• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-07992
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/نتايج سفرهيات ايراني به عمان/ زيركچيان‌زاده به ايسناخبرداد: احتمال سرمايه‌گذاري‌ مشترك 10ميليارددلاري دركيش علاقه‌مندي عمان به ساخت واحدپتروشيمي در ايران

/نتايج سفرهيات ايراني به عمان/ 
زيركچيان‌زاده به ايسناخبرداد: 
احتمال سرمايه‌گذاري‌ مشترك 10ميليارددلاري دركيش 
علاقه‌مندي عمان به ساخت واحدپتروشيمي در ايران

مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران طي تماس تلفني با ايسنا درخصوص گزارش نتايج سفرهيات ايراني به عمان اصلاح كرد كه سرمايه‌گذاري 10 ميليارد دلاري در ميدان گازي كيش به صورت مشترك از سوي ايران و عمان انجام خواهد شد. متن اصلاح شده در پي مي‌آيد:

سرمايه‌گذاري مشترك ايران و عمان در توسعه ميدان گازي كيش - احتمالا 10ميليارد دلار - ، تاكيد عمان بر برداشت مشاركتي از ميدان هنگام، سفر هيات عماني به تهران در هفته‌ي آينده، علاقه‌مندي عمان به ساخت واحد پتروشيمي در ايران و احتمال سرمايه‌گذاري ايران در ساخت مشترك پالايشگاه در عمان از جمله نتايج سفر يك روزه هيات ايراني به اين كشور عربي بوده است.

محمود زيركچيان زاده ـ مدير عامل شركت نفت فلات قاره ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: هر دو طرف بر صادرات گاز ايران به عمان تاكيد داشتند كه به اين منظور لازم است سرمايه‌گذاري مشترك در توسعه ميدان كيش انجام شود.

وي با اشاره به اين‌كه طرف عماني بر توليد مشترك در ميدان هنگام تاكيد دارد، افزود: در اين رابطه هر يك از دو كشور پيش از اين برنامه‌هايي براي توليد زودهنگام داشتند، ولي براي بلندمدت قصد دارند مشاركت دوجانبه داشته ‌باشند.

او به ابراز علاقه‌مندي عمان براي سرمايه‌گذاري در ساخت پتروشيمي در ايران اشاره و يادآوري كرد: همچنين احتمال دارد ايران براي ساخت پالايشگاه در عمان سرمايه‌گذاري كند. از سوي ديگر ممكن است براساس اصل 44 قانون اساسي طرف عماني در صنايع پايين دستي ايران سهيم شود و يا بخشي از سهام آن را بخرد، ولي تاكيد بر اجراي هر چه سريع‌تر عمليات بعدي بوده است.

به گفته زيركچيان‌زاده در بخش ال‌ان‌جي نيز براساس توافق‌ قبلي قرار است ايران معادل توليد دو ميليون تن ال‌ان‌جي به عمان گاز تحويل دهد كه به اين منظور هزينه‌هاي انتقال با خط لوله و فرآيند توليد ال‌ان‌جي به عمان پرداخت مي‌شود، ولي در پايين‌ دستي، ارزش افزوده حاصل از ال‌ان‌جي و در نهايت فروش آن با طرف عماني شريك خواهيم شد. همچنين با توجه به اين‌كه ايران در توليد ال‌ان‌جي تازه كار است، مي‌توان با حضور در اين واحد ال‌ان‌جي تجربه و دانش مربوطه را كسب كرد.

وي درباره ميزان سرمايه‌گذاري عمان در توسعه ميدان گازي كيش با تاكيد بر اين‌كه هنوز مذاكرات نهايي نشده است، تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد ميزان سرمايه‌گذاري عمان در توسعه سه فاز ميدان گازي كيش حدود 10 ميليارد دلار باشد كه به منظور توافق بيشتر برسر جزئيات موضوعات مطرح شده، قرار است هفته‌ آينده هيات عماني به ايران سفر كند.

زيرك‌چيان‌زاده پيش‌تر با بيان اين‌كه براي صدور يك ميليارد فوت مكعب گاز از ميدان كيش به عمان در حال مذاكره هستيم كه اين قرارداد تا پايان سال به مرحله امضا خواهد رسيد، گفته بود كه به واسطه اين قرارداد بخشي از گاز مورد نياز واحد ال.ان.جي عمان از ايران تامين خواهد شد.

به گفته او بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده ميان دو کشور جمهوري اسلامي ايران و عمان، به ميزان يک ميليارد فوت مکعب گاز در روز جهت مصارف تعيين شده به کشور عمان صادر خواهد شد كه درصد مشخصي از اين گاز پس از توافق طرفين جهت مصارف داخلي عمان اختصاص خواهد يافت و قيمت گاز مربوط به اين بند بر اساس نرخ‌هاي بين‌المللي است. همچنين درصد مشخصي از گاز جهت تبديل به ال‌ان‌جي براي شرکت ملي نفت ايران به طرف عماني تحويل داده خواهد شد. در کليه مراحل کار نيز مالکيت اين ميزان گاز به شرکت ملي نفت ايران تعلق خواهد داشت و محصول فوق توسط شرکت ملي نفت ايران، بازاريابي و به فروش خواهد رسيد.

به گزارش ايسنا، ايران و عمان توافقنامه‌اي را امضا كرده‌اند كه براساس آن ايران گاز طبيعي خود را از مسير عمان صادر خواهد كرد. براين اساس، ايران يك ميليارد فوت مكعب گاز را به پايانه صادراتي عمان براي تبديل شدن به ال.ان.جي صادر مي‌كند.

گاز طبيعي ايران در تاسيسات قالهات عمان فرآوري خواهد شد و اين تاسيسات مي‌تواند سالانه نزديك به 10 ميليون تن ال.ان.جي توليد كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha