• چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۸۷ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8709-12509
  • خبرنگار : 71191

امام جمعه‌ي بندرعباس: به‌راحتي يك مسجد قديمي را خراب مي‌كنند تا جاي آن دو مسجد جديد بسازند

امام جمعه‌ي بندرعباس و نماينده‌ي ولي فقيه در استان هرمزگان گفت: بحث ميراث فرهنگي از ديدگاه‌هاي مختلف قابل دقت است. ميراث فرهنگي يعني يك تاريخ نانوشته به‌دست بشر و امتيازش اين است كه دست تحريف در آن نتوانسته است، ‌حضور يابد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله غلام‌علي نعيم‌آبادي امروز (20 آذرماه) در دهمين همايش بين‌المللي باستان‌شناسي ايران كه در بندرعباس درحال برگزاري است، برپايي اين‌گونه همايش‌ها را يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين كارها دانست و بيان كرد: من فكر مي‌كنم، آن‌گونه كه بايد به اين قضيه بها داده نشده است.

او ادامه داد: اكنون به‌راحتي يك مسجد قديمي را خراب مي‌كنند تا به جاي آن دو مسجد زيبا و جديد بسازند. حوزه‌ي علميه‌اي را با قدمت 300 سال مي‌خواهند خراب كنند و به‌جاي آن ساختماني جديد بنا كنند.

وي اظهار داشت: در ميراث فرهنگي، ما به‌صورت درست‌تري مي‌توانيم عمل و اشتباه‌هاي خود را برطرف كنيم و با نقاط قوت و ضعف گذشته‌ي خود آشنا شويم.

او با اشاره به سوره‌هاي عنكبوت و ياسين كه در آن‌ها به شناخت تاريخ زمين و زنده كردن مردگان اشاره شده است، گفت: ما با حضور در ميدان ميراث فرهنگي بايد بدانيم كه اين حوزه جايي است كه اگر در آن برويم، دست خالي برنمي‌گرديم. اين ميدان هميشه براي بشريت، يك سرمايه‌ي بزرگ است.

امام جمعه‌ي بندرعباس ادامه داد: ما تمدن صنعتي را چند سال است، آغاز كرده‌ايم. ملت‌هاي ريشه‌دار، عميق و باسابقه مانند ملت ايران، چگونه يك‌باره به ديگران چشم دوخته و خود را ناگهان فراموش كرده‌اند؟

نعيم‌آبادي تأكيد كرد: ما از تلاش ميراث فرهنگي پس از انقلاب اسلامي، انتظاري بيش از اين داشتيم. در نيم‌نگاهي به ميناب، شرايط به‌وجود آمده در آن را مي‌بينيم. آنجا يك اثر هفت‌هزار ساله‌ي طبيعي است. توجهي كه به برخي مكان‌ها مي‌شود، اگر نيمي از آن متوجه اين استان مي‌شد، وضعيت ما به‌جز آن چيزي بود كه اكنون است.

او در پايان گفت: اگر بخواهيم روضه‌ي ميراث فرهنگي را بخوانيم، ميراثي‌ها بلندتر از همه گريه مي‌كنند.

هم‌چنين استاندار هرمزگان در اين همايش اظهار داشت: ميراث فرهنگي يكي از با ارزش‌ترين يادگارهاي انسان در طول تاريخ است. هر جامعه‌اي كه به اين موضوع توجه كند، پيشينه‌ي فرهنگ و تمدن خود را در طول تاريخ به‌جا مي‌گذارد.

عبدالعلي صاحب محمدي ادامه داد: پژوهش‌هاي باستان‌شناسي نه‌تنها ريشه‌هاي تاريخي مردم كشورها را با ساير كشورها استوارتر مي‌كنند، بلكه تعامل بين آن‌ها را بيشتر و جايگاه واقعي آن‌ها را تضمين مي‌كنند. اين پژوهش‌ها هم‌چنين ارتباط علمي كشور را با ساير مراكز تحقيقاتي دنيا تسهيل و مستحكم مي‌كنند.

وي بيان كرد: ملت ايران، ملت بزرگي است و به همين نسبت شايستگي آن را دارد كه در حوزه‌ي فرهنگ ايران اسلامي همه‌ي پژوهشگران داخلي و خارجي در سطوح مختلف، ابعاد متنوع اين فرهنگ را مطالعه كنند.

او افزود: اين همايش زمينه‌اي را فراهم مي‌كند تا ديدگاه و نظر دانشمندان و محققان داخل و خارج كشور در حوزه‌ي فرهنگ و تمدن ايراني بيان شود. بدون ترديد، برگزاري اين گردهمايي رشد مراكز علمي باستان‌شناسي كشور را ممكن‌تر مي‌كند و محققان دستاوردهاي پژوهشي خود را آن‌گونه كه شايسته است، مي‌توانند عرضه كنند.

به گزارش ايسنا، در پايان مراسم افتتاحيه‌ي اين همايش، بخش‌هايي از برنامه‌ي تلويزيوني «دو قدم مانده به صبح» كه مرحوم آذرنوش در آن حضور يافته بود، پخش شد. هم‌چنين بخش دوره‌ي پيش از تاريخ موزه‌ي مردم‌شناسي بندرعباس با حضور استاندار، رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي گشايش يافت. در اين موزه، اكتشاف‌هاي استان خوزستان به‌نمايش درآمده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha