• یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8707-11155
  • خبرنگار : 71021

عضو جامعه‌ي راهنمايان تور: تورهاي فرهنگي درحال تبديل شدن به گردشگري انبوه هستند در تركيه فقط به پول‌ درآوردن از گردشگران فكر مي‌شود

عضو جامعه‌ي راهنمايان تور:
تورهاي فرهنگي درحال تبديل شدن به گردشگري انبوه هستند
در تركيه فقط به پول‌ درآوردن از گردشگران فكر مي‌شود
عضو جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: تورهاي فرهنگي كم‌كم درحال تبديل‌ شدن به گردشگري انبوه در ايران هستند و اين براي ما سم است، درحالي‌كه گردشگري تخصصي مانع از اين اتفاق مي‌شود و درآمدزايي بالايي دارد. رضا دانشور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: متأسفانه در ايران به تورهاي تخصصي خيلي عادي نگاه مي‌شود، چون معمولا براساس نياز مشتري تورها را طراحي نمي‌كنيم، بلكه با عنوان يك ايده‌ي بازرگاني، اين تورها برنامه‌ريزي مي‌شوند. به گفته‌ي او، شناخت نداشتن از بازار هدف گردشگري، نخستين خطاي ما در طراحي تورهاست. ما نياز مشتري را در كشورهاي مختلف بررسي نمي‌كنيم، درحالي‌كه نخست بايد بازار هدف شناخته و براساس نياز مشتري، تور طراحي و برنامه‌ريزي شود؛ اما با توجه به اين‌كه در ايران معمولا به‌صورت آزمون و خطا عمل مي‌كنيم، بنابراين برنامه‌ريزي جواب لازم را نمي‌دهد. وي بيان كرد: راهنما در كنار حمل‌ونقل، تغذيه و ديگر مسايل مربوط به گردشگري، يكي از موضوعات تور است؛ اما مجري كل سفر محسوب مي‌شود. بنابراين بايد از تخصص لازم برخوردار باشد و افراد ديگر مانند راننده نيز بايد در جريان كار و متخصص باشند؛ در مجموع، فعالان اين بخش بايد بدانند نياز مشتري چيست. اين راهنماي آلماني‌زبان به فعاليت خود در حوزه‌هاي مختلفي مانند تدريس، راهنمايي تور و بازاريابي اشاره كرد و اظهار داشت: تلاش مي‌كنم دانشجويان را به هدفي هدايت كنم كه خود با آن درگيرم. آموزش‌هاي تخصصي ارايه دهيم، تورهاي تخصصي برگزار كنيم و اين‌گونه راهنماي متخصص تربيت كنيم. بايد از امكانات موجود در كشور، به‌صورت تخصصي بهره بگيريم و اين ديدگاه را افراد فعال در حوزه‌ي بازاريابي مي‌توانند القا كنند. دانشور بيان كرد: وقتي از تور تخصصي صحبت مي‌شود، يعني بايد براساس شناخت و نياز بازار و مشتري باشد، درحالي‌كه متأسفانه در ايران فقط به‌عنوان يك فروشنده و با هدف فروش به اين جريان نگاه مي‌كنيم. من به‌عنوان يك مدرس تلاش مي‌كنم، برخلاف اين ديدگاه، راهنماي متخصص تربيت كنم. وي با بيان اين‌كه ما به تربيت راهنمايان تور متخصص بسيار نياز داريم، گفت: تورهاي فرهنگي كم‌كم درحال تبديل ‌شدن به گردشگري انبوه هستند، اتفاقي كه در تركيه افتاد و در ايران نيز درحال رخ‌ دادن است. در تركيه فقط به پول درآوردن از گردشگران فكر مي‌شود، نه به اشاعه‌ي آن. اين راهنماي ايرانگردي و جهانگردي ادامه داد: اگر اين اتفاق در ايران نيز رخ دهد، آثار تاريخي ما با هجوم مردمي مواجه مي‌شوند كه راهنماي تور مانند ضبط‌ صوت فقط براي آن‌ها صحبت مي‌كند و سايت‌هاي تاريخي را يكي پس از ديگري بدون اشاعه‌ي اثر و فرهنگ آن معرفي مي‌كند كه اين نوع گردشگري براي ما سم است. دانشور افزود: اميدوارم اين اتفاق براي كشور رخ ندهد. ما با ترويج گردشگري تخصصي مي‌توانيم مانع از اين جريان شويم و ضمن آن درآمد بالايي به‌دست آوريم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha