• دوشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-02543
  • خبرنگار : 71021

رييس ستاد مدينه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا: دريافت 200 ريال سعودي براي هر ساک اضافه در بار زايران ادامه‌ي تحقيق پليس عربستان درباره‌ي سقوط زاير ايراني از هتل

رييس ستاد مدينه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا:
دريافت 200 ريال سعودي براي هر ساک اضافه در بار زايران
ادامه‌ي تحقيق پليس عربستان درباره‌ي سقوط زاير ايراني از هتل

رييس ستاد مدينه گفت: حدود 10 هزار زاير ايراني شب گذشته پس از محرم شدن از مسجد شجره به مکه مشرف شدند.

مسعود مجردي در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، با بيان اين‌که شب گذشته اوج اعزام زايران ايراني از مسجد شجره به مکه بود، ادامه داد: تمام نيروهاي ستاد مدينه در حالت آماده‌باش بودند تا اين زايران را که با 220 دستگاه اتوبوس به مکه رفتند، پوشش دهند. اين عمليات بدون مشکل انجام شد و روند اعزام زايران از مدينه به مکه به‌صورت روان ادامه دارد.

وي با اشاره به فضاي محدود پارکينگ در مسجد شجره، اظهار کرد: با دولت عربستان مذاکره کرده‌ايم تا پيش از نماز عشا به هيچ‌يک از کشورها اجازه‌ي خروج از اين مسجد را ندهند، چون روز گذشته، حدود 550 اتوبوس از تمام کشورها براي محرم شدن به مسجد شجره وارد شدند.

رييس ستاد مدينه با بيان اين‌که آخرين پرواز ورودي از ايران به مدينه سه‌شنبه است، گفت: پس از سه‌شنبه (پنجم آذرماه) اعزام از ايران به مدينه متوقف و يک هفته پس از انجام اعمال حج، 20 آذرماه پروازهاي برگشت آغاز مي‌شوند و زايران مدينه بعد در دو نوبت هفت‌روزه به مدينه مي‌آيند.

او درباره‌ي شرايط فرودگاه مدينه، بيان کرد: وضعيت اين فرودگاه نسبت به فرودگاه جده بهتر است و انگشت‌نگاري به‌صورت تصادفي را نيز تقريبا فراموش کرده و بازرسي‌ها کم شده‌اند، به‌طوري که زايران يک پرواز 747 در مدت نيم ساعت از اين فرودگاه خارج مي‌شوند.

وي افزود: در برگشت از اين فرودگاه، مشکلي وجود ندارد و تنها، مسأله‌ي بار زايران مطرح است که براساس توافق‌ها، از هر زاير دو ساک را مي‌پذيرند و به ازاي هر ساک اضافه، 200 ريال سعودي اضافه‌بار بايد پرداخت شود. در غير اين صورت، آن ساک به بخش کالاي متروک گمرک مي‌رود و احتمال دارد، با خود زاير به کشور نرود و در فرودگاه‌هاي ديگر اين بار را بتوان پيدا کرد.

مجردي با بيان اين‌که تاکنون سه نفر از زايران ايراني جان باخته‌اند، گفت: به خانواده‌ي زايري که براثر سقوط از هتل جان باخته بود، اطلاع داده شده است و آن‌ها به دفن اين زاير در عربستان رضايت داده‌اند؛ اما پليس عربستان هم‌چنان درحال تحقيق درباره‌ي اين موضوع است و جسد زاير نيز تاکنون دفن نشده است.

وي ادامه داد: به خانواده‌ي زايري که براثر سکته‌ي مغزي جان باخت نيز اطلاع داده شده است که منتظر پاسخ آن‌ها براي تعيين محل دفن اين فرد هستيم.

رييس ستاد مدينه با توضيح درباره‌ي روش اين کار در صورت وقوع چنين اتفاق‌هايي، اظهار کرد: پس از وقوع اين اتفاق، موضوع به خانواده‌ي زاير اطلاع داده مي‌شود که اگر رضايت کتبي خود را اعلام کردند، در عربستان دفن مي‌شود، در غير اين صورت جسد بايد به ايران منتقل شود که اين کار حدود 15 تا 20 روز زمان مي‌خواهد.

به گفته‌ي مجردي، چون زايران اعزامي به عربستان بيمه هستند، بنابراين هزينه‌ي حمل و تجهيز جسد در جده را بيمه تقبل مي‌کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha