• شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۸۸ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8804-10663
  • خبرنگار : 71186

انداختن توپ در زمين ديگران! كيفيت خودروهاي داخلي چه زماني اصلاح مي‌شود؟

انداختن توپ در زمين ديگران!
كيفيت خودروهاي داخلي چه زماني اصلاح مي‌شود؟

مسائل مربوط به ايمني خودروهاي داخلي و بويژه پرايد به يكي از مباحث روز تبديل شده است؛ به‌گونه‌اي كه اخيرا رئيس موسسه استاندارد و مديركل دفتر ماشين‌سازي نيرو محركه وزارت صنايع و معادن به شركت سايپا در مورد كيفيت پرايد هشدار داده‌اند. همچنين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز چندي پيش به شدت از كيفيت خودروهاي توليد داخل انتقاد كرده است.

رويانيان در اين خصوص از ارسال نامه‌اي به رييس‌جمهوري در خصوص ايمني خودروها خبر داده و گفته بود در اين نامه درخواست شده به وزارت صنايع و معادن تكليف شود با هماهنگي ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت و پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، مصوبات دولت در خصوص مسائل ايمني، مصرف سوخت و آلايندگي خودروها را پيگيري كرده و مشخص شود كه چرا اين مصوبات اجرا نشده و چگونه بايد اجرا شود.

به گفته وي وزارت صنايع و معادن نيز بايد در جهت استانداردسازي خودروهاي توليد داخل و همچنين كاهش مصرف سوخت در موتور خودروهاي توليدي تا سال 1390 به تكاليف خود اقدام كند كه متاسفانه اقدامات اميدبخشي تاكنون در اين زمينه مشاهده نشده است.

انتقادات شديد رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا از كيفيت خودروهاي توليد داخل در حالي است كه چندي پيش نيز نظام‌الدين برزگري - رييس سازمان استاندارد - اعلام كرده بود در صورتي كه سايپا تا سال 1389 موفق به پاس كردن تمام استانداردهاي مربوط به پرايد نشود، خط توليد اين خودرو مهر و موم خواهد شد.

به گفته وي، پرايد تاكنون تست تصادف كه از جمله استانداردهاي مهم و در ارتباط با جان سرنشينان است را پاس نكرده است.

در همين حال محسن صالحي‌نيا - مديركل دفتر ماشين‌سازي نيرو محركه وزارت صنايع و معادن - عنوان كرده كه پرايد تاكنون چند استاندارد از جمله تست تصادف را پاس نكرده است كه اگر سايپا بخواهد توليد پرايد را ادامه دهد، حتما بايد استانداردهاي لازم براي اين خودرو را فراهم كند.

از سوي ديگر مديرعامل سايپا نيز در اين باره توضيح داده كه ارتقاي استاندارد پرايد در دستور كار است كه تحت عنوان به‌روزآوري پرايد دنبال مي‌شود، اما وي درباره اين‌كه اين خودرو چه زماني تست تصادف را پاس خواهد كرد، از پاسخگويي خودداري كرده است.

خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره اظهارات اخير رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا و مسائل ايمني خودروهاي توليد داخل و در راس آن‌ها پرايد، در حاشيه يك نشست به سراغ احمد قلعه‌باني - رئيس هيات مديره سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) - و جواد نجم‌الدين - مديرعامل ايران خودرو - رفت كه متن پرسش و پاسخ‌هاي انجام شده به شرح زير است:

- آقاي قلعه‌باني نظرتان در خصوص اظهارات سردار رويانيان در خصوص كيفيت خودروهاي توليد داخل چيست؟

از آقاي نجم‌الدين سوال كنيد.

- به هر حال سايپا و ايران خودرو زير مجموعه سازمان گسترش و نوسازي صنايع هستند. نظر شخص شما به عنوان رييس اين سازمان چيست؟

والا من نمي‌دانم.

- اخيرا خودروهاي داخلي را از نظر كيفيت زير سوال مي‌برند!

از آقاي نجم‌الدين بپرسيد.

- شما به عنوان رئيس سازمان گسترش و مديريت عالي خودروسازان نظرتان را بگوييد؟

از مديرعامل ايران‌خودرو بپرسيد.

- سردار رويانيان بحث ايمني خودروها را زير سوال برده‌اند. پاسختان چيست؟

از آقاي نجم‌الدين و خودروسازان بپرسيد بهتر است. من در جريان جزئيات مسائل كيفي آن‌ها نيستم، ولي خوب خودتان مي‌توانيد سوال كنيد.

- حداقل بفرماييد پرايد چه زماني تست تصادف را پاس مي‌كند؟

شما چرا حرف گوش نمي‌كنيد؟! از آقاي نجم‌الدين بپرسيد.

وقتي هم كه خبرنگار ايسنا به اين منظور سراغ مديرعامل ايران خودرو رفت و از او پرسيد كه نظرش راجع به اظهارات رييس پليس راهور ناجا در خصوص مشكلات ايمني خودروهاي داخلي چيست؟ نجم‌الدين پس از چندين بار سوال و سكوت در نهايت به گفتن " منتظرم هستند، بايد بروم " اكتفا كرد.

حال موضوعي كه به اذهان متبادر مي‌شود اين است كه آيا مي‌توان با توجيه ساخت داخل بودن برخي خودروها - به‌ويژه خودروهاي زير 10 ميليون تومان - امنيت سرنشينان آن‌ها را ناديده گرفت و به عبارت ديگر تيراژ بالاي يك خودرو به دليل قيمت آن مي‌تواند توجيه مناسبي براي چشم‌پوشي از اجرا نشدن برخي استانداردهاي كليدي در خطوط توليد باشد؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha