• چهارشنبه / ۳ مهر ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8707-14239.77327
  • خبرنگار : 71191

در سعدآباد چه مي‌گذرد؟ گشت‌وگذار خبرنگار ايسنا در كاخ‌هاي ساخته‌شده براي سلطنت

در سعدآباد چه مي‌گذرد؟
گشت‌وگذار خبرنگار ايسنا در كاخ‌هاي ساخته‌شده براي سلطنت

به‌دنبال تغيير مديريت در هر مجموعه به‌وجود آمدن تحول و سياست‌گذاري براي اصلاح برخي امور، موضوعي اجتناب‌ناپذير است. در طول چند سال گذشته، تغييرات مديريتي در بخش‌هاي مختلف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گواه بر اين مدعا بوده‌اند. چند ماه پيش رييس يكي از بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي فرهنگي ـ تاريخي كشور، يعني كاخ ـ موزه‌ي سعدآباد تغيير كرد و عشرت شايق كه تجربه‌ي نمايندگي مجلس هفتم را داشت، به‌جاي افشين كرمي به سعدآباد آمد. اكنون عملكرد او زير ذره‌بين نقد است و انتظار مي‌رود كه بهتر از گذشته عمل و حتا معايب دوره‌هاي پيشين را جبران كند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي‌ خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجموعه‌ي سعدآباد چه پيش از تغيير دولت و واگذاري كاخ‌هايي كه در اختيار رياست جمهوري بودند و چه پس از آن و در دو دوره تغيير مديريت اين مجموعه كه به يقين تغييراتي را با توجه به ايده‌ها و نظرات مدير جديد و برنامه‌ريزي‌هاي از قبل انجام‌شده به‌دنبال داشته، شاهد تحولاتي بوده و همواره مشكلاتي را داشته است.‌

بازديد از 13 كاخ ـ موزه در سعدآباد براي بازديد‌كنندگاني كه از نقاط مختلف تهران و حتا شهرهاي ديگر به سعدآباد مي‌آيند، امري است كه انتظار آن وجود دارد. هرچند در طول سال ممكن است، برخي كاخ ـ موزه‌ها به دلايل مختلف مانند مرمت تعطيل باشند، ولي به‌عنوان مثال در تعطيلات سه روزه‌ي 26 تا 28 تيرماه از 13 كاخ موزه‌ي موجود، فقط شش بنا يعني كاخ‌هاي ملت، سبز، نظامي و موزه‌هاي برادران اميدوار، فرشچيان و هنرهاي زيبا آماده‌ي پذيرايي از حجم انبود بازديد‌كنندگاني بودند كه از لهجه‌ي آن‌ها و باري كه بر سقف ماشين‌ها سوار كرده بودند، مي‌شد فهميد از شهرهاي ديگر آمده و ترجيح داده‌اند كه دست كم بخشي از تعطيلات خود را در تاريخ گذشتگان سير كنند.

از در زعفرانيه كه به مجموعه‌ي سعدآباد وارد شويد، موزه‌ي هنرهاي زيبا ـ كاخ اسود ـ كه سال 1316 براي مردان دولت ساخته شده بود، خودنمايي مي‌كند؛ كاخ ـ موزه‌اي كه اكنون دفتر مديريت در آن است و در گوشه‌گوشه‌ي اتاق مدير نيز آثاري ارزشمند در كنار صنايع دستي به‌چشم مي‌خورند. شايق نيز روز خبرنگار خطاب به جمع حاضر تأكيد كرد: اگر مي‌خواهيد زندگي كنيد، با هنرهاي دستي زندگي كنيد و حداقل كاري كه مي‌كنيد، خانه‌ي خود را با هنرهاي دستي تزيين كنيد.

پس از كاخ ـ موزه‌ي هنرهاي زيبا، كاخ ملت است همراه فضاي بازي كه براي برگزاري كنسرت‌هاي مختلف و برنامه‌هاي از پيش تعيين‌شده دارد. البته بايد اميدوار باشيم، روزي برسد كه صداي تاريخ حدود 80 ساله‌ي ايران از ميان سروصداي زياد شب‌هاي برگزاري كنسرت، بخصوص كنسرت‌هاي پاپ و آسيب‌هايي كه از اين طريق به بنا و مخازن آثار وارد مي‌شود، شنيده شود؛ به همان وضوح كه مدير مجموعه‌ي سعدآباد چندي پيش در جمع خبرنگاران گفت، من صداي درختان را در باغ سعدآباد مي‌شنوم، آن‌ها خيلي ناراحت هستند!

فضاي باز مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد، سبزه‌ها و درختان آن كه روزي به‌عنوان يكي از سرسبزترين فضاهاي تهران به‌شمار مي‌آمد، نيز گويا دست‌خوش تغيير شده است و بي‌نظمي‌هايي در فضاي مجموعه به‌چشم مي‌خورند، مانند قطع شدن برخي درختان و سبزه‌هايي كه روبه زردي مي‌روند.

كاخ سبز، مسير بعدي است. با ميني‌بوس به بالاترين بخش سعدآباد كه در ارتفاعي بالاتر نيز قرار گرفته است، مي‌توان رفت. پس از موزه‌ي برادران اميدوار، كاخ سبز يا همان كاخ پهلوي قرار دارد. برخلاف روزهاي گذشته كه براي ورود حتما بايد پوششي روي كفش‌ها به پا مي‌كرديم، امروز به گفته‌ي مراقب كاخ به‌دليل زياد بودن جمعيت به اين كار نيازي نيست!!

در مسير براي رسيدن به موزه‌ي نظامي بودم كه سروصدايي را از پشت سر شنيدم. احساس كردم يك تجمع اعتراضي آغاز شده است. حركت را كندتر كردم تا از كنارم عبور كنند، دقايقي بعد گروهي 500 نفره شامل افرادي از 12 سال تا حدود 25 سال در چشم برهم زدني يا از تانك‌ها، هواپيما‌ها و نفربرهاي قرارگرفته در فضاي آزاد موزه‌ي نظامي بالا مي‌رفتند يا درحال وارد ‌شدن به داخل موزه بودند.

قطار گردشگري نيز كه توسط مديريت پيشين سعدآباد براي استفاده‌ي كودكان و ‌نوجوانان و گشتن در محوطه‌ي مجموعه درنظر گرفته شده بود، گويا دچار كم‌ترين تغيير و تحولات شده است و فقط در گوشه‌اي ساكن مانده و سر آن به درخت تنومندي زنجير شده است. شايد روزهاي شلوغ‌تري از امروز در كاخ باشند كه افسار اين اسب آهني از درخت باز شود و به گشت‌و‌گذار بپردازد.

چند هفته پيش از تغيير مدير مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد، در ايوان عطار، هيأت امناي سعدآباد مشخص شدند و رييس‌جمهور به‌عنوان رييس آن هيأت معرفي شد. البته شايق به‌عنوان رييس جديد سعدآباد گويا قصد دارد، يك‌تنه همان‌گونه كه در مجلس شوراي اسلامي مديريت حوزه‌هاي فرهنگي محوله را برعهده داشته است، اينجا نيز همه‌ي بار مجموعه را به‌تنهايي به دوش بكشد.

يكي از موارد قابل توجه در سعدآباد تعطيلي گاه‌وبي‌گاه برخي كاخ ـ موزه‌هاست، به‌گونه‌اي كه در برخي روزها فقط هشت كاخ ـ موزه و در بعضي روزهاي ديگر 10 بنا از 13 بناي مجموعه باز هستند و بناهاي تعطيل‌شده يا در دست مرمت يا در دوره‌ي استراحت‌اند!

بازديد كامل از اين مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي مدت زمان زيادي مي‌خواهد و رفاه و آرامش بازديد‌كنندگاني كه چنين مدتي را براي بازديد صرف مي‌كنند، از مواردي است كه مدير چنين مجموعه‌اي بايد به آن توجه كند. همان‌گونه كه عشرت‌ شايق در جلسه‌اي با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار اعلام كرد، بايد حس ارتباط گردشگر را با موزه‌ها تقويت و حتا در حد توان، كميته‌ي گردشگري موزه‌يي را راه‌اندازي كرد.

تغيير و تحول‌ها در سعدآباد به‌دنبال تغيير مدير اين مجموعه‌ي تاريخي آن‌قدر قابل توجه‌اند كه يكي از روزنامه‌هاي صبح در گفت‌وگويي با شايق، مطالبي را در اين‌باره مطرح كرد، مانند ورود تختخواب‌هايي به مجموعه‌ي سعدآباد، تخليه‌ي كاخ ديبا (ملكه‌ي مادر) كه به موزه‌ي نگارستان تغيير نام يافته است و تنظيم خط اداري مجموعه. در پايان اين گفت‌و‌گو چنين مسايلي با واكنش عشرت شايق كه تأكيد داشت در حوزه‌ي مديريت 30 سال تجربه دارد، روبه‌رو شد. البته در بازديدي كه خبرنگار ايسنا چندي بعد از كاخ ديبا كه به قول شايق مخصوص نمايشگاه‌هاي فصلي است، داشت، به‌هم ريختگي و مرتب نبودن وسايل داخل آن به‌چشم مي‌خورد.

و حال پس از گذشت بيش از سه‌ماه از ورود مدير جديد به اين مجموعه، به‌نظر مي‌رسد حتا قيمت ورودي كاخ‌ها نيز دچار تغيير و تحول شده است و براساس چندين‌بار مشاهده‌ي خبرنگار ايسنا، براي بازديد از هر كاخ ـ موزه به‌جاي پرداخت هزينه‌ي يك بليت بايد هزينه‌ي سه بليت را پرداخت كرد، هرچند اين موضوع ازسوي معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حسين جعفري ـ رد شد، ولي هم‌چنان در قيمت‌ها تغييري ايجاد نشده است.

اين گزارش نتيجه‌ي بارها بازديد خبرنگار ايسنا از مجموعه‌ي سعدآباد است. سعدآبادي كه به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي فرهنگي ـ تاريخي كشور هميشه زير ذره‌بين نه‌تنها مسؤولان كه مردم نيز بوده و هم‌چنان است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha