• سه‌شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-12252

مديرعامل شركت ملي نفت: توليد كم از ميدان آغاجاري روزانه ‌30ميليون دلار عدم‌النفع دارد افزايش سالانه ‌0/5درصدي ضريب بازيافت مباني مشخصي ندارد

مديرعامل شركت ملي نفت: 
توليد كم از ميدان آغاجاري روزانه ‌30ميليون دلار عدم‌النفع دارد 
افزايش سالانه ‌0/5درصدي ضريب بازيافت مباني مشخصي ندارد

با احتساب قيمت هر بشكه نفت 100 دلاري ملاحظه مي‌شود كه عدم النفع برداشت كمتر به ميزان 300 هزار بشكه در ميدان آغاجاري معادل 30 ميليون دلار است.

سيف‌اله جشن‌ساز - مديرعامل شركت ملي نفت - درگفت‌وگو با خبرنگاران خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌ مطلب افزود: بر اساس جنس مخزن و نوع سنگ آن ميزان تخليه طبيعي مخازن يعني برداشت نفت به صورت طبيعي بدون استفاده از هيچ روش افزايش فشار متفاوت است؛ به طوري كه در ميدان آسماري اهواز كه بهترين شرايط ضريب بازيافت را دارد، امكان برداشت 41 درصد نفت وجود دارد.

وي گفت: ولي با تداوم برداشت، فشار مخزن كاهش پيدا مي‌كند و از آنجا كه نفت، برش بيشتري از آب نمك را با خود به همراه دارد، نمك نفت بالا مي‌رود كه اگر بتوانيم اين اتفاقات را كنترل كنيم، افزايش ضريب بازيافت انجام مي‌شود. به اين منظور لازم است تاسيسات نمك‌زدايي ايجاد كنيم تا شوري نمك را به حد استاندارد برساند. درغيراين‌صورت مجبور مي‌شويم توليد را محدود كنيم.

او با تاكيد بر اين كه در حال حاضر روي موضوعات افزايش ضريب بازيافت، بهبود كيفيت حفاري، مطالعات مخزن، استفاده از پمپ‌هاي درون چاهي، پمپ‌هاي سرچاهي و پمپ‌هاي دو فازي مطالعه و بررسي انجام مي‌شود، توضيح داد: در برخي چاه‌ها مانند بنگستان اهواز، فشار كاهش پيدا كرده است، بنابراين نفت به‌راحتي جريان پيدا نمي‌كند كه سر چاه بيايد و يا به همراه نفت و گاز حركت مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: به منظور رفع اين مشكل نصب پمپ‌هاي دو فازي موجب ‌شده كه همزمان گاز و نفت به واحدهاي بهره‌برداري پمپاژ شوند و در آنجا گاز را به طرح‌هاي جمع آوري گازهاي همراه و نفت را به كارخانه‌هاي بهره برداري منتقل مي‌كند.

متوسط برنامه تزريق امسال روزانه 94 ميليون متر مكعب

معاون ويزر نفت متوسط برنامه تزريق به مخازن نفتي در سال 1387 با احتساب تزريق گاز به ميدان آغاجاري را روزانه 94 ميليون متر مكعب دانست و تاكيد كرد: از ابتداي امسال تاكنون به طور متوسط روزانه 86 ميليون متر مكعب گاز به مخازن نفتي تزريق شده است. براي نمونه در روز 16 تير لازم بوده 15.7 ميليون متر مكعب گاز همراه، 37 ميليون متر مكعب گاز از ميادين پازنان، لب سفيد و مارون خامي، 25 ميليون متر مكعب از آغار و دالان گرفته و 16 ميليون متر مكعب از فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي دريافت شود، به گونه‌اي كه مجموع گاز دريافتي از سيستم مستقل به 95 ميليون متر مكعب در روز برسد كه در اين راستا با دريافت 9.4 ميليون متر مكعب از گازهاي همراه، 37 ميليون متر مكعب از سه ميدان فوق و 31 ميليون متر مكعب از آغار و دالان مجموع گاز دريافتي به 77 ميليون متر مكعب رسيده، زيرا هنوز فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي به مرحله عملياتي نرسيده است.

به گفته وي همچنين قرار بوده حجم گازهاي مشترك تحويلي از شركت ملي گاز در آن روز 15.5 ميليون متر مكعب باشد كه تنها 12.5 ميليون متر مكعب تحويل گرفته شده و در مجموع بر اساس برنامه بايد 110 ميليون متر مكعب تزريق مي‌شده كه به 90 متر مكعب كاهش پيدا كرده است. از سوي ديگر برنامه تزريق آب نيز روزانه 430 هزار بشكه بوده كه 381 هزار بشكه آن به ميدان‌هاي درود، اسفنديار، سيوند، دنا و سلمان محقق شده است.

متوسط ضريب كنوني بازيافت نفت 27 درصد

جشن‌ساز متوسط ضريب كنوني بازيافت نفت را 27 درصد دانست و در خصوص اهميت تزريق گاز براي صيانت از مخزن و افزايش ضريب بازيافت نفت توضيح داد: ميدان گچساران در سال 1319 به توليد رسيده و در سال 1356 تزريق به آن آغاز شده است. توليد نفت از اين ميدان در حدود 30 سال پيش يك ميليون بشكه در روز بوده كه در حال حاضر به 460 هزار بشكه در روز كاهش يافته است.

وي افزود: اين در حالي است كه در شرايط مشابه، ميدان آغاجاري در سال 1317 به توليد رسيد؛ به گونه‌اي كه در حدود 30 سال گذشته يك ميليون بشكه نفت‌خام در روز از آن برداشت مي‌شد و بر اساس برنامه قرار بود در سال 1382 روزانه 50 ميليون متر مكعب به آن تزريق شود كه به هر دليلي اين طرح عملياتي نشده است و به همين دليل توليد كنوني از آغاجاري تنها 150 هزار بشكه - معادل يك سوم توليد گچساران - است؛ يعني اگر به اين ميدان هم مانند گچساران گاز تزريق مي‌شد، حداقل توليد سه برابر وضعيت فعلي بود.

طرحي تحت عنوان افزايش سالانه 0.5درصدي ضريب بازيافت مباني مشخصي ندارد

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با بيان اين‌كه طرح افزايش ضريب بازيافت از مخازن از اولويت‌هاي كاري شركت ملي نفت است، افزود: سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي در بخش‌هاي تحقيق و توسعه، نيروي انساني و سخت‌افزارها انجام شده، ولي طرحي تحت عنوان افزايش سالانه نيم درصدي مباني مشخصي ندارد.

وي تصريح كرد: بر اساس محاسبات موجود، هم‌اكنون 640 ميليارد بشكه نفت درجا در ايران وجود دارد كه در مجموع 27 درصد آن قابل برداشت است و افزايش يك درصد ضريب بازيافت به معني امكان برداشت شش ميليارد بشكه نفت ديگر معادل يك ميدان بزرگ است؛ ولي بايد در اين جهت كار شود كه هم‌اينك فعاليت‌هاي اجرايي، طراحي و تحقيقي انجام مي‌شود.

لايه‌هاي نمكي بهترين مخازن ذخيره‌سازي شناخته شده در دنيا

او از لايه‌هاي نمكي به‌عنوان بهترين مخازن ذخيره‌سازي شناخته شده در دنيا ياد و تشريح كرد: يك‌سري لايه‌هاي نمكي ضخيم مربوط به دوره‌هاي خاص زمين‌شناسي در برخي از مخازن وجود دارد كه بر اثر فشارهاي جانبي، گنبدي شكل شده‌اند و در دنيا بهترين طرح‌هاي ذخيره‌سازي در اين لايه‌هاست كه در اعماق دو تا سه هزار متري زمين قرار دارد.

معاون وزير نفت با بيان اين‌كه در حدود 15 سال گذشته براي ذخيره‌سازي در ميدان يورتشاي ورامين تلاش شده است، خاطرنشان كرد: ولي به هر دليل اين طرح هنوز تكميل نشده است و الان فعاليت‌هايي در ميدان سراجه كه يك ميدان گازي است، انجام مي‌شود. به طور كلي پيش از اين بحث تحويل ميدان‌هاي نفتي براي ذخيره‌سازي گاز مطرح بود كه مورد پذيرش كارشناسان قرار نگرفت.

به گفته‌ي وي قرار شده فاز نخست ميدان سراجه قم كه برداشت روزانه آن 4 ميليون متر مكعب در روز است، امسال تكميل شود كه به دليل تاخير عمليات در شركت ملي گاز احتمالا به امسال نمي‌رسد، ولي در خصوص پيشبرد برنامه‌هاي ذخيره‌سازي ميدان شوريجه برنامه‌ريزي‌هايي شده كه در مرحله‌ي بررسي و تامين اعتبار است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha