• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8705-06112
  • خبرنگار : 71219

ساخت‌وساز در حريم پل تاريخي «خان» در مرودشت

ساخت‌وساز در حريم پل تاريخي «خان» در مرودشت

پل «خان»، اثري است كه در دوره‌ي صفويه روي رودخانه‌ي كر در استان فارس و شهرستان مرودشت ساخته شده است؛ اما گويا به‌تازگي ساخت‌وسازي در اطراف اين پل درحال انجام است.

يك كارشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: به‌تازگي در كنار پل خان كه روي رودخانه‌ي كر قرار دارد و در دهه‌ي 50 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، اقداماتي براي تسطيح زمين و انجام يكسري ساخت‌وسازها آغاز شده‌اند. به‌نظر مي‌رسد، مجوز اين اقدامات ازسوي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري مرودشت صادر شده است.

به گفته‌ي او، مشكل اساسي اين است كه پس از سال‌ها كه از ثبت شدن اين پل در فهرست آثار ملي مي‌گذرد، هنوز عرصه و حريم آن تعيين نشده و اين ساخت‌وسازها قرار است در عرصه‌ي پل انجام شوند.

در اين‌باره، مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان مرودشت استان فارس به خبرنگار ايسنا توضيح داد: با توافق انجام‌شده بين ستاد اقامه‌ي نماز و هيأت رزمندگان و نيز با كمك پتروشيمي، قرار است كه در اين محل يك مسجد بين راهي ساخته شود. البته بر سر مكان ساخت اين مسجد هنوز اختلاف نظر داريم، زيرا حريم پل خان بايد رعايت شود.

محسن ضيايي گفت: اين محل كه در 50 متري پل قرار دارد، صاف شده و گويا قرار بوده است، ساختمان قديمي را كه در آنجا قرار دارد، تخريب و به‌جاي آن مسجد را بنا كنند. هم‌چنين در اين منطقه و نزديك پل، حريم‌هاي مختلفي وجود دارند، مانند حريم اداره‌ي برق، اداره‌ي راه و رودخانه. سازمان ميراث فرهنگي نيز حريمي دارد و ما شرايطي را براي رعايت فاصله از پل اعلام كرده‌ايم.

او با اشاره به ‌اين‌كه خود را موظف به حفظ حريم پل مي‌دانيم، اظهار داشت: اين‌طور نيست كه چون پل، حريم مصوب ندارد، اجازه‌ي هر ساخت‌وسازي داده شود. ما تلاش مي‌كنيم كه حريم اين اثر ثبت‌شده رعايت شود.

وي هم‌چنين به لوله‌ي آب شهري اشاره كرد كه حدود سال‌هاي 1380 تا 1382 روي عرصه‌ي پل خان توسط اداره‌ي آب و فاضلاب كشيده شده است و افزود: در سال‌هاي گذشته، تلاش‌هاي بسياري براي برداشتن لوله از روي اين پل تاريخي انجام شدند؛ ولي اين تلاش‌ها به ثمر نداشتند و لوله‌كشي جديدي انجام شد و لوله‌هاي سنگين قديمي نيز هنوز از روي پل برداشته نشده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha