• جمعه / ۱ آذر ۱۳۸۷ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-00404
  • خبرنگار : 71021

دعاي کميل ايرانيان در قبرستان بقيع طنين‌انداز شد گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا از برگزاري نخستين دعاي كميل

دعاي کميل ايرانيان در قبرستان بقيع طنين‌انداز شد
گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا از برگزاري نخستين دعاي كميل

نخستين دعاي کميل ميان مسجدالنبي و قبرستان بقيع، شب گذشته (پنج‌شنبه، 30 آبان‌ماه) با حضور زايران ايراني و نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت با تدابير امنيتي پليس مدينه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، 27 هزار و 350 زاير ايراني، شب گذشته در کنار مزار پاک پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) آرميده در بقيع، درحالي‌که پليس و نيروهاي امنيتي مدينه در اطراف آن‌ها حضور داشتند، دعاي کميل خواندند و از درگاه احديت، طلب مغفرت و استغاثه کردند.

بعثه‌ي مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت پيش از برگزاري مراسم دعاي کميل در کنار قبرستان بقيع، با دولت عربستان، بويژه فرمانده‌ي پليس مدينه هماهنگي كرده بودند.

براي حضور زايران ايراني تا شعاع يکصد متري محدوده‌ي برگزاري دعاي کميل توسط پليس مدينه بسته شده بود و امکان تردد براي زايران کشورهاي ديگر در اين محدوده و شرکت در مراسم دعاي کميل وجود نداشت. هم‌چنين پليس مدينه در خيابان‌هاي اطراف حضور داشت و در طول برگزاري مراسم، نيروهاي امنيتي در اطراف زايران ايراني که مشغول خواندن دعاي کميل بودند، حضور داشتند. اين نيروها در بام هتل‌هاي نزديک مسجدالنبي نيز ديده مي‌شدند و از اين مراسم فيلم تهيه مي‌کردند.

هم‌چنين پيش از ورود زايران ايراني به محدوده‌ي برگزاري مراسم دعاي کميل، کيف دستي آن‌ها توسط يک دستگاه ايکس‌ري کنترل مي‌شد که به گفته‌ي معاون اجرايي بعثه‌ي مقام معظم رهبري، اين اقدام براي حفظ امنيت اين مراسم و جلوگيري از مشکلات احتمالي صورت مي‌گرفت.

به علاوه، براي حفظ امنيت در منطقه، مغازه‌هاي محدوده‌ي برگزاري دعاي کميل بسته شده بودند. هم‌چنين تعدادي آمبولانس و نيروهاي هلال احمر ايراني در خيابان منتهي به حرم به‌صورت آماده‌باش حضور داشتند.

برقراري نظم مراسم و هدايت زايران براي نشستن در حريم تعيين‌شده، از سوي برخي زايران ايراني که به‌صورت داوطلب براي انجام اين کار آمادگي خود را اعلام کرده بودند، صورت گرفت.

البته پيش از آغاز مراسم، تذکرهايي درباره‌ي رعايت نظم و بهداشت در منطقه و حفظ مقررات اين کشور به زايران يادآوري شده بودند. نخستين مراسم دعاي کميل ميان مسجدالنبي و بقيع ساعت 22 آغاز و باشکوه بسيار و در نظم، به‌مدت يک ساعت طبق زمان اعلام‌شده برپا شد.

به کاروان‌ها نيز اعلام شده بود که نيم ساعت پيش از آغاز مراسم در اين مکان حضور داشته باشند. فضاي ميان مسجدالنبي و بقيع پيش از اين زمان، با انبوه جمعيت زايران ايراني مواجه شده بود که با توجه به اين شرايط، بخشي از زايران مجبور شدند، در خيابان مقابل حرم بنشينند.

در پايان مراسم نيز از زايران خواسته شد، ضمن ترک مسجدالنبي و مراجعه به هتل محل اقامت‌شان و رعايت نظم در اين منطقه، به‌صورت گروهي از خيابان عبور کنند تا مشکلي ايجاد نشود و از دادن شعار جلوگيري کنند.

بسياري از زايران پس از پايان مراسم تلاش داشتند به اين مسايل توجه کنند؛ اما با وجود تذکرها براي رعايت نظافت با هدف حفظ آبروي جمهوري اسلامي ايران، در محدوده‌ي ميان حرم، زباله‌هاي رهاشده‌ي بسياري ديده مي‌شدند که برخي زايران با مشاهده‌ي اين صحنه، زباله‌ها را جمع‌آوري کردند يا تذکر دادند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha