• چهارشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8802-13037.98197

احمد نادعليان در نامه‌اي اعتراض‌آميز: «مالكيت مادي و معنوي پروژه‌ي « پرواز 655» تحريف شده است

احمد نادعليان در نامه‌اي اعتراض‌آميز:
«مالكيت مادي و معنوي پروژه‌ي « پرواز 655» تحريف شده است

احمد نادعليان اعلام كرد:« با انتشار يك لوح فشرده جعلي با عنوان «پرواز 655» از پانزدهمين جشنواره‌ي هنر محيطي ايران كه با عنوان «روياي صلح در خليج‌فارس» در سال 86 برگزار شد؛ مالکيت معنوي و مادي اثري که با پيشنهاد و مديريت بنده انجام شده بود ، تحريف شد و اين‌جانب از آنچه که بابت اطلاعات غلط پول دريافت شده است، متاسفم.»

اين هنرمند هنر محيطي در نسخه‌اي از اين نامه كه در اختيار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گذاشته،خطاب به محمود شالويي مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد و مدير موزه هنرهاي معاصرآورده است:«پانزدهمين جشنواره هنر محيطي ايران در سال 1386 با عنوان «روياي صلح در خليج فارس» در جزيره هرمز برگزار شد. هدف از اين جشنواره مخالفت با نظامي شدن خليج فارس بود. اينجانب احمد نادعليان به عنوان دبير اين جشنواره اثري را با عنوان پرواز 655 IR پيش‌بيني کردم. اين اثر مرتبط با واقعه‌اي با همين عنوان بود که در تاريخ 12 تير ماه سال 1367 پس از شليک موشک هدايت شونده کروز از کشتي جنگنده يو اس . اس. جک وينسن متعلق به نيروي دريايي ايالات متحده امريکا بر فراز خليج فارس سرنگون شد و تمامي 290 نفر سرنشين آن به شهادت رسيدند. در جمع مسافران 66 کودک (57 کودک 2 تا 12 ساله و 8 کودک زير دو سال) 42 مسافر با مليت غير ايراني و 16 نفر خدمه‌ي پرواز وجود داشتند.

از آنجا که در شرايط سياسي سال 1386 تهديد جنگي ديگر وجود داشت و هنوز نيز وجود دارد تاکيد اين اثر بر آسيب پذير بودن مردم بي‌دفاع بود.»

اين هنرمند يادآور شده است: «در گفتگوهاي خبري آن زمان رسما تاکيد کرده بودم که اين جشنواره هيچ حامي مالي نداشته و هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره با هزينه شخصي به هرمز سفر کردند و به مدت يک هفته سفر که پنج روز آن را در مقر مرکز تحقيقات محيط زيست بر روي موکت با پتوهاي شخصي شب را به صبح رساندند و هزينه غذا و رفت آمد در جزيره را نيز شخصا پرداخت کردند. اينجانب به عنوان دبير نيز براي برگزاري اين جشنواره از هيچ نهادي وجهي دريافت نکردم.

متاسفانه مدتي قبل متوجه شدم که اثر چند رسانه‌اي توليد شده است که اداره کل حفظ و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان هرمزگان و انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان به عنوان مولدين اصلي اين اثر معرفي شده‌اند. در لايه‌اي کمرنگ‌تر از موسسه فرهنگي هنري پرديس تهران نام برده شده است که چنين موسسه‌اي در اين جشنواره وجود نداشته است و گمان نمي‌کنم وجود رسمي داشته باشد.»

نادعليان در ادامه نوشت: «تاکيد مي‌نمايم که هنرمندان بومي استان هرمزگان در جهت طراحي و شکل گيري اين اثر هيچ نقشي نداشتند. حتي افراد نامعلومي در مخالفت با آن در اسکله جزيره هرمز پارچه‌نويسي نصب کرده بودند.

در فرايند شکل گيري اين اثر حدود سي و پنج هنرمند جوان که از شهرهاي مختلف ايران به جزيره هرمز رفته بودند مشارکت داشتند که بعضي از آنها حضورشان بسيار فعالانه بود و در تمامي مراحل حضور داشتند.

مستندات کليه مراحل طراحي اين اثر نزد اينجانب موجود ميباشد. فرايند ساخت اثر و جشنواره نيز در قالب فيلم مستندي با عنوان آتش بر روي آب تهيه شده است که در سالگرد آن واقعه از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد. علاوه بر اين مستنداتي که در روزنامه‌هاي آن زمان منتشر شده در روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر محفوظ ميباشد. در صورت نياز اين مستندات ارائه خواهند شد.»

او اذعان داشت: « به دليل ابهامات موجود با مديريت اداره کل حفظ و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان هرمزگان و مدير انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان تماس داشتم و چگونگي ايجاد اين اثر را جويا شدم. مديريت انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان از اين مسئله بي‌اطلاع بودند. شواهد موجود نشان ميدهند که چند نفر که هويت آنها براي اداره کل حفظ و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان هرمزگان مشخص است و فقط اخيرا خود را به عنوان گروه معرفي مي‌نمايند، با توهمي که برايشان پيش آمده خودمحورانه فقط خودشان را باور دارند و اطلاعات غلط را در اختيار اداره کل حفظ و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان هرمزگان قرار داده‌اند و طي توافقي در قبال اين اثر پول دريافت نموده‌اند.

در اداره کل حفظ و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان هرمزگان اطلاعات غيرواقعي و غلط در خصوص اين اثر وجود داشت. در روز پانزدهم فروردين 1388 شخصا به آنجا مراجعه کردم و يکي از کارکنان آن نهاد به من گفت که اين اثر طرح يک هنرمند آمريکايي بوده است و چون او موفق نشده در جشنواره شرکت کند هنرمندان هرمزگاني اين اثر را اجرا کرده اند! به‌عنوان دبير و مسئول برگزاري اين جشنواره تاکيد مي‌نمايم که اين اطلاعات غلط هستند و به دليل چشم داشت مادي چنين اطلاعاتي به آنجا ارائه شده است. در جشنواره‌ي«روياي صلح» فقط يک هنرمند انگليسي به نام «بنجامين هيوت» حضور داشتند و فقط در اجراي اثر پرواز 655 IR مشارکت داشتند. دو هنرمند آمريگايي به نامهاي ابيگل داون و باربارا راکس که از هنرمندان صاحب نام محيطي هستند نيز آثاري ارائه دادند و در جزيره هرمز اجرا شدند که متفاوت از اين اثر بوده است.

متاسفانه اعضاي اين جمع که خود را گروه معرفي مي‌نمايند به دفعات آثار جمعي ديگران را با تغييرات اندکي تقليد مينمايند و با چشمداشت مادي آن را اجرا مي‌نمايند. نمونه بارز آن قرار دادن پيامهايي در داخل بطري براي کودکان غزه بوده است که يک سال قبل از آن در پانزدهمين جشنواره محيطي در همان مکان اجرا شده بود.»

به گزارش ايسنا، احمد نادعليان در پايان اين نامه خطاب به شالويي آورده است: «در چنين شرايطي اعلام مينمايم که مالکيت معنوي و مادي اثري که با پيشنهاد و مديريت بنده انجام شده تحريف شده و از آنچه که بابت اطلاعات غلط پول دريافت شده است متاسفم. اين عمل شايسته عرصه فرهنگ نيست و پيامد آن اين بوده است که بواسطه اطلاعات غلط دو نهاد بدنام شوند. در اينجا اعلام مي‌نمايم هرگونه استفاده و بهره برداري از مستندات تصويري خلاف ميباشد و پيگرد قانوني دارد. به منظور روشن شدن دليل اين تخلف تقاضا دارم که دستور فرمائيد به صورت رسمي از مجراي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان پيگيري شود که دقيقا چه افرادي و چرا مدعي انجام اين اثر ميباشند. با راهنمائي شما، به عنوان مدير هنري اثر وظيفه خود ميدانم در چارچوب رسانه‌ها و از مجراي حقوقي اين مسئله را پيگيري نمايم.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha