• شنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8801-06690

همايش تجليل از خادمان ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي آغاز شد

همايش تجليل از خادمان ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي آغاز شد

دومين همايش تجليل از خادمان ستاد تسهيلات سفرهاي كشور در سالن همايش‌هاي صداوسيما آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدشريف ملك‌زاده ـ رييس ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كشور ـ با ارايه‌ي گزارشي از عملكرد اين ستاد، گفت: ستادهاي تسهيلات سفرهاي نوروزي امسال با همكاري استانداران، شهرداران، بخشداران، و دهياران روستاهاي هدف و جمع كثيري از دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي مانند هلال احمر، اورژانس، راهداري،‌ آموزش و پرورش،‌ اداره‌هاي كل فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، جامعه‌ي هتل‌داران و ... تشكيل شدند.

وي ادامه داد: ستادهاي تسهيلات سفرهاي نوروزي كشور امسال 150 جلسه با بيش از 10هزار نفرساعت كارشناسي داشتند كه نتايج آن‌ها در طول تعطيلات قابل مشاهده بود.

او با اشاره به سرفصل‌هاي خدمات نوروزي ارايه‌شده، بيان كرد:‌ خدمات شهري و رفاه عمومي با محوريت شهرداري‌ها يا خدمات حمل‌ونقل و ترافيك با همكاري امداد، پليس راهنمايي و رانندگي، ارايه‌ي خدمات تخصصي گردشگري با همكاري دست‌اندركاران حوزه‌ي گردشگري،‌ خدمات اطلاع‌رساني و راهنمايي مسافران نوروزي با همكاري هلال احمر و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از جمله خدمات ارايه‌شده در طول تعطيلات نوروز بودند.

به گفته‌ي ملك‌زاده، نوروز امسال در همه‌ي ستادهاي تسهيلات سفر خدمات امنيتي و قضايي، خدمات بهداشتي، نظارت و بازرسي، برنامه‌ريزي فرهنگي و هنري و خدمات امداد خودرو ارايه شدند.

رييس ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كشور به افزايش 45 درصدي ظرفيت اسكان مسافران نوروزي با پيش‌بيني ظرفيت يك‌ميليون و 571هزار نفر در روز اشاره كرد و افزود: نوروز امسال، 12ميليون بروشور و راهنماي گردشگري در دوهزار و 244 كيوسك و پايگاه ورودي 350 شهرستان توزيع شدند.

به گفته‌ي او، انجام دوهزار و 793 مورد بازرسي محسوس و غيرمحسوس، برگزاري هزار ساعت جشن فرهنگي و هنري، برپايي 288 نمايشگاه صنايع دستي و 345 ايستگاه صلواتي، راه‌اندازي 2064 فضاي اقامتي موقت، پهن كردن 513 سفره‌ي هفت سين، بهره‌برداري از دوهزار و 839 سرويس بهداشتي، راه‌اندازي 1700 پايگاه نيروي انتظامي و 75 پايگاه هلال احمر و هم‌چنين خدمات‌دهي 536 قاضي ويژه از ديگر خدمات ارايه‌شده براي نوروز 1388 بودند.

ملك‌زاده هم‌چنين به موضوع آمارگيري از مسافران نوروزي در كميته‌اي شامل استانداران، نمايندگان سازمان حمل‌ونقل جاده‌يي، نيروي انتظامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره كرد و گفت: آمارها نشان مي‌دهند، از 28/12/87 تا 13/1/88 در مجموع، 99ميليون و 295هزار و 908 نفرسفر (تردد بين جاده‌يي) رخ داده‌اند كه نسبت به سال پيش، 40 درصد رشد داشته است.

وي به اسكان شبانه‌ي 42ميليون و 718هزار و 258 نفرشب اقامت در فضاهاي پيش‌بيني‌شده اشاره و اظهار كرد: 12 تا 15 درصد مسافران نوروزي در ويلاهاي شخصي و خانه‌ي اقوام و بستگان اسكان داده شده‌اند.

او افزايش بازديد‌ها را از آثار تاريخي و فرهنگي كشور با رشدي چشمگير همراه دانست و افزود: نوروز امسال 35هزار و 712 مورد بازرسي و نظارت تأسيسات گردشگري، 2396 تشويق واحدهاي فعال، 1569 مورد اخطار و تذكر و 89 تعطيلي و تعليق واحدهاي متخلف صورت گرفتند.

به گزارش ايسنا، دكتر سيدمسعود خاتمي ـ رييس جمعيت هلال احمر كشور ـ نيز در گزارشي اظهار داشت: جمعيت هلال احمر نوروز امسال با اجراي طرح راهنمايي و امداد و نجات نوروزي به اجراي سفر ايمن، رفاه و آسايش مردم، غني‌سازي اوقات فراغت اعضاي جوان و ترويج فرهنگ نوع‌دوستي و مهرورزي اقدام كرد.

به گفته‌ي او، امسال در 350 شهر بيش از 670 پست راهنمايي با حضور 15هزار جوان داوطلب جمعيت هلال احمر برپا شدند كه در اين پست‌ها، بيش از دوهزار نفر از اعضاي اصلي جمعيت هلال احمر به‌كار گرفته شده بودند. امسال بيش از 16ميليون نفر به پست‌هاي راهنمايي هلال احمر مراجعه كردند.

وي ادامه داد:‌ برپايي 500 چادر نماز با حضور 300 طلبه‌ي زن و مرد، توزيع بيش از دوميليون نقشه و كتابچه‌ي راهنماي سفرهاي نوروزي، بهره‌گيري از 665 چادر براي اسكان موقت مسافران جاده‌يي، انجام 4300 مأموريت امدادي، نجات و رهاسازي مصدومان از 62 تصادف جاده‌يي، ‌انجام 67072 مورد درمان سرپايي و هم‌چنين اجراي طرح پوشش امداد و نجات هوايي با 434 پرواز درماني و انتقال 800 مورد مجروح، از ديگر خدمات جمعيت هلال احمر در نوروز امسال بودند.

رييس جمعيت هلال احمر در پايان، از حسين خدمتگزار و محمود رباني، دو جوان داوطلب اين جمعيت كه در امدادرساني به مسافران نوروزي خراسان شمالي جان خود را از دست دادند، ياد كرد.

اين مراسم، قرار است با حضور رييس‌جمهور و تقدير او از برترين دست‌اندركاران ستادهاي سفرهاي نوروزي ادامه يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha