دبير انجمن خودروسازان: خودروسازان راهي جز همكاري مشترك با شركتهاي معتبر بينالمللي ندارند كاهش رقابت از معايب ادغام است
براي پيوستن به WTO و جهاني شدن صنعت خودرو راهي جز همكاري مشترك با يكي از شركتهاي جنرال موتورز، فورد، دايملر كرايسلر، رنو - نيسان، تويوتا و فولكس واگن را ندارد.
احمد نعمتبخش ـ دبير انجمن خودروسازان - در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب افزود: بسياري از كارشناسان معتقدند در آينده شركتهاي مختلف خودروسازي در شركتهاي ياد شده ادغام خواهند شد، بنابراين بهتر است كه از هماكنون صنعت خودرو ايران به سمت همكاري مشترك با آنها و ايجاد اتحاد استراتژيك حركت كند.
وي افزود: ما موفق به طراحي خودرو ملي شدهايم، ولي بايد دانست كه طراحي يك خودرو بسيار هزينهبر است و با توجه به اينكه خودرو ملي هنوز به تيراژ مورد نظر دست نيافته، لذا هنوز نتوانستهايم هزينههاي مربوط به آن را جبران كنيم.
او در پاسخ به اينكه در حال حاضر صلاح خودروسازان داخلي حركت به سوي همكاري با يكديگر است يا همكاري با شركتهاي خارجي؟ تصريح كرد: هر كدام از اين سياستها معايب و مزاياي خاص خود را دارد. به عنوان مثال در همكاري مشترك با خارجيها بدنه را يك شركت ميدهد و موتور و قواي محركه را شركت ديگر و به نظر ميرسد كه در راستاي جهاني شدن بايد اين كار انجام شود. از مزيتهاي همكاري مشترك ميتوان به افزايش رقابت كيفيت توليد و رضايتمندي بيشتر مشتريان اشاره كرد، ولي بايد در نظر داشت در صورتي كه نتوانيم خودروسازان داخلي را به همكاري با يكديگر براي طراحي و توليد تشويق كنيم، از امكانات كشور حداكثر استفاده را نكرده و سرمايهگذاريها به صورت موازي انجام ميشود.
وي خاطرنشان كرد: دليل اينكه سايپا به سمت همكاري با ايران خودرو حركت نكرده، شايد اين باشد كه موتورهاي ايران خودرو پس از گذشت چندين سال از توليد آن هنوز نتوانستهاند به توليد انبوه 500 هزار دستگاه در سال دست يابند و از طرفي بايد در نظر داشت كه اين دو شركت رقيب يكديگر هستند، ولي اينكه آنها بايد به ترتيبي به سمت همكاري مشترك با يكديگر گام بردارند، از وظايف سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.
نعمت بخش در ادامه درباره اينكه چرا تا به حال خودروسازان داخلي نتوانستند با شركتهاي معتبر بينالمللي همكاري مشترك داشته باشند؟ گفت: محدوديتهاي بينالمللي در عدم تشكيل اين همكاري بسيار موثر بوده است، ولي با اين حال ايران خودرو به سمت كار مشترك با پژو رفت كه البته پژو هم جزو خودروسازان معتبر جهاني محسوب ميشود.
وي تاكيد كرد: البته سايپا هم به سوي شركت پروتون رفته كه داراي يك سابقه خوب همكاري با شركت انگليسي لوتوس در زمينه قواي محركه است و از اين نظر خيلي سطح پايين محسوب نميشود.
دبير انجمن خودروسازان در مقايسه دو شركت پروتون و ايران خودرو اظهار كرد: ايران خودرو به مراتب بزرگتر از شركتي مثل پروتون است، ولي توانمندي پروتون را در قواي محركه بيشتر از ايران خودرو ميدانم. حال اينكه سايپا و ايران خودرو در شرايط فعلي به سمت كار مشترك با يكديگر گام برداند، بخشي از نتيجه كار با توجه به كاهش رقابت آنها به ضرر مشتري ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات