• یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8709-01565

داستان يك كشتي داخلي كه آماده بهره‌برداري است، ولي مجوز ندارد ! معاون ايدرو: آلماني‌ها بايد تاييد كنند

داستان يك كشتي داخلي كه آماده بهره‌برداري است، ولي مجوز ندارد
!

معاون ايدرو:
آلماني‌ها بايد تاييد كنند

معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) گفت: مجبوريم براي راه‌اندازي كشتي ايران-اراك تاييده كارشناسان و بازرسان آلماني را دريافت كنيم.

مظفر اعواني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره آخرين وضعيت كشتي ايران - اراك توضيح داد: كار ساخت اين كشتي تمام شده و فقط دو قطعه اين كشتي بايد گواهي‌نامه دريافت كنند تا كشتي مجوز عبور و مرور در درياهاي آزاد را به‌دست آورد.

وي با اشاره به اين‌كه موتور كشتي ايران-اراك نصب شده و در هنگام راه‌اندازي موتور بايد بازرسان و كارشناسان آلماني حضور داشته باشند، تاكيد كرد:‌ در صورتي كه آلماني‌ها به ايران نيايند، بازرسان خارجي نيز صلاحيت كشتي ايران-اراك را براي تردد در آب‌هاي آزاد تاييد نخواهند كرد.

معاون سرمايه‌‏گذاري صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) همچنين با رد احتمال راه‌اندازي اين كشتي به صورت يك طرفه توسط طرف ايراني عنوان كرد: شناورهاي خواستار عبور و مرور در درياهاي آزاد بدون دريافت استانداردهاي دريايي قادر به انجام چنين كاري نيستند و به همين دليل مجبوريم گواهي‌نامه‌ها و تاييدهاي كشتي ايران-اراك را به هر طريق ممكن به‌دست آوريم.

اين در حاليست كه پيش از اين رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به ايسنا گفته بود كه در صورت پذيرش شركت كشتيراني، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گارانتي كشتي ايران ـ‌ اراك را قبول كرده و تست موتور آن‌را بدون حضور نمايندگان شركت آلماني انجام مي‌دهد.

احمد قلعه‌باني تصريح كرده بود كه اگر شركت كشتيراني به عنوان مشتري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بپذيرد، سازمان راسا اقدام به تست و راه‌اندازي موتور كشتي ايران ـ اراك خواهد كرد.

وي خاطرنشان كرده بود كه در اين زمينه با مسوولان شركت كشتيراني مذاكراتي انجام شده و منتظر نتيجه بررسي‌ها هستيم

اعواني همچنين در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد تا كي بايد منتظر راه‌اندازي كامل كشتي ايران-اراك باشيم؟ عنوان كرد: طي اين مراحل دست‌كم به 5 تا 6 ماه زمان نياز دارد كه اين كشتي بايد تست‌هاي ديگري مانند تست دريا را نيز پشت سر بگذارد.

اين مقام مسوول با رد احتمال فرسوده شدن كشتي ايران-اراك توضيح داد: در صورت طرف آلماني متعهد بود كه براي تاييد نهايي كشتي به ايران بيايد، اما بايد اذعان كرد كه هيچ ضمانتي براي مجبور كردن طرف آلماني براي حضور در ايران وجود ندارد و در صورت ادامه وضعيت فعلي، مجبوريم از طرف آلماني براي حضور در ايران و تاييد كشتي ايران-اراك خواهش كنيم.

به گزارش ايسنا، به اين دليل كه موتور كشتي ايران‌-‌اراك تحت ضمانت شركت MAN آلمان است، براي استفاده از گارانتي بايد شركت خارجي در زمان نصب و راه‌‏اندازي موتور حضور داشته باشد كه عدم حضور نمايندگان اين شركت در ايران براي راه‌اندازي موتور كشتي مشكل‌ساز شده است.

به گفته معاون سرمايه‌‏گذاري صنعتي ايدرو، قرارداد اوليه راه‌‏اندازي اين كشتي 33 ميليارد تومان بوده، اما قيمت تمام شده اين پروژه نزديك به 50 ميليارد تومان شده كه علت آن اولين تجربه ايران براي ساخت كشتي بوده است.

گفتني است، اواخر ارديبهشت ماه سال جاري صدراعظم آلمان با ارايه طرحي بار ديگر رابطه ميان شركت‌هاي صنعتي اين كشور با ايران را محدود كرده بود. از جمله شركت‌هايي كه دولت آلمان براي اعمال محدوديت در روابط با ايران، آ‌ن‌ها را مورد خطاب قرار داد، شركت‌ آلماني MAN بود كه در حال حاضر اين شركت در ايران دفتر فروش دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha