• چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۸۷ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8710-13638

/آموزش عالي در افق برنامه پنجم توسعه/ وزير سابق علوم: تحقق اهداف برنامه پنجم نيازمند جهش جدي در تعداد اساتيد و پارك‌هاي رشد و فناوريست

/آموزش عالي در افق برنامه پنجم توسعه/
وزير سابق علوم: تحقق اهداف برنامه پنجم نيازمند جهش جدي در تعداد اساتيد و پارك‌هاي رشد و فناوريست

وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به سياست‌هاي کلي برنامه پنجم توسعه با بيان اينكه اين برنامه دومين برنامه از چشم‌انداز بيست ساله كشور محسوب مي‌شود، گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه بايد نيمي از اهداف برنامه چشم‌انداز در حوزه آموزش عالي محقق شود كه اين مهم، نيازمند جهش جدي در تعداد محققان و پارك‌هاي رشد و فناوري است.

دكتر جعفر توفيقي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه دستيابي به رتبه اول در منطقه نيازمند ظرفيت سازي‌هاي علمي است، گفت: در اين زمينه مسووليت كشور ايران با توجه به رقباي حاضر در منطقه كه به سرعت در حال حركت و پيشرفت هستند، براي رفع عقب ماندگي‌ها و پيشي گرفتن از رقباي خود سنگين است.

به گفته وي، توجه اصلي حركت به سمت توسعه علم و تكنولوژي است و در اين زمينه برنامه پنجم توسعه بايد در جهت برداشتن گام‌هاي اساسي در اين راستا حركت كند و50 درصد شاخص‌هاي مورد نظر را فراهم كند.

وي با مهم خواندن برنامه پنجم توسعه، گفت: اين امر نيازمند ايجاد زيرساخت‌ها و ظرفيت سازي‌هاي مناسب در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي است.

وي با اشاره به اعتبارات پيش‌بيني شده در سياست‌هاي كلي كشور مبني بر اينكه 3 درصد توليد ناخالص داخلي به تحقيق و توسعه اختصاص يابد، اظهار كرد: اين هدف بسيار آرماني است و تحقق آن از يك طرف بسيار مهم و كليدي است و از طرف ديگر بسيار دشوار است و همه بايد تلاش كنند كه اين عدد تحقق يابد، چرا كه اين موضوع مي‌تواند تحولي بزرگ در نظام علمي كشور ايجاد كند.

وي با تاكيد بر اينكه تعداد محققين بايد در برنامه پنجم توسعه جهش جدي داشته باشد، تصريح كرد: ‌در حال حاضر تعداد محققين ما وضعيت قابل قبولي ندارد و پايين‌تر از كشورهاي رقيب است كه بايد آن را جبران كرد.

وي با بيان اينكه كيفيت آموزش عالي كشور و اعتبارات تخصيصي به دانشگاه‌ها در دستيابي به اهداف چشم‌انداز تاثير مستقيم دارد، اظهار كرد: ‌در اين زمينه تعداد اعضاي هيات علمي بايد به سرعت افزايش يابد و همچنين روند رشد جمعيت دانشجويي را بايد حفظ كنيم.

دكتر توفيقي در ادامه با بيان اينكه بحث پارك‌ها و مراكز رشد براي نزديك كردن دانشگاه و صنعت و تجاري‌سازي دستاوردهاي علمي بسيار حائز اهميت است، گفت: طي دو سه سال اخير در بحث پارك‌ها رشد كافي نداشته‌ايم و حركتي كه در برنامه سوم شروع شد و در برنامه چهارم قرار بود ادامه يابد هنوز تحقق نيافته است، بنابراين در برنامه پنجم توسعه بايد بحث پارك‌ها و مراكز رشد را جدي بگيريم، چرا كه بخش عمده بحث كارآفريني، نوآوري و توسعه تكنولوژي در مراكز رشد اتفاق مي‌افتد و تاثيرات جدي بر روي توسعه اقتصادي خواهد داشت.

به گفته وزير سابق علوم، سياست‌هاي ابلاغ شده در برنامه پنجم بسيار جامع و فراگير است و اين امكان را فراهم مي‌كند كه برنامه پنجم يك برنامه تكميلي در راستاي برنامه چهارم باشد و به اهداف موجود دست يابيم.

وي با تاكيد بر همكاري‌هاي بين‌المللي در برنامه پنجم توسعه، گفت: در زمينه حركت‌هاي بين‌المللي پيشرفت مناسبي نداشته‌ايم و در اين زمينه بايد در برنامه پنجم، سطح همكاريهاي بين‌المللي را توسعه دهيم و جزو كشورهاي مطرح دنيا قرار گيريم.

دكتر توفيقي در خاتمه خاطرنشان كرد: تحقق اين امر عليرغم جهت‌گيري مناسب آن مشكل به نظر مي‌آيد اما تحقق آن نيازمند ظرفيت سازي بسياري است كه در اين زمينه بايد با حفظ كيفيت، 4 برابر وضع فعلي دانشجوي كارشناسي ارشد و دكتري داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha