• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-06738
  • خبرنگار : 71219

نماينده‌ي ايران در اجلاس 2008 يونسكو: بحث مهلت دادن به ايران براي كاهش ارتفاع برج جهان‌نما مطرح نيست

نماينده‌ي ايران در اجلاس 2008 يونسكو:
بحث مهلت دادن به ايران براي كاهش ارتفاع برج جهان‌نما مطرح نيست

نماينده‌ي ايران در اجلاس سال 2008 يونسكو در پاسخ به اين پرسش كه اگر ايران موارد ذكرشده را درباره‌ي تعديل جهان‌نما رعايت نكند، آيا ميدان نقش جهان در فهرست آثار در خطر يونسكو قرار مي‌گيرد؟ گفت: اين بحث كه ميدان نقش جهان اصفهان در فهرست آثار در خطر قرار گيرد، اصلا مطرح نيست؛ ولي ايران بايد گزارش چگونگي پيشرفت كار را در برج جهان‌نما تا فوريه‌ي سال 2009 ميلادي به يونسكو ارايه كند.

عبدالرسول وطن‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين‌باره توضيح داد: كميته‌ي ميراث جهاني هر سال پرونده‌ي حفاظتي آثاري را كه نسبت به آن‌ها گزارش‌هايي وجود داشته است، بررسي و درباره‌ي آن‌ها تصميم‌گيري مي‌كند. در اجلاس امسال يونسكو نيز كشورها براساس قوانين و مصوبه‌هايي كه از پيش مطرح شده بودند، گزارش‌هايي را از وضعيت موجود آثار مشخص‌شده ارايه كردند.

او يادآوري كرد: در اين اجلاس، علاوه بر تشكر از ايران براي فعاليت‌هايي كه در راستاي كاهش ارتفاع برج جهان‌نما انجام داده است، خواسته شد تا مصوبه‌هاي پيشين كماكان اجرا شوند.

وي درباره‌ي اين‌كه آيا ايران از يونسكو براي تعديل جهان‌نما مهلت گرفته يا اين مسأله به‌شكل كامل حل شده است؟ تأكيد كرد: بحث مهلت دادن به ايران براي كاهش ارتفاع برج جهان‌نما مطرح نيست؛ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين راستا تلاش مي‌كند و بايد براساس مصوباتي كه پيش از اين داشتيم، گزارشي را از روند و چگونگي پيشرفت كار تا اول فوريه‌ي سال 2009 ميلادي ارايه دهيم.

وطن‌دوست با اشاره به اين‌كه موضوع توسعه‌ي شهرهاي تاريخي و ساخت‌وساز در آن‌ها فقط مسأله‌ي كشور ما نيست، افزود: حساسيت دولت، سيستم رسانه‌يي و مردم نسبت به جهان‌نما يك امر بسيار مهم است و اين موفقيت كشور محسوب مي‌شود كه چنين انسجام و حساسيتي را توانست به‌وجود آورد. در واقع، يكي از مراتبي كه كميته‌ي ميراث جهاني به آن توجه دارد، همين مسأله است، زيرا كشورهاي كمي توانسته‌اند، اين‌گونه همه‌ي افراد را بسيج كنند.

به گزارش ايسنا، در هنگام برگزاري اجلاس يونسكو در ليتواني كه تيرماه 1385 تشكيل شد، ايران يك طبقه از برج جهان‌نما را كوتاه كرده بود. در آن اجلاس، كارشناسان يونسكو از اين‌كه ايران تعديل جهان‌نما را آغاز و بخشي از اين برج را كوتاه كرده است، اظهار رضايت كردند؛ اما هم‌چنان بر مصوبه‌ي صادرشده در اجلاس دوربان (سال 1384) مبني بر تعديل برج جهان‌نما به ميزان 12 متر در بخش شرقي و 24 متر در بخش غربي تأكيد كردند و پرونده‌ي نقش جهان را نبستند تا ايران متعهد شود، اين ميزان از برج را كوتاه كند. يونسكو حتا ايران را تشويق كرد تا مقدماتي را فراهم كند و محور الحاقي فرهنگي ـ تاريخي اصفهان را به پرونده‌ي نقش جهان در فهرست آثار جهاني اضافه كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha