• چهارشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8802-04828

اعلام نتايج دومين همايش معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري نياز صنعت گردشگري است

اعلام نتايج دومين همايش معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري نياز صنعت گردشگري است
نتايج و دستاورد‌هاي دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري با وجود اعلام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي استقرار دبيرخانه‌ي پي‌گيري دستاورد‌هاي اين همايش هنوز اعلام نشده است. به‌ گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيش از پنج‌ماه از برگزاري دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري كه 18 و 19 آبان‌ماه 1387 برگزار شد، مي‌گذرد؛ ولي مسؤولان هنوز نسبت به اعلام نتايج اين همايش بين‌المللي كه از نظر تعداد شركت‌كنندگان و بسته‌هاي سرمايه‌گذاري معرفي‌شده، در ابعاد وسيع‌تر و حجيم‌تري برگزار شد، سكوت كرده‌اند. مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در برابر پرسش خبرنگاران و پي‌گيري آن‌ها درباره‌ي دستاورد‌هاي دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري، از راه‌اندازي دبيرخانه‌ي دايمي اين همايش خبر دادند. حسين فاضلي ـ معاون سرمايه‌گذاري و طرح‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ 14 دي‌ماه سال گذشته در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني ميراث آريا اعلام كرد بود: با راه‌اندازي دبيرخانه‌ي دايمي، كارشناسان و متخصصان مرتبط با حوزه‌هاي مطرح‌شده در همايش، در آن استقرار مي‌يابند و دستاورد‌ها را پي‌گيري مي‌كنند. وي تدوين كتاب همايش، تشريح اهداف، انعكاس نقطه‌نظرهاي مقامات و مسؤولان كشور، پي‌گيري تواقف‌نامه‌هاي بسته‌شده با سرمايه‌گذاران متقاضي را از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين دبيرخانه دانسته بود. اعلام اين خبر توسط فاضلي، پرسشي را به ديگر پرسش‌هاي خبرنگاران افزود كه چه زماني اين دبيرخانه تشكيل مي‌شود و چه زماني نتايج همايش را اعلام مي‌كند؟ شايد تجربه‌ي خبرنگاران رسانه‌ها درباره‌ي اعلام سريع و جزيي نتايج نخستين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري كه شهريورماه 1386 برگزار شد، دليل اين همه اصرار براي بازگويي نتايج و دستاورد‌هاي دومين همايش باشد. هم‌چنين نبايد فراموش كنيم كه فضاي كنوني گردشگري كشور بيش از هر زمان ديگري به خبر‌هاي اميد‌بخش، بويژه در حوزه‌ي سرمايه‌گذاري نيازمند است. در مراسم افتتاحيه‌ي نخستين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري كه چهارم و پنجم شهريورماه سال 1386 برگزار شد، با همكاري و هماهنگي به‌موقع دست‌اندركاران برگزاري همايش، گزارشي اجمالي از استقبال سرمايه‌گذاران، همان روز به حاضران اعلام شد. علاوه بر آن، نتايج كامل همايش در كم‌تر از يك‌ماه در نشستي خبري براي خبرنگاران تشريح شد. انعكاس خبر امضاي قرار‌داد 4/5ميليارد ‌دلاري در حوزه‌ي مناطق نمونه‌ي گردشگري، در روز نخست برگزاري نخستين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري وجهي مؤثر و قابل توجه براي ديگر سرمايه‌گذاران بود. هم‌چنين در هنگام برگزاري همايش نخست، انتشار خبرهاي مختلفي از جمله امضاي بيش از 200 تفاهم‌نامه‌ي سرمايه‌گذاري، تشكيل كنسرسيوم بين‌المللي سرمايه‌گذاري گردشگري در ايران و ... فضايي مثبت و اميدوار‌كننده را براي اين همايش ايجاد كرد، به‌طوري كه همه نسبت به تحقق هدف اوليه‌ي برگزاري اين همايش كه همان معرفي ظرفيت‌هاي بالقوه‌ي گردشگري ايران بود، متفق‌القول بودند. هياهوي خبري رويداد بزرگ گردشگري كشور كه با برگزاري نخستين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي گردشگري به‌وقوع پيوسته بود، كم‌تر از يك‌ماه بعد (15 مهرماه 1386) با برگزاري نشست خبري مهدي جهانگيري به‌عنوان مديرعامل شركت توسعه‌ي گردشگري ايران ادامه يافت. او در نشست رسانه‌يي خود از اعلام آمادگي سرمايه‌گذاران براي 20ميليارد دلار سرمايه‌گذاري و امضاي تفاهم‌نامه‌ي اجرايي 534 پروژه از مجموع 1164 پروژه ارايه‌شده خبر داد. تشكيل 14 كنسرسيوم همكاري با سرمايه‌گذاران خارجي و نهايي شدن تعدادي از پروژه‌هاي مختلف ساخت هتل، مجتمع آب‌درماني، كاربري خانه‌هاي تاريخي، احداث كمپ و مجتمع‌هاي بين راهي و نهايي شدن واگذاري چند منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري از جمله خبرهايي بودند كه جهانگيري از آن‌ها به‌عنوان دستاوردهاي نخستين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري ياد كرد. فارغ از اين‌كه چه ميزان از پروژه‌هاي واگذار‌شده نهايي و محقق شده و تا به‌حال چه تعداد از آن‌ها به ثمر رسيده‌اند، انعكاس اين خبر، مهر تأييدي بر اهميت و تأثير‌گذاري برگزاري اين همايش بود. در شرايط كنوني و با توجه به حاشيه‌هاي سنگين‌تر از متن كه در برگزاري دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري وجود داشتند، سكوت در برابر دستاورد‌هاي اين همايش، شائبه‌ي بي‌ثمر ‌بودن برگزاري آن را ايجاد خواهد كرد. اهميت و تأثير‌گذار ‌بودن برگزاري اين همايش در عرصه‌ي گردشگري كشور و اميدوار‌ كردن سرمايه‌گذاران داخلي براي ظهور رقباي خارجي و حمايت‌هاي بيش‌تر دولت، اصلي‌ترين دليل براي ضرورت پاسخگويي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نسبت به دستاورد‌هاي اين همايش است. خبرنگار ايسنا با هدف پي‌گيري دستاورد‌هاي دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري تلاش كرد با مسؤولان مربوط گفت‌وگو كند، اما با اين امر روبه‌رو شد كه به‌دستور روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت‌وگو با اين خبرگزاري ممنوع اعلام شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha