• سه‌شنبه / ۵ آذر ۱۳۸۷ / ۰۷:۵۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8709-11004.82165
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان: همه‌ي مشكلات متوجه آن‌هايي است كه بر عبور مترو از چهارباغ اصرار كردند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان:
همه‌ي مشكلات متوجه آن‌هايي است كه بر عبور مترو از چهارباغ اصرار كردند
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: وقتي روي زمين و در مركز شهر، برج جهان‌نما با وجود مخالفت‌هاي شديد سازمان ميراث فرهنگي ساخته شد و ما هيچ كاري نتوانستيم انجام دهيم، مسلم است كه اكنون در زير زمين و در مرحله‌ي‌ حفاري تونل مترو، اقدامات خلاف قانون بزرگ‌تري درحال انجام‌اند. احمد امين‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، بيان كرد: با وجود تلاش‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان و درخواست‌هاي دولت‌آبادي ـ معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ و رحيم‌مشايي ـ رييس اين سازمان ـ و هم‌چنين مديران پيشين سازمان ميراث فرهنگي اصفهان مبني بر بازديد و در اختيار گذاشتن نقشه‌هاي پروژه‌ي مترو اصفهان، پس از چند سال هنوز هيچ پاسخ قابل قبولي نگرفته‌ايم. وي اظهار داشت: قطعا بدون نقشه، امكان حفاري و پيش بردن پروژه‌ي تونل مترو وجود ندارد و اين مسأله، توجيهي غيرعقلاني بيش نيست كه در پاسخ به ما اظهار مي‌كنند، نقشه‌هاي پروژه‌ي مترو هنوز آماده نشده‌اند. شايد هم به همين دليل بوده است كه تونل مترو را از مقابل مدرسه‌ي چهارباغ حفر كرده و پيش رفته‌اند. امين‌پور ادامه داد: درست است كه سازمان ميراث فرهنگي در هيأت مديره‌ي اجراي پروژه‌ي مترو هيچ عضو ثابتي ندارد، اما در ماهيت كار، سازمان ميراث فرهنگي مانند سازمان محيط زيست، يك عملكرد حمايتي دارد و فقط زماني وارد عمل مي‌شود كه نقش نظارتي خود را بخواهد انجام دهد. لذا عملكرد ناصحيح مجريان پروژه‌ي مترو ناشي از ضعف سازمان ميراث فرهنگي نيست و كار ما فقط حفظ آثار باستاني از مخاطره‌هاست. وي بيان كرد: اگر فاصله‌ي مناسب عبور مترو از آثار باستاني طبق نظر كارشناسان ميراث فرهنگي رعايت شود، مشكلي براي اين آثار پيش نخواهد آمد. او گفت: بافت تاريخي يك شهر به‌معني همه‌ي ساختمان‌هاي يك منطقه است كه لزوما همه‌ي آن‌ها تاريخي نيستند و نيازي به رعايت اصول مد نظر كارشناسان ميراث فرهنگي نيست. همه‌ي مطالب عنوان‌شده فقط وقتي مد نظر ما خواهند بود كه به آثار خاص تاريخي برخورد مي‌كنيم. رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان اظهار كرد: در پروژه‌ي مترو، دو اثر قابل توجه از لحاظ تاريخي وجود دارند كه ما براي حفظ آن‌ها از خطرها، درحال تكاپو هستيم؛ يكي مدرسه‌ي چهارباغ و ديگري، سي‌وسه پل است كه بنابر گزارش‌هاي رسيده، اگر مترو با فاصله‌ي 40 متر از اثر تاريخي سي‌وسه پل عبور كند، خطري آن را تهديد نخواهد كرد و امنيت پل تضمين مي‌شود. وي در پايان اضافه كرد: ما هيچ تأكيدي بر عبور مترو از محور چهارباغ نداشته‌ايم و نداريم و همه‌ي مشكلات موجود متوجه آن‌هايي خواهد بود كه بر اين موضوع اصرار كردند و در نهايت نيز خلاف مصوبات شوراي عالي ترافيك و نظرهاي كارشناسان ميراث فرهنگي عملي كردند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha