• یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8710-16067

/آموزش عالي در افق برنامه پنجم توسعه/ رييس دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان: براي رسيدن به مقام اول منطقه بايد طرز تفكراجتماعي در حوزه تحقيقات تغيير كند

/آموزش عالي در افق برنامه پنجم توسعه/
رييس دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان: براي رسيدن به مقام اول منطقه بايد طرز تفكراجتماعي در حوزه تحقيقات تغيير كند

رييس، مبتكر و موسس دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان با بيان اينكه اگر مي‌خواهيم در كمتر از 20 سال ديگر از نظر علمي، تكنولوژيكي، اقتصادي، قدرت نظامي، اجتماعي و اخلاقي به مقام اول منطقه دست يابيم نيازمند تغيير در طرز تفكر اجتماعي هستيم، گفت: بر اين اساس طرز تفكر اجتماعي در حوزه تحقيقات دانشگاهي نيز بايد تغيير كند.

دكتر يوسف ثبوتي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه اگر تحقيقات در علوم و فنون به معناي ارائه يك مطلب نو در سطح جهاني باشد، محقق بايد از آن چه در سراسر دنيا در مورد آن موضوع به خصوص انجام مي‌شود مطلع باشد، اظهار كرد: لازمه اين مساله داشتن ارتباطات بين‌المللي گسترده است.

وي با بيان اينكه رابطه بين‌المللي راحت، آسان و وسيع در حال حاضر براي محققين كشورمان فراهم نيست، عنوان كرد: اين ارتباطات بين‌المللي مي‌تواند از طريق كتاب خواندن، اينترنت، گفتگو، تبادل نظر، مسافرت از خارج به داخل و بالعكس باشد كه در حال حاضر به اندازه‌ايي نيست كه بتواند ما را در رسيدن به اهداف برنامه توسعه اجتماعي 20 ساله ياري كند.

تامين و تجهيز آزمايشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و محيط‌هاي آموزشي و پژوهشي لازمه حفظ افراد در داخل كشور است

استاد ثبوتي ادامه داد: گر چه دانشگاه‌هاي ما در حال حاضر مي‌توانند جوانان را طوري آموزش دهند و در سطح بين المللي به جايگاهي برسانند كه مطالب قالب عرضه‌ايي داشته باشند، ولي اجتماع قادر نيست اين نيروها را در داخل خود نگه دارد و جامعه ما بهترين اين نيروها را از دست مي‌دهد و كمتر به حفظ اين نيروها در داخل كشور توجه مي شود.

وي با بيان اينكه لازمه نگه داشتن اين افراد در داخل كشور داشتن آزمايشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و محيط‌هاي آموزشي و پژوهشي است، اظهار كرد: اين امكانات مي‌تواند به خلاقيت و شكوفايي جواناني كمك كند كه فاز اول تربيت خود در داخل كشور را به خوبي طي كرده‌اند ولي محيط‌هاي لازم براي بهره برداري از آنها ايجاد نشده است.

پژوهشگاه‌هاي ما به قدر كافي با استانداردها و نرم‌هاي بين‌المللي آشنايي ندارند

تعامل لازم بين دانشگاه‌ها و بخش صنعت و خدمات وجود ندارد

وي با بيان اينكه پژوهشگاه‌هاي ما به قدر كافي با استانداردها و نرم‌هاي بين‌المللي آشنايي ندارند، گفت: در حال حاضر براي تحقيقات دانشگاهي در داخل كشور مشتري نداريم و بخش‌هاي صنعتي مسائل خود را به دانشگاه‌ها اعلام نمي‌كنند و قطعا هر كالايي كه مشتري نداشته باشد بازار كسادي خواهد داشت.

رييس دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان خاطر نشان كرد: شايد دانشگاه‌هاي ما هم نتوانسته‌اند در مواردي پاسخ لازم را به بخش‌هاي ديگر اجتماعي بدهند، ولي در هر صورت تعامل لازم بين دانشگاه‌ها و بخش صنعت و خدمات وجود ندارد و پيوند اين رشته‌ها بسيار ضعيف است.

وي افزود: هم از طرف دانشگاه‌ها و محققان و هم از طرف بخش خصوصي و صنعت و خدمات بايد تلاش شود تا اين پيوندهاي كم دوام، مستحكم شود.

دكتر ثبوتي با بيان اينكه از حدود 100 سال پيش كه با غرب آشنا شديم و قانون، مقررات، مصنوعات صنعتي و روال مديريتي را دريافت كرديم، گفت: در عين حال در وجه نظارت خوب عمل نشده است و در واقع به افراد اعتماد لازم نمي‌شود و در صدد نظارت مستقيم هستيم.

وي ادامه داد: نظارت مستقيم خلاقيت را از بين مي‌برد و بايد تجديدنظري اساسي در اين حوزه و طرز تفكر مديريتي از بالا تا پايين صورت گيرد.

دكتر ثبوتي با بيان اينكه در حال حاضر دو سوم نهادهاي دولتي كشور بر يك سوم ديگر نظارت مي‌كنند، گفت: ادامه اين روند ما را به اهداف برنامه 20 سال آينده و سرآمد بودن در منطقه نمي‌رساند.

مبناي تصميم گيري‌ها بر اعتماد گذاشته شود

تجديدنظر اساسي در طرز تفكر اجتماعي موجود در جامعه صورت گيرد

وي با تاكيد بر تجديدنظر اساسي در طرز تفكر اجتماعي موجود در جامعه، عنوان كرد: مبناي تصميم گيري ها بايد بر اعتماد گذاشته شود و باور كنيم كه افراد قابلند و مي‌توانند كارها را درست انجام دهند.

وي افزود: تعداد نخبگان جامعه اندك است و لازم نيست براي اين گروه اندك نخبه برنامه ريزي انجام شود بلكه برنامه ريزي بايد براي گروه وسيع افراد متوسط‌الحال باشد كه اگر چنين فرصتي ايجاد شد نخبگان مي‌توانند به خوبي عمل كنند.

مبتكر و موسس دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان با بيان اينكه توجه به اين بسترها براي تحقق توسعه تحقيقات ‌در كشور ضروريست، خاطر نشان كرد: به هيچ عنوان مجموعه فعاليت‌هاي انجام شده و دستاوردهاي 20 سال گذشته را ناديده نمي‌گيرم ولي بايد توجه شود كه از اهداف 20 سال آينده كشور فاصله داريم و براي نيل به آنها بايد در نقاط ضعفمان تجديد نظر كنيم.

اگر توسعه تحصيلات تكميلي انجام نمي شد، بسياري از دانشگاه‌ها از هيات علمي خالي بودند

در كنار افزايش تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي، امكانات لازم براي تحقيق و پژوهش نيز فراهم شود

دكتر ثبوتي درباره افزايش ورود داوطلبان به مقاطع تحصيلات تكميلي دانشگاهها با بيان اينكه يكي از سياست‌هاي خوبي كه طي 20 سال گذشته تحقق يافته توسعه تحصيلات تكميلي بوده است، گفت: اگر اين توسعه‌ها انجام نشده بود، در حال حاضر بسياري از دانشگاه‌ها از هيات علمي خالي بودند.

وي افزود: در عين حال اين اقدامات فوري و فوتي مانند دو برابر كردن ميزان ظرفيت هاي مقاطع تحصيلات تكميلي دانشگاهها نقاط ضعفي نيز دارد و در مدت كوتاهي استانداردهاي علمي را كاهش مي‌دهد ولي از نظر فرصت سازي كه براي افراد انجام مي دهد شايد بتوان گفت كه اين نقاط ضعف را مي‌پوشاند.

به گفته وي، تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي بايد افزايش يابد البته در كنار آن امكانات مورد نياز براي تحقيق و پژوهش نيز بايد فراهم شود.

نقشه جامع علمي كشور با عجله تهيه شده است

لزوم ارتباطات بين‌المللي و به روز بودن برنامه‌ها در اين نقشه كم تر ديده مي شود

دكتر ثبوتي درباره تكميل نقشه جامع علمي كشور نيز با بيان اينكه به نظر مي رسد كه اين نقشه با عجله تهيه شده و توسط اكثريت صاحبان نظر و دانشگاهيان تهيه نشده و نقاط ضعف قابل توجهي دارد، عنوان كرد: به عنوان مثال مواردي چون لزوم ارتباطات بين المللي و به روز بودن برنامه‌ها در اين نقشه كم تر ديده شده كه بايد به اين موارد توجه شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha