• شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8712-08829

/صنايع دريايي در سال 1387/ از گل افتادن كشتي‌سازان زيان‌ده تا لنگركشي براي برنامه پنجم توسعه

/صنايع دريايي در سال 1387/
از گل افتادن كشتي‌سازان زيان‌ده تا لنگركشي براي برنامه پنجم توسعه

صنايع دريايي در حالي امسال را به پايان مي‌رسانند كه همچنان از عدم توجه كافي به اين صنعت انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سال‌هاي گذشته تشكيل شوراي عالي صنايع درياي دغدغه نخست صنايع دريايي كشور بود و امسال با تشكيل دبيرخانه اين شورا و همچنين تاسيس صندوق حمايت از صنايع دريايي انتظار فعالان اين صنعت بيشتر هم شده است.

با اين وجود اگر نگاهي به وضعيت توليد شركت‌هاي دولتي صنايع دريايي در سال جاري بيندازيم، با وضعيت چندان خوشايندي مواجه نخواهيم شد.

ايزوايكو آمار نداد؛ اروندان عقب‌تر از برنامه

شركت مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران اصلا در سال جاري آمار توليد خود را اعلام نكرده و شركت كشتي‌سازي اروندان نيز از برنامه‌هاي توليد خود عقب افتاده است.

در حالي كه ايزوايكو هيچ‌گونه آماري از عملكرد توليد خود در سال جاري ارايه نكرده است، شركت كشتي سازي اروندان در زمينه اجراي پروژه‌هاي فولادي، پروژه‌هاي آلومينيومي‌و همچنين تعمير انواع شناور در 10 ماهه سال جاري از برنامه‌هاي توليد خود عقب افتاده است.

همچنين اين دو شركت كشتي‌سازي در لايحه بودجه سال 1388 كل كشور زيان‌ده اعلام شده‌اند.

تاخير در اجرا يا بهره‌برداري از پروژه‌ها

از سوي ديگر تاخير در اجرا يا بهره‌برداري از برخي از پروژه‌هاي صنايع دريايي نيز امسال ادامه يافت كه از آن جمله مي‌توان به پروژه تكميل حوضچه‌ خشك ايزوايكو و بهره‌برداري از كشتي ايران - اراك اشاره كرد.

موضوع تاخير در اجراي پروژه‌هاي صنايع دريايي به قدري مهم بود كه مسوولان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) امسال بارها نسبت به تامين نشدن منابع مالي اين پروژه‌ها هشدار دادند و اعلام كردند كه اگر در بودجه رديفي براي تامين اعتبار اين پروژه‌ها در نظر گرفته نشود، قطعا تاخير در اجراي برخي از پروژه‌هاي مربوط به صنايع دريايي ادامه خواهد يافت.

ايران-اراك، همچنان پا در هوا!

كشتي ايران-اراك امسال هم به بهره‌برداري نرسيد تا مشخص شود كه مشكلات به وجود آمده بر سر به آب انداختن اين كشتي عميق‌تر از آن است كه پيش از اين تصور مي‌شد.

معاون ايدرو پيش‌تر در اين باره گفته بود كه مجبوريم براي راه‌اندازي كشتي ايران-اراك تاييد كارشناسان و بازرسان آلماني را دريافت كنيم.

مظفر اعواني در اين باره توضيح داده بود كه كار ساخت اين كشتي تمام شده و فقط دو قطعه اين كشتي بايد گواهي‌نامه دريافت كنند تا كشتي مجوز عبور و مرور در درياهاي آزاد را به‌دست آورد.

اين مقام مسوول همچنين در آذر ماه سال جاري در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد تا كي بايد منتظر راه‌اندازي كامل كشتي ايران-اراك باشيم؟ عنوان كرده بود كه طي اين مراحل دست‌كم به 5 تا 6 ماه زمان نياز دارد كه اين كشتي بايد تست‌هاي ديگري مانند تست دريا را نيز پشت سر بگذارد.

در هر صورت به نظر مي‌رسد چاره‌اي جز انتظار براي بهره‌برداري كامل از كشتي ايران - اراك وجود ندارد.

توافق اجرايي مي‌شود؟

يكي ديگر از اتفاقاتي كه در سال جاري در حوزه صنايع دريايي رخ داد، مربوط به توافق وزارت صنايع و معادن با بانك مركزي در خصوص حمايت از كشتي‌سازان بود.

سيدحسين مير افضلي - رييس دبيرخانه شوراي عالي صنايع دريايي - پيش‌تر در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: "بر اساس توافق انجام شده با بانك مركزي قرار است كه به سفارش‌دهندگاني وام تعلق گيرد كه به توليدكنندگان داخلي براي ساخت كشتي سفارش مي‌دهند و قانون حداكثر استفاده از توان داخلي را رعايت مي‌كنند."

به گفته‌ وي هيچ مشكلي در زمينه تكنولوژي ساخت انواع كشتي در كشور وجود ندارد.

با اين وجود بسياري از فعالان صنايع دريايي معتقدند كه اجرايي شدن اين توافق‌نامه با موانع و مشكلات زيادي مواجه است و نمي‌توان جلو شركت‌ها و سازمان‌هايي را براي ساخت كشتي به خارج از ايران سفارش مي‌دهند را گرفت.

خصوصي‌سازي موضوعي تكراري، اما قابل اجرا

خصوصي‌سازي شركت‌هاي كشتي‌سازي دولتي نيز موضوعي بود كه هرچند براي فعالان اين صنعت تكراري محسوب مي‌شود، اما امسال چندين بار مطرح شد.

رييس دبيرخانه شوراي عالي صنايع دريايي - معتقد است: " شركت‌هاي كشتي‌سازي كشور هر زمان كه به بلوغ رسيدند، بايد به بخش خصوصي واگذار شوند."

ميرافضلي در اين باره توضيح داد: "وظيفه دولت تصدي‌گري نبوده و شركت‌هاي بزرگ كشتي‌سازي كشور هر زمان كه به بلوغ كامل رسيده و مشكلات عمده‌ آن‌ها حل شود، بايد با قيمت مناسب به بخش خصوصي واگذار شوند، چرا كه حجم سرمايه‌گذاري‌ در اين بخش بالاست و بخش خصوصي فعلي انگيزه لازم را براي اجراي طرح‌هاي پرهزينه در حوزه صنايع دريايي ندارد."

وي همچنين عنوان كرد: "به نظر مي‌رسد كه حداقل چهار سال زمان نياز است تا بتوان شركتي مانند ايزوايكو را با شرايط مناسب به بخش خصوصي واگذار كرد."

اميد به آينده

با وجود تمامي كاستي‌ها فعالان صنايع دريايي كشور اميدوارند كه سال آينده بتوانند اهميت اين صنعت را در تدوين برنامه پنجم توسعه بگنجانند تا از اين طريق برخي بي‌توجهي‌ها به اين صنعت نيز جبران شود.

كيومرث اشتريان ـ عضو هيات علمي دانشگاه تهران ـ در اين باره با بيان اين‌كه صنايع حمل‌ونقل دريايي و ريلي يكي از چهار صنعت داراي اولويت در كشور محسوب مي‌شود، گفت: " صنايع نوين و مبتني بر فن‌آوري‌هاي پيشرفته، خودروسازي و ماشين‌آلات و تجهيزات نيز از ديگر صنايع منتخب و اولويت‌دار كشور هستند كه اميدواريم در برنامه پنجم توسعه توجه ويژه‌اي به آن‌ها شود."

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha