• چهارشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8804-10870

در سالگرد ثبت نخستين اثر ميراث طبيعي ايران، سازمان ميراث فرهنگي براي اظهار نظر درباره‌ي آسفالت كردن دامنه‌ي دماوند حريم آن را بررسي مي‌كند

در سالگرد ثبت نخستين اثر ميراث طبيعي ايران،
سازمان ميراث فرهنگي براي اظهار نظر درباره‌ي آسفالت كردن دامنه‌ي دماوند حريم آن را بررسي مي‌كند

سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موضع‌گيري در برابر آسفالت كردن مسيري هفت كيلومتري در يكي از دامنه‌هاي قله‌ي دماوند را منوط به بررسي حريم‌هاي ثبت‌شده‌ي اين كوه در فهرست آثار طبيعي دانست.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چند روز مانده به سالگرد ثبت ملي دماوند به‌عنوان نخستين اثر طبيعي در فهرست آثار ملي كشور، خبري عجيب و خنده‌دار مبني بر آسفالت كردن هفت كيلومتر از مهم‌ترين مسير كوه‌پيمايي اين قله منتشر شد كه نشان مي‌دهد، اقدامات در ظاهر مهم، بدون تأثيرگذاري و البته پي‌گيري مي‌مانند.

درحالي‌كه يك‌سال پيش، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تدارك مراسمي و اتفاقا با حضور نمايندگان مختلف دستگاه‌هاي دولتي و مرتبط با ثبت قله‌ي دماوند به‌عنوان اثري طبيعي، بستر جمع‌آوري پرونده‌ي اين قله را براي ثبت جهاني فراهم كرد، متأسفانه شنيده مي‌شود، مسؤولان و متوليان محلي با اثري كه پس از ثبت ملي، حفاظت از آن برعهده‌ي همه‌ي دستگاه‌هاي دولتي و اشخاص حقيقي است، در حد يك جاده‌ي فرعي بين روستايي برخورد مي‌كنند و لابد فكر مي‌كنند كه اگر آسفالت‌اش كنند، هم زيباتر است و هم احتمالا پرمنفعت‌تر!

محل آسفالت‌شده در دامنه‌ي كوه دماوند معروف به جاده‌ي گوسفند‌سرا، يكي از مسيرهاي عبور و مرور و صعود به قله‌ي دماوند براي كوه‌نوردان و گردشگران است. به گفته‌ي محمود شعاعي ـ رييس فدراسيون كوه‌نوردي و صعودهاي ورزشي ـ عمليات آسفالت اين جاده پنچ‌شنبه‌ي هفته‌ي پيش انجام شده است و در دو روز گذشته نيز كاميون‌ها براي اجراي عمليات آسفالت به محل رفته‌اند. نكته‌ي قابل توجه در سخنان رييس فدراسيون كوه‌نوردي اين است كه اقدام به آسفالت كردن دماوند به اين سادگي انجام نمي‌شود، مگر با اجازه‌ي مقامات بالاتر منطقه.

بنا به گفته‌ي او، پيش از اين نيز دادن مجوزهاي غيراصولي براي استخراج خاك پوكه در ارتفاع 3600 متري از سطح دريا سبب زخمي شدن كوه شده است، چراكه حفاران با نتيجه نگرفتن از حفاري‌هاي خود به‌راحتي به‌سراغ منطقه‌ي ديگري مي‌روند و آنجا را هم زخمي مي‌كنند. جالب‌تر اين‌كه با وجود اعتراض‌ها و نگراني‌هاي دوست‌داران طبيعت، تا به‌حال اقدام مؤثري براي توقف آسفالت كردن دامنه‌ي كوه دماوند از سوي هيچ نهادي انجام نشده است.

متن نامه‌ي اعتراضي فدراسيون كوه‌نوردي به وزارت كشور نشان مي‌دهد كه آسفالت كردن مسيري هفت كيلومتري در دامنه‌ي كوهستان به بهانه‌ي جذب گردشگر توسط مقامات محلي بخش لاريجان در حال انجام است! درحالي‌كه اين مسير نيازهاي مواصلاتي و اقامتي گردشگران و کوه‌نوردان را در حد دستر‌سي به يک منطقه‌ي بکر طبيعي به ميزان متعارف تأمين مي‌کند و آسفالت کردن آن که براساس مصوبات سازمان محيط زيست نيز منع قانوني دارد، فاقد هر گونه توجيه اقتصادي و اجتماعي است و از هم‌اکنون مي‌توان پيش‌بيني کرد که علاوه بر تردد بي‌شمار وسايل نقليه و آلودگي هواي منطقه، در آينده‌ي نزديک، اين محل آماج هجوم زمين‌خواران، فرصت‌طلبان و سودجويان منابع طبيعي قرار گيرد.

در مقابل اظهار نگراني فدراسيون كوه‌نوردي نسبت به اين اقدام، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معتقد به لزوم بررسي حريم ثبت‌شده‌ي كوه دماوند است. سيدرضا موسوي ـ مير كل روابط عمومي و سخنگوي اين سازمان ـ در پاسخ به پي‌گيري خبرنگار ايسنا براي اعلام موضع اين سازمان در برابر آسفالت كردن دامنه‌ي كوه دماوند، گفت: بايد ببينيم، اين عمليات در حريم ثبت‌شده است يا خير. اگر اين اتفاق براساس رعايت حريم‌ها و قوانين و مقررات ما نباشد، حتما برخورد مي‌كنيم؛ اما اگر مغايرتي نداشته باشد، خير.

آرش كوشا ـ دبير كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي ـ نيز با اظهار بي‌اطلاعي نسبت به آسفالت شدن قسمتي از دامنه‌ي دماوند، تأكيد كرد: به‌تازگي بازرسان ما از آنجا ديدن كرده‌اند و چنين چيزي در گزارش‌هاي آن‌ها نيامده بود؛ ولي به هر ترتيب، مسأله‌ي پيش‌آمده را حتما پي‌گيري مي‌كنيم.

قله‌ي دماوند در اسطوره‌هاي ايرانيان، نخستين كوهي است كه در مدت 800 سال و در چهار مرحله‌ي 200 ساله، از زمين بالا آمده و در جهان فرهنگي ايران همواره مانند يك دژ عمل كرده است. از اين كوه به‌عنوان يكي از خاستگاه‌هاي اصلي اساطير ايراني ياد مي‌شود.

ديو سپيد دماوند سال‌هاي سال است، از درد‌ها و زخم‌هاي فراواني رنج مي‌برد و ثبت آن در فهرست آثار طبيعي رؤيايي بود براي تمام شدن آلامش. انبوه زباله‌هايي كه ديگر جزيي از آن شده‌اند، در كنار چهره‌ي خالي از سبزي و طراوات گياهانش، ويلاسازي‌ها و چشمان در كمين سودجويان، بذل مجوزهاي پي‌درپي براي حفاري در آن و ده‌ها نشانه‌ي ديگر، امروز بر چهره‌ي دماوند قابل مشاهده‌اند و عجيب آن‌كه مسؤولان براي رفع چنين مصائبي به‌دنبال حريم‌هاي ثبت‌شده روي صفحات كاغذ مي‌گردند.

اسفنديار رحيم‌مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در مراسم ثبت ملي دماوند كه 29 تيرماه سال گذشته در كمپ كوهنوردي پلور برگزار شد، ثبت كوه دماوند را منطق شكر نعمت خداوند دانست و گفت: ثبت ميراث معنوي، طبيعي، تاريخي و ... اين امر را كه بشر نسبت به پديده‌هاي زندگي خود، نگاه عميق‌تري دارد، تبيين مي‌كند. ثبت كوه دماوند يك احساس مثبت و ملكوتي به ايرانيان مي‌دهد و موجب مي‌شود تا آن‌ها گاهي از دغدغه‌هاي روزمره خارج شوند و خود را به قله‌هاي مرتفع كه در آن‌ها احساسات مادي و معنوي نهفته‌اند، بتوانند برسانند و اين امر، مصداق كامل عبادت است.

او با بيان اين‌كه با ثبت دماوند به‌عنوان نخستين اثر طبيعي كشور، مسؤوليت ما نسبت به اين پديده بيش‌تر شده است، اظهار داشت: ثبت دماوند در واقع، ارزش‌گذاري به نعمت خداوند است كه در آينده‌اي نزديك با ثبت جهاني آن، در عرصه‌ي بين‌المللي نيز اين ارزش شناخته‌شده را كه مظهر غرور ايرانيان است، مي‌توانيم طنين‌انداز كنيم.

حال پس از گذشت يك‌سال، بايد گفت ثبت دماوند نه‌تنها مانعي براي تجاوز و تعدي به آن نشد، بلكه از وقتي نامش در فهرست آثار ملي ثبت شد، جاده‌اي در آن كه ماشين‌ها كم‌تر از آن‌ عبور مي‌كردند، صاف شده است و اكنون ماشين‌هاي بيش‌تري از اين جاده مي‌توانند عبور كنند و به حريم دماوند وارد شوند. مجوز حفاري‌ها هم كه هم‌چنان بر جاي خود باقي‌اند. گياهان و مراتع آن هم كه آخور خوبي براي گله‌ها‌ي بي‌سامان محلي‌اند و جمع‌آوري زباله‌هايش نيز كه هم‌چنان متولي ندارد، پس دماوند، ديگر مشكلي ندارد!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha