• جمعه / ۱۵ آذر ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-09028
  • خبرنگار : 71021

رييس عمليات حج هواپيمايي ايران: بازگشت زايران از 23 آذرماه آغاز مي‌شود دستورالعمل بار زايران رعايت نشد تأخير ناشي از شرايط جوي مشمول پرداخت خسارت نمي‌شود

رييس عمليات حج هواپيمايي ايران:
بازگشت زايران از 23 آذرماه آغاز مي‌شود
دستورالعمل بار زايران رعايت نشد
تأخير ناشي از شرايط جوي مشمول پرداخت خسارت نمي‌شود

رييس ارشد عمليات حج هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران گفت: برگشت زايران ايراني به کشور از 23 آذرماه آغاز و با 160 پرواز در مدت 19 روز انجام مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، حسن ابراهيمي در نشست خبري که 14 آذرماه در بعثه‌ي مقام معظم رهبري در مکه برگزار شد، با اشاره به اين‌که 160 پرواز رفت از 22 آبان‌ماه تا 12 آذرماه به عربستان انجام و حدود 54 هزار زاير ايراني از طريق اين هواپيمايي منتقل شده‌اند، ادامه داد: علاوه بر زايران ايراني، سه‌هزار و 750 نفر از حجاج ايراني مقيم ديگر کشورها با اين هواپيماها به عربستان منتقل شده‌اند. چهارهزار نفر از حجاج تايلندي نيز از اين طريق به عربستان اعزام شده‌اند.

وي متوسط تأخير هر پرواز را 13 دقيقه اعلام کرد و افزود: متأسفانه در اردبيل و بندرعباس با توجه به شرايط جوي با تأخيرهاي بيشتري مواجه شديم؛ اما در تهران و ديگر شهرها مشکل خاصي نبوده است.

ابراهيمي يادآور شد: پروازهاي برگشت زايران از بامداد 23 آذرماه از فرودگاه جده آغاز مي‌شود؛ اين عمليات با حدود 160 پرواز و در مدت 19 روز انجام مي‌شود. آخرين پرواز برگشت 11 دي‌ماه از مدينه به تهران صورت مي‌گيرد. اميدواريم امسال با تمهيدات درنظر گرفته‌شده براي آماده‌سازي هواپيماها، فرودگاه جده و مدينه و پيش‌بيني در تأمين امکانات مورد نياز، مشکلي در پروازهاي برگشت نباشد.

وي بار زايران را از جمله مشکلات اساسي هر سال ارزيابي و بيان کرد: براي رفع اين مسأله، کيف‌هاي استانداردي طراحي و به سازمان حج و زيارت ارايه شده بودند؛ اما آنچه اکنون در ايستگاه‌هاي پروازي ديده مي‌شود، تکرار همان روند سال‌هاي گذشته است که اين، براي ما مشکل ايجاد مي‌کند.

رييس ارشد عمليات حج هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: بار زايران 30 ساعت پيش از بازگشت آن‌ها جمع‌آوري و براساس قراردادي که با شرکتي در عربستان داريم، اين بارها 20 ساعت پيش از پرواز به قسمت بارگيري فرستاده مي‌شوند. معمولا به‌دليل استاندارد نبودن بارها، انتقال آن‌ها با مشکل مواجه مي‌شود و هنگام مراجعه‌ي زاير به فرودگاه ديده مي‌شود که بار هنوز نرسيده است.

وي گفت: با وجود اين‌که فکر مي‌کرديم، با طراحي براي کيف زايران، در اين بخش انقلابي ايجاد مي‌شود، ولي دستورالعمل در اين بخش رعايت نشد. فکر مي‌کنيم، چون مسؤوليت اين بخش به شرکت هواپيمايي مربوط مي‌شود، سازمان حج و زيارت خيلي به اين موضوع توجه نمي‌کند.

ابراهيمي با اشاره به حجم بار زايران ايراني در بازگشت به کشور، تأکيد کرد: به‌دليل رعايت نکات ايمني نمي‌توان اجازه داد، اين همه بار به هواپيما وارد شود. ما مجبوريم، اين بارها را پيش از رسيدن زاير به گيت، خروج جمع‌آوري کنيم. اين کارها ساعت‌ها زمان صرف مي‌کند و بازتاب اين تأخيرها براي يک هواپيمايي خوب نيست.

وي ادامه داد: حمل آب زمزم توسط زايران به هواپيما يکي ديگر از مشکلات است. از نظر استاندارد بين‌المللي ورود آب به هواپيما ممنوع است، مگر اين‌که براي آن استانداردي تعريف شده باشد. ما استاندارد طراحي‌شده در اين‌باره را به سازمان حج و زيارت اعلام کرده‌ايم؛ اما رفع اين معضل هر ساله، به فرهنگ‌سازي نياز دارد.

رييس ارشد عمليات حج هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با بيان اين‌که هواپيماهاي ايرباس در انتقال بار زايران محدوديت دارند، گفت: امسال 13 پرواز با هواپيماهاي ايرباس به فرودگاه گلستان انجام مي‌شوند که قطعا با اين هواپيماها بار زايران را نمي‌توان انتقال داد و بايد از هواپيماهاي ديگري استفاده کرد. در اين صورت، بار آن‌ها نخست به تهران و سپس به گلستان منتقل مي‌شود.

وي در ادامه به وضعيت فرودگاه جده اشاره کرد و افزود: اين فرودگاه در 24 ساعت توانايي پوشش 14 پرواز را دارد؛ اما در گذشته تا 250 پرواز در 24 ساعت را پوشش داده است. حال فرودگاه جده با اين شرايطي که دارد، چگونه مي‌خواهد خدمات بدهد؟!

به گفته‌ي او، 104 هزار زاير ايراني از 17 ايستگاه پروازي به عربستان وارد شده‌اند، درحالي‌که در برگشت بايد از دو ايستگاه پروازي به کشور بازگردند. حتما تصديق مي‌کنيد که اين شرايط چه مشکلاتي دارد، البته ما خود را براي اين مشکلات آماده کرده‌ايم و با استفاده از تجربه‌هاي گذشته، اين مشکلات را مديريت مي‌کنيم.

ابراهيمي ادامه داد: براساس اطلاعات اعلام‌شده، اكنون وضعيت جوي در کشور مناسب نيست و اميدواريم با مشکل سال گذشته مواجه نشويم و زايران را بيش از زمان معين در فرودگاه نگه نداريم، چون در اين صورت مجبور مي‌شويم، به اين فرودگاه‌ها جريمه پرداخت کنيم.

وي درباره‌ي ميزان باري که هر زاير با خود مي‌تواند منتقل کند، توضيح داد: براساس استاندارد بين‌المللي اين حجم 30 کيلوگرم است؛ اما براي زيران، اين حجم 40 کيلوگرم درنظر گرفته شده است که در دو بسته‌ي 20 کيلوگرمي بايد باشد و در ازاي هر کيف اضافه بايد 200 ريال سعودي پرداخت شود.

او به زايران توصيه کرد: وسايل ارزشمند و قيمتي را در کيف دستي خود قرار دهيد، چون برخي زايران اين وسايل را در کيفي قرار مي‌دهند که مي‌خواهند به بار تحويل دهند و گاهي اين موضوع، مشکلاتي را ايجاد مي‌کند.

رييس ارشد عمليات حج هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در ادامه‌ي اين نشست، گفت: امسال براي پروازهاي برگشت پيش‌بيني‌هاي لازم شده‌اند و خانواده‌هاي زايران در کشور مي‌توانند براي اطلاع از زمان بازگشت زاير خود، نام کاروان و زاير را در بخش حج سايت اين هواپيمايي وارد کنند. تأخيرهاي احتمالي نيز در اين بخش اعلام مي‌شوند.

وي درباره‌ي اقدامات قابل پيش‌بيني براي جلوگيري از مشکلي که سال گذشته در پروازهاي برگشت رخ داد و ناشي از شرايط جوي بود، اظهار کرد: تأخيرهاي سال گذشته تجربه‌ي خوبي بود و ما ماده‌ي يخ‌زدايي را از خارج کشور خريده و انبار کرده‌ايم که در شرايط اضطراري، فرودگاه را براي برگشت زايران آماده کنيم.

او در پاسخ به پرسشي درباره‌ي ميزان خسارتي که به زايران براي تأخير در برگشت داده مي‌شود، گفت: پرداخت خسارت براي تأخير، به زمان‌هاي خاص مربوط است که تمام امکانات باشد، ولي خدمات خوبي نتوان داد؛ اما با توجه به شرايط حاکم بر ما که در تحريم هستيم، اين موضوع پذيرفته‌شده نيست.

وي افزود: براي عمره با سازمان حج و زيارت قراردادي بسته شده است که به زايران پروازهايي که به‌دليل مسايل فني با تأخير بيش از هشت ساعت مواجه مي‌شوند، 30 هزار تومان خسارت پرداخت شود، درحالي‌که شرايط جوي مشمول اين خسارت نمي‌شود.

به گفته‌ي او، امسال براي نخستين‌بار اين قرارداد در حج بسته شده است که اگر پروازي به‌دليل نقص فني بيش از هشت ساعت تأخير داشت، مسافرانش خسارت دريافت کنند.

ابراهيمي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌که اين شرکت هواپيمايي با توجه به ضوابطي که دارد، به زايراني که پروازشان با تأخير مواجه مي‌شود و ساعت‌ها در فرودگاه جده يا مدينه معطل مي‌شوند، چه خدماتي مي‌دهد، درحالي‌که زايران سال گذشته ساعت‌ها در فرودگاه جده معطل بودند و کسي پاسخگو نبود، گفت: براي ارايه‌ي خدمات به زايران مشکلي نداريم و جزو وظايف شرکت‌هاي هواپيمايي است. در عمره با توجه به قراردادي که با يکي از هتل‌ها در جده داشتيم، به زايراني که با تأخير در پرواز مواجه شدند، خدمات اسکان داده شد؛ اما ارايه‌ي اين خدمات در شرايطي که تغييرات جوي تأثيرگذار است، ممکن نيست.

وي افزود: گاهي زمان انتقال اين زايران به محل اقامت، طولاني‌تر از زمان انتظار در فرودگاه است، بنابراين بيشتر زايران، اين موضوع را نمي‌پذيرند.

ابراهيمي ادامه داد: سال گذشته، به ستاد حج اعلام کرديم که در شرايط نامساعد جوي در ايران که پروازها را با تأخير مواجه مي‌کند، زايران را به فرودگاه منتقل نکنيد؛ اما اين اتفاق رخ نداد، البته ستاد براي خود مشکلاتي دارد؛ ولي سال گذشته، در پذيرايي از زايران در فرودگاه کوتاهي نشد.

رييس ارشد عمليات حج هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران درباره‌ي جابه‌جايي ايستگاه‌هاي پروازي در کشور براثر شرايط نامساعد جوي، اظهار کرد: هر فرودگاهي، يک فرودگاه جايگزين دارد. امسال اعلام شد که اين فرودگاه بايد نزديک‌تر باشد که اگر شرايط بد جوي ادامه داشت، انتقال زايران به مقصد آسان‌تر باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha