• پنجشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۸۷ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-08927
  • خبرنگار : 71021

گزارش كامل برگزاري همايش «قدس» در مكه‌ي مكرمه

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت در همايش قدس در جمع علما و فرهيختگان کشورهاي اسلامي گفت: تأسيس کشور فلسطين که پايتخت آن تمام شهر قدس باشد، از اصول مورد تأکيد ماست.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري جبران خسارت آوارگان و پايان دادن به اسکان آن‌ها در کشورهاي عربي و غيرعربي، نابودي شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين، آزادسازي کامل سرزمين و برچيده شدن ديوار حائل نژادپرستانه را به‌عنوان ديگر اصول مورد تأکيد نظام جمهوري اسلامي برشمرد.

اميرالحاج جمهوري اسلامي ايران افزود: به مردم فلسطين نيز مي‌گوييم که بايد از انتفاضه ارزشمند خود حمايت کنند، زيرا پيروزي تنها با ايستادگي به‌دست مي‌آيد.

وي اظهار داشت: مقاومت شکوه‌مند لبنان که تنها پيروزي تاريخ مبارزه با دشمن را تحقق بخشيده است، بهترين الگو در مسير حرکت فلسطينيان است.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري گفت: همايش قدس امسال نيز طبق روال هرسال برگزار مي‌شود، اما شرايط محاصره‌ي ظالمانه‌ي تحميلي بر نوار غزه که با وجود تلقي آن به‌عنوان يک فاجعه‌ي انساني از سوي سازمان ملل متحد، با سکوت بين‌المللي و عربي روبه‌روست، بر اين همايش سايه افکنده است.

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ادامه داد:‌ قدس در طول دوره‌هاي تاريخ اسلام، بويژه در رويارويي با صليبي‌ها و استعمار و استکبار و رژيم نامشروع زاييده آن‌ها، نقش فرهنگي و تمدني ويژه‌اي ايفا کرده است و مردم آن‌ها همواره با ظلم و ستم و تجاوز مقاومت کرده‌اند.

آيت‌الله ري‌شهري گفت: راز تداوم آرمان قدس در قداست آن نهفته است و اين آرمان اکنون نه‌تنها نزد مسلمانان که در انديشه پيروان ساير اديان آسماني و نيز در مظلوميت اهالي آن و درخواست‌هاي عادلانه آن‌ها که به‌رغم همه جنايت‌هاي اشغال‌گران عليه مردم و سرزمين، ناموس، اموال و دارايي و جان خود و بستگانشان، گوش شنوايي در جهان نمي‌يابد.

وي افزود: به همين دليل است که آرمان فلسطين به مسأله‌ي محوري همه‌ي افراد امت اسلامي تبديل شده و بلکه به‌صورت پايه‌ي اصلي وحدت آن‌ها در مواجهه با پروژه‌ي صهيونيستي درآمده است.

نماينده‌ي ولي فقيه با اشاره تأكيدات رهبر فقيد انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني (ره) درباره‌ي مسأله‌ي آزادي فلسطين، بيان كرد: امام راحل، اين مسأله را از دايره‌ي تنگ ملي‌گرايانه خارج ساخت و به يک شعار اصلي امت اسلامي تبديل کرد. اكنون مظلوميت مردم فلسطين نيز با وجود سلطه‌ي استكبار بر سازمان‌ها و سازوكارهاي بين‌المللي،‌ مورد توجه جامعه‌ي جهاني قرار گرفته است.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري گفت:‌ در اين شرايط كنوني مي‌توان گفت، هر راه حلي كه عدالت و انصاف را درباره‌ي صاحبان اصلي سرزمين فلسطين درنظر نگيرد، حتا اگر مورد حمايت همه‌ي قدرت‌هاي بزرگ باشد، توفيق نخواهد يافت.

وي با اشاره به طرح‌هاي مادريد، اسلو و هم‌چنين نقشه‌ي راه و شرم‌الشريخ و نيز اقدامات كميته‌ي چهارجانبه‌ي بين‌المللي كه اخيرا نشست خود را مانند نشست‌هاي گذشته بي‌ثمر بيان كرد، افزود: اسراييل حقوق فلسطينيان را هميشه ناديده گرفته و اصولا به هيچ قراردادي كه امضا مي‌كند، پايبند نمي‌ماند، سرنوشت اسلو بهترين دليل براي اين واقعيت است.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري ادامه داد: شگفت آن‌كه كشورهاي منطقه در تلاش براي پيشبرد اين طرح با وجود بي‌اعتنايي اسراييل هستند و اقدام به عادي‌سازي روابط مي‌كنند و همه توان سياسي، تبليغاتي و ديپلماتيك خود را در اين راه به كار مي‌گيرند.

وي اظهار كرد: برخي محافل رسانه‌يي و سياسي منطقه به‌تازگي استفاده از پرچم صهيونسيتي را مجاز مي‌شمرند، با وجود آن‌كه در طرف مقابل هر نشان فلسطيني مردود شمرده مي‌شود.

سرپرست حجاج جمهوري اسلامي گفت: چرا يك ميليون و نيم نفر از مردم غزه به فراموشي سپرده مي‌شوند و آن‌ها را رها مي‌كنند تا در معرض كشتار و مرگ ناشي از گرسنگي و بيماري قرار مي‌گيرند و حتا عرصه بر آن‌ها تنگ‌تر مي‌شود و معابر بسته مي‌شود تا از زندگي راحت و سفر آن‌ها حتا به ديار وحي جلوگيري شود؟

وي بيان كرد: جمهوري اسلامي ايران از آغاز، حمايت كامل خود را از مسأله‌ي فلسطين اعلام و در اين راه، بسياري از فشارها و تهديدات را شاهد بود؛ اما دفاع از قدس را همواره از اصول ثابت خود دانسته و همه توان خود را در حمايت از اين مسأله به كار گرفته است.

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: از جمله نوآوري‌هاي انقلاب اسلامي اقدام امام راحل در اعلام روز جهاني قدس و استفاده از همه فرصت‌ها براي مطرح كردن آرمان فلسطين در ميان امت و از جمله كنگره‌ي بزرگ سالانه‌ي حج و پيشنهاد اخير الهام‌گرفته از رهنمودهاي مقام معظم رهبري براي بازگشت آوارگان و اجراي انتخابات آزاد با مشاركت همه‌ي ساكنان اصلي فلسطين بود.

آيت‌الله ري‌شهري تأكيد كرد كه هر راهكاري براي حل مسأله بايد مبتني بر اصول دموكراسي واقعي و پذيرش نتايج صندوق‌هاي رأي باشد، چنان كه در انتخاب مجلس قانون‌گذاري رخ داد و منجر به تشكيل دولت وحدت ملي به رهبري حماس شد.

وي اظهار داشت: جهان اسلام نيز بايد وحدت خود را حفظ و همه توان سياسي، ‌اقتصادي، رسانه‌يي خود را در راه حمايت از آرمان فلسطين به كار گيرد و همه‌ي راهكارها در محافل بين‌المللي براي تحريم رژيم غاصب و بيان جنايات‌اش در حق مردم فلسطين و مخالفت با راه حل‌هاي سازشكارانه، وجهه همت خود قرار دهند.

شرکت‌کنندگان در همايش يک‌روزه‌ي قدس که با حضور انديشمندان مسلمان جهان، چهارشنبه (13 آذرماه) در محل بعثه‌ي مقام معظم رهبري در مکه‌ي مکرمه برگزار شد، ضمن محکوميت جنايت رژيم صهيونيستي در غزه، خواستار وحدت امت اسلام براي بازپس‌گيري فلسطين اشغالي شدند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين ابوالقاسمي ـ دبير همايش قدس ـ برگزاري انتخابات آزاد در سرزمين‌هاي اشغالي را تنها راه مسالمت‌آميز براي حل مشکل امروز فلسطين عنوان کرد تا همه‌ي ساکنان اين منطقه به حق قانوني خود برسند.

حسن حدرج ـ نماينده‌ي جنبش حزب‌الله لبنان ـ مسجدالاقصي را سومين مکان مقدس مسلمانان پس از مسجدالحرام و مسجدالنبي دانست و آزادسازي قدس شريف را يک واجب اسلامي عنوان کرد.

وي گفت: همه‌ي ما بايد رضايت نداشتن خود را از جنايات نژادپرستانه که در مناطق کرانه‌ي باختري رخ مي‌دهد، حتا با سخنراني هم که شده است، ابراز کنيم و رژيم صهيونيستي و آمريکا را محکوم کنيم که سکوت آن‌ها درباره‌ي جرايم يک رسوايي است.

حدرج افزود: برادران و خانواده‌هاي محاصره‌شده‌ي ما در غزه از برادران عرب خود فقط تقاضاي کمک مالي ندارند، بلکه آن‌ها از امت اسلامي مي‌خواهند با انعقاد پيمان‌ها و معاهده‌هاي بين‌المللي، اين محاصره را بشکنند.

شيهو عبدالسلام از نيجريه ضمن تأييد پيشنهاد جمهوري اسلامي در برگزاري انتخابات آزاد در کل سرزمين‌هاي اشغالي، اسراييل را قدرتي ضعيف دانست که به‌راحتي درهم مي‌شکند.

وي با اشاره به مقاومت حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه، اظهار کرد: اگر نيت خود را خالص کنيم با ياري خداوند مي‌توانيم قدس شريف را نجات دهيم. بايد با اين مسأله جهاني برخورد کرد. همان‌گونه که امام خميني (ره) نيز فرمودند، اگر هر مسلمان يک سطل آب بريزد، اسراييل از بين مي‌رود.

محمدالنور از علماي سوداني نيز گفت: صهيونيست جهاني همواره تلاش کرده است، نه‌تنها سرزمين‌ها بلکه تاريخ را نيز تصرف کند و جامه‌ي افسانه‌هاي توراني بر آن بپوشاند.

وي افزود: يهوديان طوري وانمود مي‌کنند که مسجدالاقصي در اسلام چندان اهميتي ندارد و اقليت مسيحي يهودي که بعدها به جمع جامعه‌ي اسلامي افزوده شدند، آن را نزد مسلمانان مهم جلوه دادند يا مي‌گويند تکريم مسلمانان از سنگي که زير پاي پيامبر (ص) در شب معراج در مسجدالاقصي بوده، بت‌پرستانه است. درحالي‌که قدس شريف، شهر پيامبر (ص)، قبله‌گاه اول مسلمانان و از ميراث فرهنگي جهان اسلام محسوب مي‌شود.

محمدالنور ادامه داد: اگر مي‌خواهيم قدس را پس بگيريم، بايد اول ببينيم، چگونه آن را از دست داديم. قدس از نبود وحدت در امت اسلام از دست رفت، نه با قدرت اسراييل. اگر زير پرچم واحد و با تقوا گردهم جمع شويم، خواهيم ديد که همه‌ي مسايل از جمله اسارت مسجدالاقصي حل خواهد شد.

احمد حنيف از سياهپوستان کانادا نيز در ادامه‌ي همايش قدس، وضعيت اشغال فلسطين از سوي رژيم صهيونيستي را مشابه اشغال آمريکا، کانادا، استراليا و نيوزيلند به‌دست استعمارگران دانست و گفت: آن زمان هم اشغالگران، بوميان را از ميان بردند و خود را ساکنان اصلي اين سرزمين‌ها معرفي کردند.

وي افزود: روش استعمار به اين صورت است که خود را دموکرات جلوه مي‌دهد و آن‌هايي را که مي‌خواهد از بين ببرد، وحشي معرفي مي‌کند. روزگاري سياهپوستان را آدمخوار معرفي مي‌کردند و حالا مي‌گويند مسلمانان تروريست هستند.

اين مسلمان کانادايي راه حل مبارزه با صهيونيسم جهاني را بهره‌گيري از تمام ظرفيت‌هاي جهان اسلام براي متوجه ساختن امت اسلامي و ديگر مردم دنيا با اين ترفندها ارزيابي کرد.

ابوالقاسمي ـ دبير اين همايش ـ در جمع‌بندي همايش با اشاره به کرسي خالي نماينده‌ي فلسطين در همايش قدس که به‌دليل محاصره‌ي غزه نتوانسته بود، در آن شرکت کند، روز پيروزي در مبارزه با صهيونيست جهاني و راه آزادسازي قدس شريف را وحدت امت اسلام و گردآمدن زير پرچم لااله‌الاالله دانست.

شرکت‌کنندگان با شعار القدس لنا و النصر لنا، اين همايش را پايان دادند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha