• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-08666

مديرعامل شركت ملي نفت به ايسنا خبر داد: توليدي شدن ميدان هنگام تا 4ماه آينده جمع آوري همه گازهاي همراه در حال سوختن تا 3سال آينده

مديرعامل شركت ملي نفت به ايسنا خبر داد:
توليدي شدن ميدان هنگام تا 4ماه آينده 
جمع آوري همه گازهاي همراه در حال سوختن تا 3سال آينده

توليد زود هنگام ميدان هنگام از طرف دو كشور ايران و عمان در حال انجام است و طي 3 تا 4 ماه آينده به توليد خواهد رسيد.

سيف‌اله جشن‌ساز - مديرعامل شركت ملي نفت - در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص تفاهم‌نامه‌هاي موجود مبني بر برداشت مشاركتي از ميدان‌هاي مشترك نفتي و گازي گفت: تلاش مي‌كنيم به صورت تفاهمي برداشت از ميادين مشترك هيدروكربوري انجام شود و اصولي هم تعريف شده است، ولي اگر ديگران موافقت نكردند ما نيز كار خود را مي‌كنيم؛ مانند ميدان هنگام كه توليد زود هنگام آن از طرف دو كشور ايران و عمان در حال انجام است و طي 3 تا 4 ماه آينده به توليد خواهد رسيد.

گفتني است، ميدان هنگام در مرز بين‌المللي آب‌هاي ايران و عمان قرار دارد که در سال 1975 با حفر يک حلقه چاه در آب‌هاي ايران کشف و به دنبال آن در سال 2006 ميلادي با حفر دومين چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد اين ميدان داراي نفت فرار با درجه 42 API و ميزان نفت درجاي بيش از 700 ميليون بشکه و گاز درجاي حدود دو تريليون فوت مکعب است.
گاز توليدي اين ميدان با خط لوله‌اي دريايي به طول 40 کيلومتر به جزيره قشم و نفت توليدي آن به جزيره قشم و به تاسيسات تفکيک‌گر انتقال پيدا مي‌كند و نفت تفکيکي (با خط لوله اي به طول 25 کيلومتر) به خط لوله 112 کيلومتري انتقال نفت به سيري منتقل مي‌شود.

طرح توسعه ميدان بنگستان در حال اجراست

وي درباره توسعه ميدان بنگستان اظهار كرد: قبلا تصميم گرفته شده توسعه‌ ميدان بنگستان به يك شركت خارجي داده شود كه در اين مدت كار خاصي انجام نشد. سرانجام به ناچار هيات مديره شركت ملي نفت سال گذشته تصميم گرفت توسعه ميدان را به شركت مناطق نفت‌خيز جنوب واگذار كند كه هم‌اكنون روي طرح جامع توسعه (MDP) و طرح‌هاي حفاري بررسي مي‌كند، ولي طرح توسه آن هم اكنون در حال اجراست.

در اساسنامه جديد يكپارچه‌سازي شركت‌ها مطرح نيست

او با تاكيد بر اين كه در اساسنامه جديد وزارت نفت يكپارچه‌سازي شركت‌ها مطرح نيست، تصريح كرد:‌ يكپارچه‌سازي منتفي شده است. اساسنامه بايد به طور قانوني تا 31 تير به مجلس شوراي اسلامي داده مي‌شد كه در حال حاضر وزارت نفت به دولت ارائه كرده و دولت بايد اساسنامه را به مجلس تحويل دهد.

جمع آوري همه گازهاي همراه در حال سوختن تا سه سال آينده

جشن ساز از جمع‌آوري بيش از 90 درصد گازهاي همراه نفت خبر داد و افزود: براي 10 درصد باقي مانده نيز، پروژه‌ي جمع آوري ديده شده و در حال اجراست؛ مثل قلعه نار و چشمه‌خوش و باقي را در 2 تا 3 سال آينده به طور كامل جمع‌آوري خواهيم كرد. همچنين در دريا مقداري گاز سوزانده مي‌شود كه سيستم جمع آوري و NGL خارگ و سيري به همين منظور تعريف شده و طي يك تا دو سال آينده ديگر گازي براي سوزاندان نخواهيم داشت.

مذاكرات بلوك‌هاي اكتشاف و توسعه جمع‌بندي شده است

به گفته‌ي او تقريبا مذاكره همه بلوك‌هاي اكتشاف وتوسعه‌ جمع‌بندي شده است؛ يعني از مجموع 17 بلوك براي 4 بلوك شركت‌هاي متقاضي توسعه وجود داشت كه برنده‌هاي آنها مشخص شده است.

واگذاري شركت‌هاي حفاري مربوط به سال 1388 است

وي درباره‌ واگذاري شركت‌هاي معرفي شده به بخش خصوصي تصريح كرد: آنچه برنامه‌ريزي شده انجام مي‌دهيم و در اسرع‌وقت آماده واگذاري و اجراي برنامه‌هاي سازمان خصوصي‌سازي هستيم. درباره شركت‌هايي مثل پتروايران و پتروپارس، مراحل واگذاري آن‌ها درحال انجام است. در اين زمينه 5 تا 6 شركت نفتي در قالب بند الف و ج بايد خصوصي‌سازي شوند كه قرار است امسال واگذاري انجام شود؛ در اين خصوص واگذاري نخستين شركت حفاري شمال است كه البته اين مربوط به سال 1388 است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha