• جمعه / ۸ آذر ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-05023
  • خبرنگار : 71021

خداحافظي با شهر پيامبر (ص) در آخرين دعاي کميل زايران مدينه قبل دومين دعاي کميل زايران ايراني بار ديگر در سکوت قبرستان بقيع طنين‌انداز شد

خداحافظي با شهر پيامبر (ص) در آخرين دعاي کميل زايران مدينه قبل
دومين دعاي کميل زايران ايراني بار ديگر در سکوت قبرستان بقيع طنين‌انداز شد

دومين دعاي کميل، شب گذشته با حضور نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت، رييس سازمان حج و زيارت و جمع زيادي از زايران ايراني که فضاي بين مسجدالنبي و بقيع را کامل پوشانده بودند، در شهر پيامبر (ص) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، دعاي کميل شب گذشته مانند هفته‌ي پيش، تحت حفاظت نيروهاي امنيتي مدينه با استقرار يک دستگاه ايکس‌ري و بستن خيابان‌ها و مغازه‌هاي اطراف محل برپايي اين مراسم برگزار شد.

البته به‌نظر مي‌رسيد، شرايط دعاي کميل شب گذشته نسبت به هفته‌ي پيش، عادي‌تر بود، به‌گونه‌اي که بيشتر کيف‌هاي دستي کنترل نمي‌شدند و برخي زايران در تمام مدت برگزاري دعاي کميل درحال فيلم‌برداري يا عکس‌برداري از مراسم بودند. در نخستين دعاي کميل، به زايران تأکيد فراوان شده بود که دستگاه فيلم‌برداري و عکس‌برداري همراه خود نياورند و گروه‌هايي از سوي بعثه‌ي مقام معظم رهبري براي تهيه‌ي فيلم دعاي کميل مستقر مي‌شوند.

گروه‌هاي امداد ايراني، شب گذشته درحال آماده‌باش بودند و افراد ملبس به فرم نيروهاي امنيتي مدينه نيز مانند دعاي کميل نخست از زايراني که در اين مراسم شرکت کرده بودند، از بام اطراف بين‌الحرمين، فيلم تهيه مي‌کردند.

مراسم دعاي کميل ساعت 22 شب گذشته هم‌زمان با شب شهادت امام جواد (ع) در سکوت هميشگي قبرستان بقيع با تلاوت آياتي از قرآن مجيد و روضه‌خواني براي پيامبر اکرم (ص)، ذريه‌ي پاک‌شان و غربت امامان معصوم مدفون در قبرستان بقيع آغاز شد. اين‌بار زايران ايراني كمي رهاتر از دعاي کميل نخست و روزها و شب‌هاي عادي بين‌الحرمين با صداي بلند به روضه‌خواني پرداختند و دعاي کميل را با يکديگر زمزمه کردند تا اين‌گونه، اندکي از غربت و سکوت بقيع بکاهند و دل خود را در آخرين شب حضور در مدينه صاف کنند و از درگاه حق، طلب مغفرت كنند.

اين مراسم با روضه‌خواني براي امام حسين (ع)، حضرت زهرا (س) و امام علي (ع) که غربتي بي‌حد در اين شهر هميشه غبارآلود و خاموش از نورافشاني ستاره‌ها دارند، در نظم کامل زايران ايراني که با هدايت نيروهاي داوطلب برقرار شده بود، برگزار شد و زايران خانه‌ي خدا در اين شب عرفاني با بقيع و مسجدالنبي خداحافظي کردند.

آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ دومين دعاي کميل در مدينه را با دعا براي حفظ اسلام و مسلمانان جهان، پيروزي ملت‌هاي فلسطين، افغانستان و عراق و نابودي دشمنان اسلام به زبان‌هاي عربي و فارسي پايان داد.

مجري اين مراسم نيز به زبان عربي که آن را در ادامه به فارسي ترجمه کرد، از حضور زايران ايراني در مراسم تشکر و خواهش کرد که ضمن رعايت نظافت در اين مکان مقدس، محوطه را به مقصد هتل‌هاي خود ترک کنند.

با وجود اين‌که هربار به زايران ايراني توصيه شد كه براي حفظ آبروي اسلام و شيعه، هنگام برگزاري مراسم از ريختن زباله در محوطه پرهيز کنند، اما شب گذشته با پايان يافتن مراسم دعاي كميل، بار ديگر محوطه از زباله پوشيده شد، البته بسياري از زايران تلاش داشتند، زباله‌ها را سريع جمع کنند.

براساس اعلام بعثه‌ي مقام معظم رهبري، در موسم حج تمتع، چهار دعاي کميل در مدينه برگزار مي‌شوند که دو مراسم براي زايران مدينه قبل برگزار شدند و دو دعاي کميل نيز در زمان حضور زايران ايراني مدينه بعد در اين شهر برپا مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha