• جمعه / ۱۲ مهر ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8707-05171
  • خبرنگار : 71021

افتتاح تنها دفتر اطلاع‌رساني گردشگري در فرودگاه امام خميني (ره) معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: اطلاع‌رساني در كشور بايكوت شده است

تنها دفتر اطلاع‌رساني گردشگري كشور با حضور مسؤولان فرودگاه‌ها و حوزه‌ي گردشگري در فرودگاه امام خميني (ره) در تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مومني رخ ـ رييس هيأت مديره و مديرعامل شرکت مادر تخصصي فرودگاه‌هاي کشور ـ پيش از افتتاح اين دفتر در مراسمي که در فرودگاه امام خميني (ره) برگزار شد، با يادآوري اين نکته که سهم ايران از گردشگري دنيا ناچيز است، اظهار کرد: اين موضوع به ضعف اطلاع‌رساني و تبليغات و مسايل سياسي کشور مربوط است. حتا در اخبار هواشناسي شبکه‌هاي ماهواره‌يي جهان به‌ندرت نام ايران ديده مي‌شود و مي‌طلبد که دولت از رديف‌هاي اعتبار عمومي براي تبليغات سرمايه‌گذاري کند.

وي با اشاره به اقدامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري که در فرودگاه‌هاي کشور به مناسبت‌هاي خاص انجام داده و براي گردشگران جذاب بوده است، گفت: فرودگاه رامسر به قطب گردشگري تبديل شده و دولت براي جذب سرمايه‌گذار در اين فرودگاه با هدف توسعه و جذب گردشگر بسيار تلاش کرده است.

مديرعامل شرکت مادر تخصصي فرودگاه‌هاي کشور ادامه داد: براي جلب رضايتمندي مردم و حفظ آبروي نظام، طرح‌هاي ديگري داريم که به حمايت دولت و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نياز دارند، بويژه احداث شبکه‌ي مترو در فرودگاه امام خميني (ره) براي تسهيل و ايمني سفر درحال پي‌گيري است و براي اجرايي شدن آن به حمايت اين سازمان و دولت نياز داريم.

وي بيان کرد: اميدواريم با تدابير انديشيده‌شده ازسوي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با توجه به جايگاهي که به‌عنوان معاون رييس‌جمهور دارد، از اعتبارات دولتي براي ايجاد تأسيسات مورد نياز در اين فرودگاه بتوانيم استفاده کنيم.

مومني رخ افزود: همان‌طور که فرودگاه رامسر به قطب گردشگري تبديل شده، فرودگاه امام خميني (ره) نيز پيشاني فرودگاه‌هاي کشور است و بايد امکانات مناسب در آن ايجاد شوند.

قديمي ـ عضو هيأت مديره‌ي شرکت مادر تخصصي فرودگاه‌هاي کشور و مدير کل فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) ـ نيز در اين مراسم با بيان اين‌که دولت نهم گام اساسي براي افزايش ورود گردشگران به کشور برداشته است و اميدواريم هرچه زودتر به اهداف خود در اين صنعت دست يابيم، يادآور شد: سهم ما از 900 ميليون گردشگر و هفت‌هزار ميليارد دلار درآمد آن با وجود جاذبه‌هاي گردشگري، بسيار ناچيز است؛ اما تلاش‌هاي مسؤولان اين سازمان نتيجه مي‌دهند و ايران جايگاه راستين خود را در گردشگري جهان به‌دست مي‌آورد.

وي اظهار داشت: اهميت فرودگاه‌ها در گردشگري بر هيچ‌کسي پوشيده نيست. گردشگران خارجي در ورود به کشور نخست به فرودگاه قدم مي‌گذارند و اين‌که سيماي کشور در نخستين قدم چگونه ترسيم شود، براي مسؤولان اهميت دارد.

قديمي گفت: دست نياز به‌سوي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌عنوان يکي از بهره‌برداران مهم فرودگاه، دراز مي‌کنيم تا در اين فرصت، با برنامه‌ريزي دقيق جايگاه اين فرودگاه بزرگ ارتقا يابد.

وي ادامه داد: اكنون فرودگاه امام خميني (ره)، محل ورود و خروج مسافران خارجي است و به اين دليل تلاش مي‌کنيم اين کانون به‌عنوان مرکز اطلاعات گردشگري وارد عمل شود.

مدير کل فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) با بيان اين‌که بسياري از مسؤولان خارجي بدون بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري ايران، کشور را ترک مي‌کنند، به مسؤولان گردشگري حاضر در اين نشست، پيشنهاد كرد: نمايشگاه عکسي به‌صورت ايراني کوچک در اين فرودگاه برپا شود تا مقامات خارجي و ايراني با تماشاي اين تصاوير با فرهنگ هفت‌هزار ساله‌ي ايران آشنا شوند. البته اين تصاوير بايد زيبا و جذاب و دست کم به هشت زبان دنيا باشند. در کنار اين نمايشگاه محصولات فرهنگي نيز ارايه شوند.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين مراسم، محمدشريف ملک‌زاده ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ گفت: متأسفانه در کشور ما موضوع اطلاع‌رساني جايگاه واقعي خود را نيافته است و بايد سازماني دولتي مانند ميراث فرهنگي و گردشگري که وضعيت و سياست مشخصي دارد، اين موضوع را پي‌گيري کند تا سياست‌هاي اين حوزه را اجرايي کند؛ اما مشکلي که وجود دارد، اين است که تفاوتي ميان يک چيپس و پفک‌فروش با کسي که مي‌خواهد، اطلاع‌رساني کند، وجود ندارد و ما بايد براي اين‌که اين کار را انجام دهيم، نامه‌نگاري زيادي کنيم و در آخر هم به ما به‌عنوان يک چيپس و پفک‌فروش نگاه کنند!

وي ادامه داد: در گذشته، ديدگاه فرودگاه‌هاي کشور به موضوع گردشگري صددرصد اقتصادي بود و اکنون نبايد اين ديدگاه حاکم باشد و بايد کامل از ميان برود. وقتي گردشگر به فرودگاه‌ها وارد مي‌شود، بايد ابزار لازم براي اطلاع‌رساني وجود داشته و فرودگاه ويترين کاملي از ايران باشد.

ملک‌زاده اظهار کرد: بخش‌هاي فرودگاهي در کشورهاي ديگر يارانه‌هايي را براي اطلاع‌رساني اختصاص مي‌دهند؛ اما در کشور ما اطلاع‌رساني بايکوت شده است و نمي‌گذارند اين کار انجام شود. اميدواريم با توجه به ديگاه مسؤولان حاضر در شرکت فرودگاه‌هاي کشور، کيفيت اطلاع‌رساني در اين فرودگاه‌ها افزايش يابد.

وي در ادامه با اشاره به کمبودهاي موجود در فرودگاه امام خميني (ره)، بيان کرد: از مسؤولان اين فرودگاه خواهش مي‌کنم، تمام ظرفيت‌هاي لازم را ايجاد کنند، چون فرودگاه امام خميني (ره) واقعا امکانات لازم را ندارد؛ آه و افسوس که حتا يک تابلو از جاذبه‌هاي گردشگري ايران در اين فرودگاه نيست.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به صدور رواديد الکترونيکي در فرودگاه‌هاي کشور، گفت: بدون تعارف مي‌گويم، سال‌ها افراد زيادي دنبال تحقق اين طرح بودند، اما نتوانستند؛ ولي اکنون که اين امکان فراهم شده است، هيچ تابلوي اطلاع‌رساني از صدور اين نوع رواديد در فرودگاه امام خميني (ره) وجود ندارد. اين کار مگر چقدر هزينه دارد؟! بايد از اين ظرفيت استفاده کرد تا گردشگري که به کشور وارد مي‌شود، مشاهده کند ما اين امکان را در کشور خود داريم.

وي بيان كرد: بودجه‌ي اين کارها را معاونت گردشگري قبول مي‌کند؛ تمام بدبختي ما اين است که هر کاري مي‌خواهيم انجام دهيم، ديگران مي‌گويند چه کسي بودجه‌ي آن را مي‌دهد.

ملک‌زاده اضافه كرد: اميدوارم در فرودگاه‌هاي کشور به اطلاع‌رساني به ديد منافع ملي نگاه شود و تابلوهايي را از جاذبه‌هاي ايران نصب کنند تا خارجي‌ها را به جست‌وجو در اين سرزمين وادار کند.

اسفنديار ـ مدير کل دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز در اين مراسم، اظهار داشت: سيستم حمل‌ونقل در قلب گردشگري قرار دارد. تقريبا 70 درصد گردشگران ورودي، از مرزهاي هوايي به کشور وارد مي‌شوند؛ اما متأسفانه تاکنون اطلاع‌رساني خوبي در اين بخش‌ها صورت نگرفته است. بنابراين ايجاد دفتر اطلاع‌رساني را در تمام فرودگاه‌هاي کشور در برنامه‌ي خود قرار داده‌ايم.

به گفته‌ي او، تاکنون براي راه‌اندازي دفاتر اطلاع‌رساني در فرودگاه‌هاي تبريز، شيراز، مشهد، کرمان، کيش و زاهدان برنامه‌ريزي شده است و اين برنامه براي تمام فرودگاه‌هاي کشور ادامه دارد.

اسفنديار به ديگر فعاليت‌هاي اين دفتر اشاره کرد و افزود: تعيين بازارهاي هدف گردشگري، برگزاري بيش از 100 تور آشناسازي، انعکاس نقطه‌نظرها در شبکه‌هاي خارجي، ارايه‌ي 15 هزار قلم تبليغاتي، راه‌اندازي 30 خانه‌ي جهانگردي و 10 دفتر بازاريابي، جذب نه‌هزار گردشگر خارجي، برگزاري همايش‌هاي تخصصي و راه‌اندازي کميته‌ي راهبردي گردشگري الکترونيک از جمله اين فعاليت‌ها هستند.

مدير کل دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان کرد: اکنون درحال راه‌اندازي سايت اينترنتي براي ارايه‌ي ديدگاه‌هاي گردشگران خارجي هستيم. خوشبختانه برخي ديدگاه‌ها نسبت به ايران 180 درجه تغيير کرده‌اند.

هم‌چنين محمدرضا تقي‌زاده ـ مديرعامل کانون جهانگردي و اتومبيل‌راني ـ با اشاره به پيشينه‌اي از اين کانون، گفت: پانزده دفتر اطلاع‌رساني گردشگري در خارج کشور در شش‌ماه فعاليت اين کانون زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري راه‌اندازي شده‌اند. شرکتي که پيش از اين در رأس الخيمه‌ي امارات بود، اکنون فعال شده است و تا يک‌ماه آينده، موضوع باشگاه جهانگردان رسمي مي‌شود.

وي با بيان اين‌که مديريت دفتر اطلاع‌رساني گردشگري فرودگاه امام خميني (ره) با اين کانون است، از مسؤولان حاضر در اين مراسم درخواست کرد که آن‌ها را به‌عنوان مغازه‌دار يا مشتري نبينند و اگر مشتري مراجعه کرد، اين احساس ايجاد نشود که ما در اين مکان، دفتر يا اتاق مي‌فروشيم، چون ما براي ارايه‌ي اطلاعات مربوط به ايران فعاليت مي‌کنيم.

تقي‌زاده با اشاره به پيشنهاد مدير کل فرودگاه‌هاي بين‌المللي امام خميني (ره) درباره‌ي برپايي نمايشگاهي از عکس جاذبه‌هاي ايران در اين فرودگاه، افزود: اقلام مورد نياز اين نمايشگاه موجود است و اين نمايشگاه را مي‌توان برپا کرد.

به گزارش ايسنا، در پايان اين مراسم كه شامگاه نهم مهرماه برگزار شد، دفتر اطلاع‌رساني گردشگري ايران که پيش از اين در فرودگاه مهرآباد با مديريت جامعه‌ي تورگردانان ايران فعال بود و پس از پايان اعتبار قرارداد آن، از دو سال گذشته تاکنون بسته بوده و اكنون با مديريت کانون جهانگردي و اتومبيل‌راني ايران در فرودگاه امام خميني (ره) فعاليت دوباره‌ي خود را آغاز کرده است، با حضور مسؤولان فرودگاه‌ها و حوزه‌ي گردشگري به‌طور رسمي افتتاح شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha