• سه‌شنبه / ۲۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8708-17157

وزير نفت: شبكه گاز شمال كشور به پايداري رسيد توليد روزانه گاز به بيش از اوج مصرف پارسال رسيده است كاهش 199هزار بشكه‌اي توليد نفت به طوركامل محقق شد

وزير نفت:
شبكه گاز شمال كشور به پايداري رسيد
توليد روزانه گاز به بيش از اوج مصرف پارسال رسيده است
كاهش 199هزار بشكه‌اي توليد نفت به طوركامل محقق شد

با كارهايي كه در ساوه، قزوين و رشت براي تقويت فشار گاز انجام شده، شبكه شمال كشور به پايداري رسيده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - از پايدار شدن شبكه شمال كشور خبر داد و گفت: با كارهايي كه در ساوه، قزوين و رشت براي تقويت فشار گاز انجام شده، شبكه شمال كشور به پايداري رسيده است. به اين منظور خطي از ميامي به دشت شاد مي‌رود كه گاز رساني به استان‌هاي گلستان و مازندران را تقويت مي‌كند. از سوي ديگر مذاكره با تركمنستان نيز ادامه دارد و به زودي قرارداد نهايي خواهد شد.

او پس از امضاي تفاهم‌نامه‌ توسعه‌ي همكاري‌هاي بخش انرژي ايران و تركيه، با بيان اين‌كه اخيرا كشورهايي كه خط لوله نوباكو را دنبال مي‌كنند، تاكيد كرده‌اند كه اجراي اين خط بدون ايران ممكن نيست و به اين منظور در حال انجام مذاكراتي با آنها هستيم، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب هم اكنون دو خط لوله مهم نوباكو و پرشين به طور موازي دنبال مي‌شود كه مذاكرات هر كدام زودتر نهايي شود، اجراي آن آغاز خواهد شد. در اين رابطه قطعا اروپايي‌ها علاقه‌مند به دريافت گاز هستند و با توجه به سياست‌هاي موجود آنها در ساخت خطوط لوله و بازكردن مسير كمك خواهند كرد.

وي با اشاره به جدي شدن تقاضاي سرمايه‌گذاري كشورهاي اروپايي از ايران خاطرنشان كرد: مذاكرات سه جانبه‌ي گازي روسيه، ايران و قطر نيز تاثير زيادي در معادلات بين‌المللي داشته است.

به گفته او هزينه‌ي مورد نياز ساخت خط لوله عسلويه ـ مرز بازرگان كه حدود دو هزار كيلومتر است، حداقل 4 ميليارد دلار خواهد بود، زيرا هر هزار كيلومتر خط لوله نياز به دو ميليارد دلار سرمايه‌گذاري دارد. همچنين سرمايه‌ مورد نياز براي توسعه فازهاي 22 تا 24 پس از انتخاب پيمانكاران مشخص مي‌شود.

نوذري با اشاره به ساخت خط لوله ششم سراسري كه قرار است گاز عسلويه را به استان‌هاي غرب كشور منتقل كند، گفت: به دليل بالا رفتن حجم مصرف گاز در استان‌هاي آذربايجان شرقي، غربي، كردستان، لرستان و اردبيل بايد خطي را براي تقويت و پايداري توزيع گاز در اين قسمت مي‌ساختيم.

وزير نفت با تاكيد بر اين‌كه روز گذشته بيش از پيك مصرف گاز سال گذشته در كشور گاز توليد شده كه حدود 474 ميليون متر مكعب محاسبه شده است، اظهار كرد: با صرفه‌جويي مردم مي‌توانيم بخش زيادي از مصرف بيش از حد را كاهش داده و بهينه كنيم. امسال لازم است براي مصرف كننده‌هايي كه بسيار فراتر از الگو و به طور كاملا غير بهينه گاز مصرف مي‌كنند، تدابير خاصي انديشيده شود.

او با اشاره به اين‌كه هم اكنون روزانه حدود 27 ميليون متر مكعب گاز به تركيه صادر مي‌شود، يادآوري كرد: پيش‌بيني اين است كه توليد روزانه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي حدود 46 ميليون متر مكعب باشد كه 23 ميليون متر مكعب آن به تركيه داده مي‌شود و در مجموع گاز صادراتي به تركيه از ايران حدود 50 ميليون متر مكعب در روز خواهد شد.

وي با اشاره به اين‌كه يكي از استراتژي‌ها در رابطه با صادرات گاز اين است كه كساني كه تمايل خريد گاز ايران را دارند، بايد در بخش بالادستي سرمايه‌گذاري كنند، افزود: خط لوله نهم سراسري (عسلويه ـ مرز بازرگان) ظرفيت انتقال روزانه 110 ميليون متر مكعب گاز را دارد كه 50 ميليون متر مكعب آن به تركيه و 60 ميليون متر مكعب آن به اروپا صادر خواهد شد.

به گفته او مدل سرمايه‌گذاري در بخش بالادستي اين قرارداد بيع متقابل است و در بخش انتقال گاز نيز خط لوله به صورت مشاركتي ساخته خواهد شد.

وزير نفت درباره نشست مشورتي اوپك در قاهره نيز گفت: پس از ملاقات با وزير نفت كويت اين پيشنهاد مطرح شد، زيرا همانطور كه كشورهاي توسعه يافته پس از ايجاد بحران مالي به صورت مستمر يكديگر را ملاقات مي‌كنند، ما نيز بايد در شرايط كنوني نشست‌هاي بيشتري با يكديگر داشته باشيم و براي حل مشكل چاره‌جويي كنيم.

وي گفت: پيش از اين قرار بود كشورهاي عرب توليدكننده‌ي نفت در قاهره نشستي داشته باشند كه پس از ارائه اين پيشنهاد قرار شد كشورهاي غير عرب نيز دعوت شوند تا به صورت مشترك نشستي مشورتي داشته باشيم.

او با تاكيد بر اين‌كه ايران به طور كامل كاهش 199 هزار بشكه‌اي خود را محقق كرده است، گفت: در نشست سه جانبه‌ روسيه، ايران و قطر در راستاي تروئيكاي گازي بحث ايجاد يك شركت مشترك كه بتواند كارهاي توسعه‌اي را در ايران، روسيه و قطر يا هر نقطه‌اي از جهان انجام دهد، مطرح شد.

وي خاطرنشان كرد: در خصوص مذاكرات توليد ال‌ان‌جي اصلا اين طور نبوده كه گاز ايران را در قطر به ال‌ان‌جي تبديل كنيم و اصلا اين بحث را قبول نداريم، اما اين‌كه آنها در ايران سرمايه‌گذاري كنند و با توليد مشاركتي گاز را به ال‌ان‌جي نبديل كنيم، مورد توافق ماست. در اين راستا پروژه ايران ال‌ان‌جي پيشرفت بسيار خوبي داشته و اميدواريم با اجراي پروژه به سمت بومي شدن اين دانش و تكنولوژي حركت كنيم.

او همچنين از ساخت 425 كيلومتر خط لوله خبر داد و گفت: اين خطوط در حال اجرا هستند كه قبل از زمستان به بهره‌برداري خواهند رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha