمان چه مي‌فهمند كه كوه دماوند چه ارزشي دارد، آن‌ها فقط طلا، فلز و اشياي قديمي را مي‌شناسند. ما كه يك دماوند بيش‌تر نداريم، آن را هم تخريب مي‌كنيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha