• دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8711-03204.90089

/آموزش عالي در افق برنامه پنجم/ رييس دانشگاه اصفهان: برنامه‌ريزي حوزه آموزش عالي از قيد ساختارهاي اداري رها شود توليد فكر نيازمند ايجاد بلوغ فكري درجامعه است

/آموزش عالي در افق برنامه پنجم/ 
رييس دانشگاه اصفهان: برنامه‌ريزي حوزه آموزش عالي از قيد ساختارهاي اداري رها شود
توليد فكر نيازمند ايجاد بلوغ فكري درجامعه است

رييس دانشگاه اصفهان با بيان اينكه تحقق مطلوب برنامه‌ريزي در حوزه آموزش عالي نيازمند رهايي از قيد و بند قانون و ساختارهاي اداري است، گفت: هر جهش يك ساختار خاص مي‌طلبد و با سيستم‌هاي اداري فعلي تنها حركتي لاك پشتي مقدور است.

دكتر رامشت در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه ايجاد تحول با سيستمهاي اداري و مالي فعلي امكانپذير نيست، اظهار كرد: همانطور كه دولت تاجر و صنعت كار خوبي نيست، آموزگار، استاد و پژوهشگر خوبي هم نيست و در واقع براي تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه دانشگاه‌ها بايد آزاد و مستقل اداره شوند و به صورت مستقل درآمد زايي كنند، در عين حال دولت هم بر آنها نظارت كند.

وي با بيان اينكه در عين حال راه پنجاه ساله‌اي كه دانشگاهها طي كرده‌اند را نمي‌توان يك شبه تغيير داد، گفت: با طي زمان مي‌توان به اين سمت حركت كرد و بخش عمده زمينه سازي حركت در اين مسير مربوط به قوانين است، چرا كه قانون نظارت و هزينه كردن بودجه، قانون مناقصه و قوانين اداري و حقوق در بخش دولتي و غير دولتي با يكديگر متفاوتند.

آموزش عالي به بسياري از اهداف كمي خود دست يافته است

رامشت با بيان اينكه در بسياري اهداف كمي مانند افزايش تعداد دانشجو و افزايش رشته‌ها آموزش عالي به اهداف خود دست يافته است، عنوان كرد: بسياري از اهداف كمي دست يافتني است ولي از لحاظ كيفي و نهادينه شدن برخي مسائل، روشهاي خاص بايد مدنظر قرار گيرد.

دستيابي به اهداف راهبردي مستلزم پيش زمينه‌هاي خاصي است

وي عنوان كرد: رسيدن به اهداف راهبردي مستلزم پيش زمينه‌هاي خاصي است كه يكي از آنها بودجه است و ‌در واقع مسائل ديگري نيز مطرح است كه بايد آنها رادر نظر داشت چرا كه بدون آنها دستيابي به اهداف به سادگي امكانپذير نيست.

تحقق وعده‌هاي مربوط به تحقيق و پژوهش دور از ذهن نيست

وي درباره افزايش بودجه تحقيق و پژوهش، گفت: تحقق وعده‌هاي قبلي درباره تحقيق و پژوهش با توجه به پتانسيل جوان موجود و علاقه مندي‌ها و همچنين وجود ماده اوليه مورد نياز آن يعني نيروي انساني، دست يافتني است و دور از ذهن نيست و فقط ممكن است كمي از نظر زماني مشكل داشته باشيم ولي از نظر مادي تمامي اهداف دست يافتني است.

توليد فكر نيازمند ايجاد بلوغ فكري در جامعه است

وي با بيان اينكه توسعه پژوهش و دستيابي به علم روز نيازمند يكسري زمينه‌هاي تاريخي است، گفت: زمان براي رسيدن به اين موارد مهم است و توليد فكر نيازمند ايجاد بلوغ فكري در جامعه است.

دكتر رامشت با تاكيد بر اينكه از نظر مادي مشكلي براي تحقق اهداف وجود ندارد، عنوان كرد: فقط از نظر معنوي و تامين زيرساخت‌هاي فكري مشكلاتي وجود دارد.

وي افزود: تربيت يك استاد براي توليد علم در ظرف يك مدت زمان محدود امكانپذير نيست و وي بايد 10-15 سال كار كند تا استاد شود و با پول و بودجه نمي‌توان اين مساله را تضمين كرد ولي مي‌توان در طي يك بازه زماني براي تربيت آنها برنامه‌ريزي كرد.

رامشت با بيان اينكه پختگي طي زمان ايجاد مي‌شود، خاطر نشان كرد: الزاماتي كه به عنوان زيرساخت‌هاي مورد نياز براي نيل به اهداف مطرح در برنامه‌ها در حوزه آموزش عالي از آن ياد مي‌شود در جريان تحول در تدريس ايجاد مي‌شود، به عنوان مثال نمي‌توان سالها صبر كرد كه يك استاد پخته شود و سپس وارد كار شود، بلكه وي بايد وارد كارزار شود.

رييس دانشگاه اصفهان در خاتمه درباره افزايش ظرفيتها در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي خاطر نشان كرد: دانشگاه‌ها تقريبا براي افزايش ظرفيت‌ها، برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام داده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha