• جمعه / ۱۲ مهر ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8707-04755.75709

يك مدرس دانشگاه: داشتن شعار داخلي در گردشگري اگر شعور پشت آن باشد ثمربخش است گردشگري اسير ميراث فرهنگي شده است

يك مدرس دانشگاه:
داشتن شعار داخلي در گردشگري اگر شعور پشت آن باشد ثمربخش است
گردشگري اسير ميراث فرهنگي شده است
يك مدرس دانشگاه اظهار داشت: داشتن يك شعار داخلي در زمينه‌ي گردشگري ثمربخش است، به شرطي كه فقط در حد شعار باقي نماند و شعور پشت آن باشد. اسماعيل قادري در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: برنامه‌هاي توسعه‌ي جهانگردي در كشور ما پنج ساله‌اند، يعني در اين برنامه‌ها مشخص مي‌كنيم كه در پنج سال آينده، چه كاري را در بخش گردشگري انجام دهيم. برنامه‌ي كاري دولت نيز هر سال از اول فروردين‌ماه آغاز مي‌شود كه با مهرماه و هفته‌ي گردشگري شش‌ماه فاصله دارد. او ادامه داد: اگر بخواهيم يك شعار را به‌مناسبت هفته‌ي گردشگري انتخاب كنيم، اين هفته در زماني است كه شش‌ماه از سال گذشته است و تا اين شعار مطرح، ابلاغ، تأمين اعتبار و اجرايي شود، نيمه‌ي دوم سال نيز به‌پايان مي‌رسد و در عمل، با آن شعار نمي‌توان كاري انجام داد. وي گفت: در همه‌ي كشورهاي دنيا، يك شعار داخلي درنظر گرفته مي‌شود و دولت‌ها براساس آن، برنامه‌هاي خود را اجرايي مي‌كنند. به علاوه، سازمان جهاني جهانگردي فقط يك سازمان هماهنگ‌كننده و يك شوراي مشورتي است، بنابراين فعاليت‌هاي آن در حدي است كه دولت‌ها را هدايت كند و تلنگري را به آن‌ها بزند. قادري درباره‌ي ارزيابي شعارهاي حوزه‌ي گردشگري در ايران، بيان كرد: من تا به‌حال نتيجه‌ي مثبتي از داشتن شعار داخلي نديده‌ام كه بتوان گفت، گردشگري را دگرگون كرده يا دست كم حدود 10 تا 20 درصد توسعه‌ي گردشگري داخلي را سبب شده است. وي ادامه داد: شعارهاي داخلي كه در بخش گردشگري داشته‌ايم، مگر براي يك قشر خاص، آن‌طور كه بايد عملي نشده‌اند. معمولا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين شعارها را مي‌دهد تا بگويد كه ما اين كارها را انجام داده‌ايم. مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات پرسيد: شعارهاي داخلي گردشگري به كجا رسيده‌اند؟ چقدر انگيزه براي مردم ايجاد كرده‌اند؟ چقدر درآمدهاي صنعت گردشگري كشور ما را افزايش داده‌اند؟ چقدر به پيشرفت جريان‌هاي گردشگري در كشور كمك كرده‌اند؟ قادري پيشنهاد كرد كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يك پروژه تعريف و اثرهاي شعارها را بررسي كند و اگر داشتن اين شعارها اثرهاي مثبتي داشته است، دوباره شعار طراحي كند. او اعتقاد دارد: اين شعارها هيچ پيشرفتي در صنعت گردشگري كشور ايجاد نكرده‌اند و همه در حد شعار باقي مانده‌اند و فقط به‌صورت محدود و در حد يك پايلوت براي خواص اجرايي شده و براي عموم مردم منفعتي نداشته‌اند. اكنون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ناكارآمد است و بود و نبود آن تفاوتي نمي‌كند. وي گفت: به‌نظر من، گردشگري و جهانگردي فقط بخشي از اوقات فراغت مردم‌اند. ما به سازمان بزرگ‌تري به نام سازمان مديريت اوقات فراغت مردم كه گردشگري جزيي از آن است، نياز داريم. اين مدرس دانشگاه هم‌چنين معتقد است: گردشگري نبايد در كنار ميراث فرهنگي باشد. كار ميراث فرهنگي حفاظت و نگهداري است؛ اما اكنون گردشگري، اسير ميراث فرهنگي شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha