• شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-17735

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: براي ثبت جهاني رمضان و آيين‌هاي آن با همكاري كشورهاي اسلامي تلاش مي‌كنيم روز قدس يك ابتكار جهاني است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
براي ثبت جهاني رمضان و آيين‌هاي آن با همكاري كشورهاي اسلامي تلاش مي‌كنيم
روز قدس يك ابتكار جهاني است

مراسم ثبت آيين‌هاي رمضان و روز جهاني قدس با حضور رييس‌جمهور و جمعي از سفراي كشورهاي اسلامي در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ صبح امروز (30 شهريورماه) در سخناني ماه رمضان را ماهي براي همه‌ي مسلمانان دانست و گفت: آيين‌هاي رمضان به‌عنوان ميراث ارزشمند ملت ايران به ثبت مي‌رسند تا زمينه‌ي استفاده و بهره‌مندي از اين ذخيره‌ي ارزشمند براي ديگر ملت‌هاي مسلمان فراهم شود.

وي با بيان اين‌كه ملت ايران در طول سده‌هاي گذشته از ابتداي تشرف به اسلام، حقيقت رمضان را ارزشمند يافته و آن را همواره حفظ كرده است، اظهار داشت: آيين‌هاي رمضان به‌دليل گستردگي جغرافيايي ايران و انواع ادبيات، گويش‌ها و احساس‌هاي متنوع به شكل‌هاي مختلفي در مرز و بوم ايران‌زمين بروز پيدا كرده‌اند. به همين دليل، رمضان و آيين‌هاي آن در ايران بسيار متنوع و گسترده‌اند و همين تنوع و گستردگي نيز در ميان مسلمانان سراسر جهان ديده مي‌شود.

او رمضان را ميراث معنوي جهانيان دانست و ادامه داد: اگر به ابعاد مختلف ميراث معنوي توجه كنيم و فلسفه‌ي وجودي رمضان را در ميان يكي از مباني اين ميراث مورد نظر قرار دهيم، مي‌فهميم كه رمضان همه‌ي انسان‌هاي جهان را دربر مي‌گيرد. به همين دليل، در آينده‌ي نزديك تلاش مي‌كنيم با همكاري كشورهاي اسلامي به ثبت جهاني ميراث بزرگ رمضان و آيين‌هايش براي مردم مسلمان جهان دست پيدا كنيم.

رحيم‌مشايي گفت: ثبت رمضان و آيين‌هاي آن جامعه، دولت و نخبگان را موظف مي‌كند تا بستر لازم را براي پاسداري هميشگي از اين ميراث بزرگ فراهم كنند و خطرهاي فراموشي،‌ روزمرگي و گذر زمان را از اين ميراث بزرگ دور كنند.

معاون رييس‌جمهور هم‌چنين به ثبت جهاني روز قدس اشاره كرد و افزود: روز جهاني قدس فقط در ايران پديده‌اي منحصربه‌فرد نيست و به همه‌ي جهان اسلام تعلق دارد.

وي با بيان اين‌كه روز قدس مرزهاي جغرافيايي را پيموده است، آن را برآمده از انس، عدالت و مهرورزي انسان‌هاي ظلم‌ستيز دانست و اظهار كرد: گمان نكنيد كه روز قدس يك ابتكار سياسي، معنوي يا ديني است، بلكه اين روز يك ابتكار جهاني است.

او ادامه داد: با وجود اين‌كه كم‌تر از 30 سال از عمر روز جهاني قدس مي‌گذرد، اما اين روز در ميان مسلمانان جهان چنان ريشه دوانده است كه هيچ‌كسي نمي‌تواند سوداي نابودي آن را در فكر بپروراند و هيچ ظالمي نيست كه جمعه‌ي پايان هر ماه مبارك رمضان با مفهوم روز قدس به‌عنوان يك نماد جهاني مواجه نشود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه روز قدس تيري بر قلب صهيونيسم جهاني بود، گفت: با نام‌گذاري اين روز روزشماري نابودي سياست‌هاي توسعه‌طلبانه‌ي صهيونيسم آغاز و به روزي براي همه‌ي آزادي‌خواهان جهان و مهرورزان تبديل شد.

به گفته‌ي او، روز جهاني قدس به همه‌ي آزادي‌خواهان جهان تعلق دارد و قوه‌ي محركي بزرگ است كه نهضت مردم فلسطين و مبارزه‌هاي حق‌طلبانه آن‌ها را براي هميشه محقق مي‌سازد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: همه‌ي قدرت‌هاي بعدي بايد اذعان كنند كه روز جهاني قدس روزي بسيار دموكراتيك است و روز تجلي آرمان‌هاي مردم محق و زمان بازشناسي و پيوستن جوامع انساني به حلقه‌هاي جهاني است.

وي اظهار داشت: بازستاني سرزمين‌هاي اشغال‌شده، بازستاني مكاني نيست، بلكه نشانگر آن است كه ستمگران بايد بدانند، مرگ‌شان حتمي است و كاروان حق‌طلبان و آزادي‌خواهان فقط با بازپس‌گيري خانه‌هاي آواره‌هاي فلسطيني به‌پايان نمي‌رسد و تا بازپس‌گيري همه‌ي جهان از سيطره‌ي ظلم و فساد ادامه مي‌يابد.

رحيم‌مشايي روز قدس را روز افشاي همه‌ي تلاش‌هاي مذبوحانه براي سازش ازسوي قدرت‌هاي ظالم دانست و افزود: اين روز در واقع روز بازشناسي منطق سازش و عقب زدن پرده‌ها از چهره‌ي كريه نفاق است و روز افشاي دندان‌هاي دراكولاست و بار ديگر تأكيد مي‌كند كه اسراييل مرده و فقط تشييع جنازه‌ي آن به تأخير افتاده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha