• شنبه / ۵ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-13125.72998

مديرعامل شركت ملي نفت به ايسنا خبر داد: توليدپايدار نفت ايران؛ روزانه 4ميليون و 232هزار بشكه شيرين‌سازي گاز فازهاي 6تا 8 پارس جنوبي در برنامه بلندمدت

مديرعامل شركت ملي نفت به ايسنا خبر داد:
توليدپايدار نفت ايران؛ روزانه 4ميليون و 232هزار بشكه
شيرين‌سازي گاز فازهاي 6تا 8 پارس جنوبي در برنامه بلندمدت

ظرفيت و توان توليد پايدار نفت ايران روزانه حدود چهار ميليون و 232 هزار بشكه است؛ اگر چه ركورد چهار ميليون و 247 هزار بشكه در روز 12 تير امسال شكسته شده، ولي پايدار نبوده است.

سيف‌اله جشن‌ساز ـ مدير عامل شركت ملي نفت ايران - در گفت‌وگو با خبرنگاران خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام خبر فوق، توليد و توسعه را مهم‌ترين محورهاي فعاليت اين شركت دانست و اظهار كرد: توجه به طرح‌هايي كه به صورت مستقيم با توليد نفت‌وگاز ارتباط دارند، هماهنگي براي پيش‌برد طرح‌ها و رفع موانع ازجمله كارهاي سه تا چهار ماهه گذشته و آينده شركت ملي نفت هستند.

برنامه تزريق روزانه 93 ميليون مترمكعب گاز به 10 مخزن نفتي

او با اشاره به اين‌كه در حال حاضر تزريق گاز به 10 مخزن نفتي مانند گچساران، مارون، كرنج، پارسي، بي‌بي حكيمه و بينگ انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: به اين منظور برنامه‌هاي مدون براساس مطالعات مهندسي مخازن وجود دارد.

وي با تاكيد بر اين‌كه سه نوع منبع توليد گاز جهت تزريق وجود دارد، به منابع مستقل نفتي، منابع دريافتي از شركت ملي گاز ايران و منابع گاز همراه ميادين نفتي اشاره و تشريح كرد: مديريت منابع مستقل در كنترل خودمان است. همچنين روزانه بين 34 تا 40 ميليون متر مكعب گاز طبيعي از طريق خط لوله آغار و دالان از استان فارس به سمت خوزستان مي‌آيد كه مخصوص تزريق است. البته اين گاز كمي ترش است كه براي استفاده معمولي نياز به فرآورش دارد، ولي براي تزريق نياز به تصفيه نيست.

به گفته او در اين راستا در زمستان در شرايطي كه گاز براي مصرف مردم كم است، يا همه اين گاز يا بخشي از آن از طريق NGL1600 به پالايشگاه بيد بلند يك منتقل مي‌شود تا شيرين‌سازي و در نهايت به خط لوله تزريق شود. در چنين شرايطي كه دو تا از مخازن به دليل عدم تزريق مشكل پيدا مي‌كند، جهت آسيب نديدن مخزن و صيانتي بودن برداشت، توليد آنها نيز كاهش پيدا مي‌كند.

افت 85درصدي برداشت نفت از آغاجاري به دليل عدم تزريق گاز

جشن‌ساز با اعلام اين‌كه براي اين 10 مخزن كه برنامه تزريق گاز دارند، در آينده برنامه توسعه ديده شده است، توضيح داد: مجموع حجم گاز تزريقي به اين ميدان‌ها حدود 93 ميليون مترمكعب در روز است كه برنامه توسعه آن وجود دارد. براي نمونه حجم گاز تزريقي به مخزن مارون از حدود 27 ميليون متر مكعب كنوني به 40 ميليون متر مكعب در روز بايد افزايش پيدا كند. براي حفظ فشار مخزن و حفظ توليد نفت نيز برنامه‌ تزريق گاز به ميدان بزرگ آغاجاري در امسال محقق خواهد شد. اين ميدان حدود 30 سال پيش يك ميليون بشكه در روز نفت توليد مي‌كرد كه در حال حاضر به دليل عدم تزريق گاز به روزانه 150 هزار بشكه كاهش پيدا كرده است.

برنامه بلندمدت شيرين‌سازي گاز فازهاي 6تا8 پارس جنوبي 

به گفته او براي اجراي برنامه تزريق به آغاجاري لازم است گاز طبيعي از ميدان‌ پارس جنوبي يعني فازهاي 6 تا 8 به خشكي منتقل شود، سپس گاز طبيعي پس از فرآورش‌هاي اوليه در خشكي به خط لوله 56 اينچ ( خط پنجم سراسري) تزريق شود، در طول خط لوله، پنج ايستگاه تقويت فشار در فاصله‌هاي مختلف ساخته شده تا گاز را فشارافزايي كرده و به منطقه آغاجاري منتقل كند تا در ميدان آغاجاري ايستگاه تزريق گاز كه هم‌اكنون آماده و درمرحله راه‌اندازي است، تكميل شود و گاز را از طريق چاه‌هاي تزريقي به ميدان تزريق كند كه بزرگترين طرح تزريق كشور است و از آنجا كه ترشي اين گاز زياد است، امكان تزريق به شبكه سراسري و مصرف داخلي آن وجود ندارد. البته طرح شيرين‌سازي در برنامه بلندمدت ديده شده است.

وي با بيان اين‌كه حدود 15 ميليون متر مكعب اين گاز براي تصفيه به پالايشگاه فجرجم منتقل مي‌شود، خاطرنشان كرد: همچنين به طور موقت حدود 20 تا 23 ميليون متر مكعب گاز فازهاي 6 تا 8 به پالايشگاه‌ فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي منتقل مي‌شود تا پس از حدود چهار ماه، حفاري چاه‌هاي فاز 10 نيز در صورت تكميل نشدن كامل شود، زيرا حفاري فازهاي 9 و 10 نياز به كالاهاي خاصي دارد كه فقط برخي شركت‌هاي غربي توليد مي‌كردند و در حال حاضر براي تهيه آن‌ها با محدوديت مواجه شده‌ايم و كمي تكميل چاه‌ها دچار تاخير شده است.

گاز فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي از اواخر تير در خشكي 

مدير عامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به وعده شركت نفت و گاز پارس مبني بر انتقال گاز از دريا به خشكي يادآوري كرد: به اين ترتيب پس از آن بايد با برنامه‌ريزي‌ طوري برنامه پيشرفت ايستگاه‌هاي تقويت فشار، خط لوله 56 اينچ و سيستم تزريق پيش را ببريم كه به موازات يكديگر باشند.

احتمال تزريق گاز به آغاجاري از شهريورماه

به گفته او فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي مربوط به شركت نفت وگاز پارس، ساخت خط لوله 56 اينچ از جمله وظايف شركت ملي گاز ايران، ايستگاه تزريق گاز در اختيار شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) است و مديريت نظارت بر توليد و هماهنگي اين سه بخش را بر عهده دارد تا هر يك از واحدها به موقع كار خود را انجام دهند و تصور مي‌شود تا شهريور ماه امكان تزريق به آغاجاري ميسر ‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه گاهي در زمستان به دليل افزايش مصرف لازم مي‌شود بخشي از گاز تزريقي رابه شركت ملي گاز ايران دهيم، تصريح كرد: از سوي ديگر نهايت تلاش خود را مي‌كنيم تا به ميزاني كه از گاز تزريقي كم مي‌شود براي حفظ صيانت، از توليد نفت نيز كم شود.

بررسي امكان تزريق دي اكسيد كربن و ازت به مخازن نفتي كشور

معاون وزير نفت در بخش نفت از پژوهش تحقيقي امكان تزريق دي اكسيد كربن و گاز ازت به ميادين نفتي كشور خبر داد و گفت: تزريق دي‌اكسيد كربن، گاز ازت و هواي معمولي از جمله تكنولوژي‌هاي جديد در دنياست كه درحال حاضر در ايران تزريق آب و همچنين گاز در ميادين دريايي و خشكي انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha