واكنش سايپا به اظهارات رييس مركز تحقيقات موتور ايرانخودرو: شما نگران منافع خودتان هستيد، نه ايران!
در پي اظهارات اخير رئيس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو كه همكاري مشترك سايپا و پروتون را به چالش كشيده بود، مركز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو سايپا سخنان وي را مبتني بر برداشت سنتي دانسته است.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران، در جوابيه سايپا كه نسخهاي از آن در اختيار ايسنا گذاشته شده، آمده است: تفاهم نامه سايپا - پروتون با درك كامل از موقعيت برتر سايپا در ايران، منطقه و در فضاي برنده- برنده تعريف شده است. اساسا نوع قرارداد، تفاهم جهت همكاريهاي راهبردي است و هر گونه برداشت ناصحيح از اين نوع همكاري اگر نگوييم كه جهت تخريب فعاليتهاي مثبت رقيب طرح شده است، بايد متذكر شويم كه مبتني بر برداشت سنتي است كه تاكنون بر صنعت خودرو به ويژه بر تفكر برخي از مديران صنعتي خودرو كشور (يعني نگاه پايين به بالا به همكار خارجي) حاكم بوده است.
گفتني است، محمد زالي - رئيس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو - در حاشيه نمايشگاه خودرو مشهد به خبرنگاران گفته بود كه در صورت همكاري ايران با شركت پروتون در چنين شرايطي آنها با يك نگاه بالا به ما برخورد خواهند كرد، چرا كه سايپا چيزي براي عرضه به آنها (پروتون) نداشته و مالزي ميخواهد بازار ايران را در دست گيرد.
- به خطر افتادن منافع شركت رقيب و نه منافع ايران!
در ادامه اين جوابيه آمده است: اين اظهارات بياساس در حالي مطرح ميشود كه ظاهرا آقاي زالي هيچگونه اطلاعي از قرارداد منعقد شده توسط گروه خودروسازي سايپا و شركت پروتون نداشته است. تفاهمنامه استراتژيك و راهبردي بين دو شركت سايپا و پروتون به منظور توليد خودرو با برند مشترك وكاهش هزينهها و دستيابي به خودرويي مناسب بوده است تا در اين صورت هر دو شركت خودروساز قادر به استفاده از فرصتهاي رقابتي خود باشند؛ بنابراين از مطالب بيان شده تنها ميتوان يك برداشت داشت و آن به خطر افتادن منافع شركت رقيب داخلي و نه منافع ايران در قرارداد منعقد شده است.
رويكرد راهبردي سايپا در نگرش جديد خود به هيچ وجه مبتني بر ارتباط پايين به بالا با شركتهاي خودروساز ديگر نبوده و اين شركت با محور حفظ ارزشهاي ملي بر جايگاه برتر سايپا در خودروسازي ايران و منطقه قرار داد همكاري با پروتون به عنوان بخشي از استراتژي بلند مدت خود را منعقد كرده است.
- با پشتيباني وزارت خارجه هم ايران خودرو كاري نكرد
جوابيه سايپا ميافزايد: در خصوص نوع همكاري ايران خودرو با پروتون براساس طرح مطرح شده در سازمان كنفرانس اسلامي، بايد گفت كه همكاران ما در ايران خودرو با گذشت دو سال و بهره گيري از پشتيبانيهاي وزارت امور خارجه و سازمان كنفرانس اسلامي (يعني پرداخت هزينه و صرف زمان غير قابل برگشت) هنوز نتوانستند حتي اولين گام را در اين مسير بردارند.
- چشم ديدن ما را ندارند!
بديهي است در ماموريتهاي سايپا تعريف نشده بود كه شركت پروتون را جهت همكاري با ساير خودورسازان داخلي ترغيب كند. لذا توجه به اين نكته كه سايپا توانسته است با پروتون وارد فضاي نويني در صنعت خودروسازي در جهان اسلام شود و ساير شركتهاي خودروساز نتوانستهاند ماموريت تعريف شده خود را سروسامان دهند، بيشتر به مشكلات احتمالي آنها و عدم تمايل پروتون به همكاري با اين شركتها اشاره ميكند و بيان صريح رخداد اخير درانعقاد تفاهم نامه راهبردي سايپا- پروتون مويد توانايي و شايستگيهاي سايپا به عنوان همكار برگزيده ساير خودروسازان در فضاي جهاني به ويژه جهان اسلام است.
متاسفانه عدم اشراف دقيق به روح و متن تفاهم نامه راهبردي سايپا – پروتون باعث شده است كه با نديده گرفتن سوابق طرح و تجربيات و تعهد دست اندركاران شركت سايپا از كلمات غير حرفهاي «سرما كلاه رفت» و « به ما ركب زدند» استفاده شود و اين كلمات مغرضانه تنها يادآور نگاه غيرحرفهاي است؛ چرا كه پيش از اين نيز به دليل بياطلاعي از مباحث مطرح شده در اظهار نظراتي عجيب به نكاتي چنين اشاره كردهاند. به گفته رئيس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو دستور توقف خط توليد پيكان به دليل ارتقاي سطح كيفي و تكنولوژي محصولات ساخت داخل، به دليل ناآگاهي سياستگذاران اين طرح بوده است. اگر شابلون حاكم، ( نگاه پايين به بالا به خودرو ساز همكار)، را كنار بگذاريم و با فضاي فكري نوين سايپا بيشتر آشنا شويم، به طور قطع اذعان خواهيم داشت كه كلمات غير حرفهاي و غير كارشناسي فوق نه تنها صحت ندارند بلكه محور برنده – برنده حاكم بر تفاهم نامه سايپا – پروتون است.
- ايران خودرو راهكار جذابي نداشت
در ادامه آمده است: خاطرنشان ميسازد كه موضوع و چگونگي همكاري هاي سايپا وايران خودرو نيز از نگرش فوق جدا نيست. همكاري دو خودروساز در فضاي برنده – برنده امكانپذير است؛ يعني اگر راهكاري توسط ايران خودرو پيشنهاد شود كه براي سايپا جذابيت داشته باشد، بديهي است سايپا با نگرش حرفهاي و صلاح ملي و بنگاهي موضوعات را بررسي ميكند.
مركز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو سايپا در پايان متذكر شده كه اين سايپا نيست كه با وجود همه پشتيباني هاي صورت پذيرفته از طرف سازمان كنفرانس اسلامي و وزارت محترم خارجه جلوي همكاري احتمالي خودروسازان ديگر از جمله پروتون را با خودروسازان داخلي گرفته است، بلكه اين عدم رغبت خودروسازان ديگر به انجام چنين همكاريهايي است.
به گزارش ايسنا، زالي - رئيس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو و عضو هيات مديره سازمان گسترش و نوسازي صنايع - مدعي شده بود كه مدتها بود كه شركت پروتون مالزي با ايرانخودرو در خصوص خودرو اسلامي در حال كار بود و حتي تفاهمنامه سازمان كنفرانس اسلامي و ايران خودرو براي اين شركت مالزيايي ارسال شده بود و اين تفاهم يك ماه در دست آنها بود، ولي اين شركت آن را امضا نميكرد.
وي افزوده كه پروتون مالزي متوجه شده بود كه با امضاي اين تفاهمنامه با ايران خودرو چيزي از مالزي با خود نخواهد آورد و مجبور به بردن محصولات ايران به كشورش ميشود و به همين دليل سراغ ايرانخودرو نيامد.
او با مشكل دار خواندن قرارداد مشترك سايپا و پروتون از نظر ملي خاطرنشان كرده بود كه پروتون با امضاي قرارداد با سايپا قصد آوردن محصولاتش به ايران را دارد و با اين كار ميخواهد بازار ايران را در اختيار گيرد. در واقع پروتون خودش صاحب برند است و متاسفانه چيزي نداريم كه از طرف شركت سايپا به پروتون بدهيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات