عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي: اگر سيستم متمركز بيمهيي تشكيل شود آژانسها به آن ميپيوندند بيمه نكردن گردشگران نوعي ورود ممنوع است
عضو كميتهي تورهاي خروجي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران گفت: اگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سيستم متمركزي را براي بيمه ايجاد و از شركتهاي بيمه امتياز دريافت كند، دفاتر خدمات مسافرتي به سيستم متمركز آنها ميپيوندند. در غير اين صورت، آژانسها اكنون هم گردشگران داخلي و خارجي خود را بيمه ميكنند.
هدايت احمدي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه آژانسها همواره طبق بخشنامهها و دستورالعملهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگران، گردشگران خود را بيمه ميكنند، ادامه داد: در بخش تورهاي خروجي و گردشگراني كه به اروپا سفر ميكنند تا بيمهي گردشگر ارايه نشود، سفارتخانهي آن كشور اروپايي رواديد صادر نميكند. بيمهاي كه براي مسافران اروپا استفاده ميشود تا سقف پنجهزار يورو در حوادث، مسافر را حمايت ميكند.
وي اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بارها تأكيد كرده و نامه داده است كه آژانسها بايد براي گردشگران بيمه درنظر بگيرند. كشورهاي اروپايي نيز براي اينكه ضرري متوجهشان نشود، وجود بيمه را براي صدور رواديد الزامي ميدانند. بنابراين دفاتر خدمات مسافرتي، گردشگران تورهاي داخلي، خارجي و ورودي خود را بيمه ميكنند.
او دربارهي ضرورت بيمه كردن گردشگران در سفر به كشورهاي غيراروپايي، گفت: معمولا اين كشورها براي بيمهي گردشگر الزامي ندارند و آژانسها خود اين كار را انجام ميدهند؛ ولي بيمه نكردن گردشگر ايراني كه به كشورهاي آسيايي و آفريقايي سفر ميكند، در واقع نوعي ورود ممنوع است.
احمدي دربارهي بيمهي تورهاي ورودي نيز بيان كرد: همانطور كه آژانسهاي ايراني، مسافران خود را بيمه ميكنند، آژانسهاي خارجي نيز براي گردشگران خود بيمهي بينالمللي درنظر ميگيرند؛ اما در عين حال، دفاتر خدمات مسافرتي ايراني براي اينكه امتيازي به طرفهاي همكار داده باشند، اين گردشگران را در داخل كشور نيز بيمه ميكنند.
اين مدير دفتر خدمات مسافرتي دربارهي بيمهي گردشگران داخلي، گفت: بيمهي گردشگران داخلي و خارجي به نوع تور آنها بستگي دارد؛ براي نمونه، تورهاي شهري بيمهي خاصي نياز ندارند، اما در تورهاي طبيعت و ورزشي با توجه به خطرهاي احتمالي اين سفرها، داشتن بيمهي حوادث و خاص ضروري است و اين دستور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه گردشگران خود را بيمه كنند.
اين فعال گردشگري دربارهي اقدام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي بستن قرارداد با شركتهاي بيمه با هدف ايجاد يك بيمهي بينالمللي براي گردشگران ورودي، اظهار داشت: اگر اين سازمان، سيستم متمركزي در بيمه ايجاد كند و از شركتهاي بيمه، امتياز بيشتري بگيرد، ضرري ندارد؛ اما اين مسألهاي نيست كه اجبار داشته باشد، چون بار مالي دارد.
احمدي افزود: اگر واقعيت اقدام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دريافت امتياز از شركت بيمه است، آژانسها حتما به اين سيستم متمركز ميپيوندند، وگرنه آژانسها كه اكنون نيز گردشگران خود را بيمه ميكنند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات